Autor: Lj.G.
Datum objave: 04.08.2018
Share


PREMIJERA PLESNE PREDSTAVE 'BERNSTEIN PLEŠE'

SPLITSKO LJETO

SPLITSKO LJETO

VEČERAS PREMIJERA PLESNE PREDSTAVE 'BERNSTEIN PLEŠE'

https://www.jutarnji.hr/kultura/kazaliste/veceras-premijera-plesne-predstave-bernstein-plese-na-magicnoj-pozornici-povijesna-suradnja-splitskog-i-rijeckog-baletnog-ansambla/7679391/

Na sceni smještenoj u parku Sustipan, magičnoj pozornici na kojoj se čuje šum mora, miriše smola i lagano otpadaju iglice borova, večeras će biti njih 20. Izvest će, po prvi put, moderni balet “Bernstein pleše”, koji se pleše u sklopu 64. Splitskog ljeta.

Bila bi to vijest zanimljiva samo opakim ljubiteljima plesne umjetnosti da u pozadini ne leži nešto drugo: ovdje je riječ o pionirskom pothvatu, a ples koji će baletani i balerine izvesti rezultat je jedinstvene suradnje u našoj zemlji. Riječ je o Baletnim ansamblima splitskog i riječkog kazališta, koji su zajednički stvorili ovu predstavu.

Punih mjesec dana znojili su se rame uz rame, njihovi direktori su slagali pokrete i odustajali od njih, a balet se stvarao pred njihovim očima. Zvuči nevjerojatno, ali nikad prije u našoj zemlji dvije teatarske kuće s nacionalnim predznakom nisu na ovaj način surađivale.

Fantastična suradnja

Ideja je došla od direktora splitskog Baleta Igora Kirova. On je taj koji je od trenutka kad je došao na svoju poziciju, u listopadu 2016., svima neprestano govorio istu stvar: Baleti moraju surađivati da bi rasli, razvijali se, jačali. Ponavljao je to svima, no poznavatelji prilika na domaćoj baletnoj sceni nisu vjerovali da će se njegova ideja ikada ostvariti.

Svaki je Balet radio sam za sebe, začahuren. Nekad je to bilo zbog privatnih razmirica među ravnateljima, koji nisu htjeli surađivati, a drugi put je nedostatak vizije stao na put boljoj suradnji među našim baletnim ansamblima. Tako je, nažalost, oduvijek bilo. No, čini se da se stvari mijenjaju.

- Ovakva vrsta rada mi je bila fantastična. Dobra je energija vladala, dobro smo se razumjeli, a imali smo i veliku podršku naših intendanta. Htio sam da spojimo dva ansambla, da stvorimo predstavu zajednički. Mislim da bi to trebalo biti i ubuduće, jer u Hrvatskoj toga jako nedostaje. Vjerujem da nikad nije kasno za promjene i da će našmodel suradnje, koji je iznjedrio nešto sjajno, postati tradicija - vjeruje Igor Kirov, a ravnateljica riječkog baleta Maša Kolar slaže se s njim.

Koprodukcija

Kaže kako smatra da su različiti modeli koprodukcije jedina slamka spasa u vrijeme kada baletni ansambli nemaju prevelike budžete. Ovakve i, nada se, buduće koprodukcije mogle bi pomoći tome da se balet iz elitističke kategorije “prebaci” u populističku.

- Dobro organizirane, pravno stabilno oformljene i marketinški stručno vođene koprodukcije kao ova naša nikad se ne mogu iscrpiti. Rad baletnih ansambala kroz koprodukcijske projekte otvara se većem, širem, globalnijem tržištu izvan lokalne zaštićenosti. Ansambli dobivaju priliku provjeriti i propitati svoje kapacitete, usporediti kontekste rada i repozicionirati se unutar postojeće plesne scene - smatra Kolar.

“Bernstein pleše” je baletni diptih o slavnom dirigentu Leonardu Bernsteinu: Maša Kolar, direktorica riječkog baleta, potpisuje prvi dio, “Allegro”, na izabrane dijelove simfonijskih stavaka Ludwiga van Beethovena. Riječ je o skladbama u izvedbi Njujorške filharmonije iz 1968., pod Bernsteinovom dirigentskom palicom. Drugi dio potpisuje Kirov, nazvao ga je “Pisma za njega” i stvoren je na temelju pisama koje je pisao slavni dirigent, a koje je otkrivaju kakav je čovjek.

U predstavi nastupaju riječki plesači Anca Zgunić, Ksenija Duran Krutova, Laura Orlić, Ali Tabbouch, Daniele Romeo, Svebor Zgurić, Ricardo Campos Freire i Michele Pastorini te splitski Matea Milas, Ajla Kadrić, Jaclyn Ann Higgins, Ingeborg Hendrikx, Eva Karpilovska, Salvatore Cerulli, Aaron Kok, Nikita Zdravković, Ivan Boiko i Eugen Dobrescu. Zanimljivo je kako je Kirov radio s riječkim plesačima, dok je Kolar stvarala s onima iz Splita.

Gostovanja

- I riječki i splitski ansambl navikli su surađivati s različitim gostujućim koreografima i s raznolikim autorskim timom pa tu nije bilo neuobičajenog pomaka u radnoj etici i u uobičajenom habitusu samih plesača. Užitak ove promjene ovaj put ukrali smo za sebe mi ravnatelji/koreografi koji smo ovom razmjenom dobili priliku na nekoliko tjedana prepustiti se isključivo kreativnom radu u dvorani - kaže Kolar i dodaje kako je Split za nju ovoga ljeta dobio oblik koreografske rezidencije, a rad s novim i njoj nepoznatim plesačima donio joj je nove zamisli.

Donio ih je i Kirovu. Ili je samo pobudio stare ideje, koje su sada više nego ikada u prilici da se ostvare. Prva, povijesna suradnja domaćih plesnih ansambala trebala bi otići korak dalje, smatra.

- Ne vjerujem da nešto što radimo, primjerice, mi u Splitu, treba biti dostupno samo tu. To je jedan od razloga zašto smo ovu predstavu napravili za 20 plesača. Ona tako može gostovati i u drugim gradovima, pa i na manjim scenama. Toliko je mjesta u našoj zemlji koji bi mogli pogledati ovu predstavu, kao i brojne druge, i bilo bi šteta da se to ne dogodi - ističe Kirov.

54
Kategorije: Kazalište
Developed by LELOO. All rights reserved.