Autor: Maja Bezjak
Datum objave: 05.12.2011
Share
Komentari:


Priče iz osame

Zagrebačke reminiscence

 

 

Iz neobjavljene književne proze Maje Bezjak,

 

Nakon zadovoljstva pruženog čitateljima romansirane biografije gospodje Maje Bezjak, “Na vršcima pristiju“, izazov nam je nova pripremljena knjiga velike hrvatske umjetnice, intelektualke koja cijelim kapacitetom svojega bogatog bića, živi život, pripada mu, širokim zahvatom spoznaje, analizira, svrstava, zaključuje i orijentira se, kao i sve one koji dijele spoznaje s njom, autoricom zanosne literarture.

Maja Bezjak se širokim zamahom vraća svojim korjenima, svojoj obitelji u više generacija, svojem roditeljskom domu, djetinjstvu, navikama usadjenim sustavnim odgojem kao izrazom skrbi i ljubavi, obrazovanjem, školom, jezicima, umjetnošću.

Hrvatski i njemački kod kuće, francuski i engleski u školama, studij glasovora u programu Akademije, pa balet i karijera koja je odvodi na stipendiju u Pariz, a potom na zagrebačkoj sceni,u suradnji s legendarnim koreografskim parom iz moskovskog Boljšoj teatra, Rostislavom Zakharovim i njegovom suprugom, ostvaruje protagonstičke uloge, Odettu i Odiliju, u velikom baletu Petra Iljiča Čajkovskog “Labudje jezero“, na prvoj integralnoj izvedbi djela, na praizvedbi,   u zagrebačkom HNK,  5. travnja, 1962.

Maja Bezjak sustavno proučava slikarstvo u ime osobne jake platforme za vizualne standarde, za brzo pripadanje vizualnim senzacijama i likovno kreiranje situacije na sceni, kroz zakonomjernosti baleta i sustava „neverbalne komunikacije“ koji baletna umjetnost u scenskim rasponima izraza i ponuda, tvori.

Raznovrsna znanja, obilja ideja, raskoši asocijacija, jaka struja svijesti, inventivna intuicija, sve to odredjuje nastajanje unutarnjeg imperativa da se velike akumulacije spoznaja i odnosa, počnu „pretakati“ u opojna štiva, u nastajanje djela koja čine literarni opus Maje Bezjak

Umjetnica piše kritičke osvrte na baletnu produkciju i godinama obogaćuje stranice Kulture „Vjesnika“. Publicistički rad Maje Bezjak, iskustva i dometi, ubrzavaju odluku da se, introspektivno prijedje osobni životni put, od najranijih sjećanja do svih dogadaja i doživljaja kasnijih etapa, do najnovijega doba o kojemu piše dokumentarno esejističkim pristupom i egzaktnim koordinatama vremena na koje se pažnja Maje Bezjak odnosi, s vrijednostima slikovite reportaže o sedimentima života, zbivanja, otkrića i spoznaja kao vrste osobnih putokaza u ime ponude orijentira i svima koji dijele radost s autoricom djela kojemu se priližavaju, uvrštavajući ga u okvire svoje pozornosti ili kao knjigu u sastavnici svoje kućne biblioteke.                                   ( redakcija)

                                                


Maja Bezjak,


P r i č e  iz  o s a m e  


(..........inserti)

 


Insert I.


Došao je i zadnji dan, Stara godina, Silvestrovo, kad svi kao pomamni unose u stanove ogromne količine boca vina i hrane, ili se uljepšavaju za izlazak na neki od organiziranih dočeka Nove godine, koji se oglašavaju već mjesec dana unaprijed. Mnogi sugrađani siromašnijeg džepa a pogotovi mlađi svijet, sakuplja se na središnjem gradskom trgu oko Bana Jelačića i tu u sveopćoj gunguli i pjesmi estradnjaka, koja trešti s montažne pozornice, s plastičnim čašama kuhanog vina u ruci, veseli se narod kolektivno u očekivanju boljeg života. Glavno je da se slavi. Još Hrvatska ni propala!..     

 

 Posljednje je veče odlazeće godine. Hladnoća je pritisla, pa se gusta magla u zrncima osula okolišem. Činilo se kao da je pao snijeg. Žurim se posvršavati uobičajene poslove, nekako na brzinu povečeram i zauzimam mjesto pod perinama u krevetu. Zapravo sam sve ove posljednje dane nestrpljivo čekala taj trenutak da se bacim na tekst, o kojem već danima razmišljam.

Sjedeći u postelji poduprta jastucima, počela sam pisati svoj feljton, a misli su mi navirale i slike se pretakale u riječi  koje su izgleda već dugo spremne čekale, odavna bile ispisane u mojoj potsvijesti. S radio tranzistora na dohvat ruke uz moj ležaj, tiho je svirala klasična glazba, pa nisam ni registrirala struganje stolica i topot koraka iz stana nad mojom glavom, od koje se čak luster na stropu s božićnim vijencem lagano njihao a kuglice svjetlucale. Nisam ni osjetila kako brzo protiču posljednji sati ove, za mene mučne godine. Grčevito sam pisala, nizala stranice u velikoj bilježnici, dok me nije trgnulo gruvanje raketa i štektajuća paljba iz vatrenog oružja. Pucalo se kao da smo na ratištu..                                                                       

Skočila sam do prozora i promatrala rasvjetljeno, plamteće nebo, prekriveno crveno obojenim dimom i maglom...                                                

Sretna Ti Nova godina!.. prošaptah samoj sebi,..suspregnutog daha.. Zadnja godina dvadesetog stoljeća, mojeg stoljeća, čije sam ja dijete i čije obilježje nosim u svakom atomu svoga bića. Osjetih je kao neko čudno strujanje zraka oko sebe, kao neku tajanstvenu strepnju pred onim što mi donosi, kao strah da mi ne bude nalik na ovu minulu, zapravo na čitav niz posljednjih godina koje želim što prije zaboraviti, ako je to moguče? Skrušeno sam stajala nasred sobe i osluškivala zvonjavu dalekih zvona s  radio aparata, iz neke neznane zemlje...

 

Hladnoća me potjerala natrag pod topli pokrivač i bila sam toga časa sretna, što se nisam dala nagovoriti na izlazak, što mi je vrijeme prohujalo u sadržajnom poslu za koji sam prelistavajući napisano, bila sigurna, da će mi pisanje postati ne samo velika potreba već i važna preokupacija u nadolazećem životnom razdoblju.

 

Ujutro, dok je još čitav grad spavao oboren ispijenim alkoholom, dok je još iz daleka potmulo odjekivala pokoja zakašnjela petarda, što je nekako čudno osamljeno zvučalo u snenoj, zimskoj, jutarnjoj tišini, krenula sam pješice niz brijeg do Zvijezde pa uzbrdo  put Mirogoja.Tek tu i tamo neki samotnik poput mene, kretao se istim putem. Mraz se uhvatio svake grančice drveća, suhog lišća i trave.

Tišinom mirogojskih Arkada odzvanjaju tek moji koraci. Prolazim pokraj grbovima označenih grobnica starih austrougarskih plemićkih porodica, u bitkama za čast domovine na bojnom polju slavno poginulih K.und K. generala, carskih savjetnika i uglednika, čije grobove nitko ne posjećuje već desetljećima, u čijim prašinom pokrivenim brončanim kandelabrima nitko ne pali lampe. Tu i tamo tek netko ostavi stručak suhog cvijeća.Uz stara zagrebačka prezimena davno mi poznata, pojavljuje se sve više i novo uklesanih imena, strše žutim zlatom na patini mramornih ploća i već izblijeđelih natpisa. Kroz zimsko magleno prijepodne, žmirkaju rijetke upaljene svjetiljke, a zimski aranžmani u žardinijerama mirišu na borovinu i mraz..mirišu nekim karakterističnim grobljanskim mirisom.                        

Stojim nepomična, usamljena ispod niza kupola i stupova, pred mramornim zidom naše grobnice, na kome su ispisana imena svih mojih dragih pokojnika podno brončane Kristove glave s trnovom krunom.                                                      

Tiho molim Oče naš..i suze mi poteku od same pomisli, da su ovdje gore preselili ne samo moji najdraži već i svi oni poznati i nepoznati ljudi, koji su svaki na svoj način i u svoje vrijeme obilježili naše devetnaesto i dvadeseto stoljeće, koje eto umire i odnosi sa sobom moju vjeru u neke drugačije ideale i dostojanstvo života koje nam je obećavano...u koje su mnogi vjerovali, a nikako da ga dočekamo..  

 

Silazeći niz mirogojski brijeg, čvrsto sam odlučila zapisati mnoge svoje uspomene na moj grad, na neke ljude i nekadašnji način življenja, koji kao čvrsto naslijeđe upravlja neprimjetno i mojim životom. Ovo vrijeme koje sada nadire, koje briše svojom agresivnošću mnogo toga što je stoljećima stvarano i već davno postalo znakom naše europske pripadnosti, mijenja ubrzano ljude i običaje, nameće nam život koji to i nije, već samo plastični surogat istinskih vrijednosti, za koje su se mnogi koji počivaju ovdje na Mirogoju borili i obilježili ih svojim djelima..

 

 


Insert II. 

                           

 

Subotom, kad obično vraćam posuđene, pročitane knjige u knjižnicu “Bogdan Ogrizović” i uzimam nove, krećem se uobičajenim putem. Iz Duge ulice prelazim Jelačićev trg i tramvajsku stanicu da u novinskom kiosku kupim Nacional. U prolazu pokraj kavane Dubrovnik, pogledom kroz njen izlog, provjeravam je li društvo visoke intelektualne klase za svojim „štamtišom“ već na broju?.Vlado Gotovac, vođa liberala, kao dosadašnji misaoni i politički magnet je već mrtav, ali još sjede Zvonimir Berković, Ante Babaja, Đuro Dobrović i još poneki,čije je svakodnevno sastajalište godinama bila nedaleka Mocca. Dubokoumno pretresaju dnevnu politiku uz kavicu s ciničnim osmjehom na licu, daju dojam uzvišene distanciranosti usred sveopčeg vašara i gužve na ruraliziranom trgu Bana Jelačića.                                   

Skrećem iz Ilice u bivšu Marinkovićevu i Bogovićevu ulicu do Cvjetnog trga, pa prema obližnjoj knjižnici, no sada taj kratki put, postaje za mene prava mora. Trebam se probiti kroz uske prolaze, koje su nama, pješacima  ostavili novootvoreni kafići i prelili se na trotoare svojim stolovima, stolicama i suncobranima.                            

Trebam se provuči i kroz kordon pomodarske mase žena i muškaraca odjevenih po najzadnjem ludom modnom hitu, kroz gotovo ritualni defile agresivnih

poznatih faca, ogledalu uspjeha naše plastične kirurgije sa silikonskim usnicama i prsima, s  operiranim nosevima, s umjetno preplanulom kožom, lažnim umetcima kose, kojima nehajno zamahuju i bulje uokolo s trendovskim naočalama na nosu... 

Tko je taj svijet u teretanama nabildanih mladih ljudi, koji svi nalikuju jedni drugima, govore istim kreštavim grleno-nazalnim glasovima i fačkaju druge, isto takve tipove sumnjivih egzistencija ali punih džepova?. Manekenke, nogometaši, estradnjaci, glumci sapunica, mafijaši, poduzetnici, svi se izgleda poznaju i prenavljaju, glumeći „celebrity“ kako ih nazivaju u žutoj štampi i na televiziji, a svi su se upeli u želji da vide i budu viđeni, snimljeni ili intervjuirani na potezu od kafića „Charly“ do Cvjetnoga trga.

Ima tu i nadobudnih političara, popularnih odvjetnika i ostarjelih glumačkih faca te nekadašnjih televizijskih zvijezda, koje s tamno ofarbanom ili oksidiranom kosom, skrivajući naborano lice iza širokih tamnih naočala, napasaju oči na izloženim golim trbusima ili bubrezima prolazećih ljepotica, koje se muče nabadajući kao čaplje i ljeti u čizmama s visokom tankom potpeticom poput olovke. To je u „trendu“! Zapravo svi su oni u „trendu“, svi su oni „super, super“ od tuluma do promocije na modnim pistama, od gala vjenčanja do ludog provoda na skupocjenim jahtama..

O njihovim uzbudljivim avanturama, seksualnim ekshibicijama, šopinzima i glamuroznom provodu u preko noći stečenom bogatstvu, žuta štampa hrani primitivan, polupismen svijet i sve više širi famu o nekom slavnom životu, koji postaje uzorom uspjeha na naš način.

 

Počinjem se naglo osjećati loše, prolazeći, bolje rečeno probijajući se kroz ovu gužvu u svojoj klasičnoj odjeći i s na potiljku skupljenom kosom, tegleći pročitane knjige u staroj kožnatoj torbi. Osjećam se suvišnom, kao staromodni uljez, kao da dolazim s neke druge planete, a ovo je još do nedavno bilo moje omiljelo središte grada, tu je bio moj dom. Samo da što prije prođem kroz tu kreštavu, agresivnu masu žena, koja me promatra kao svemirca!... Ili se to meni samo čini?..

 

Dugo potom u tišini knjižnice, u koju gotovo uletim kao u luku spasa, u toj svojevrsnoj oazi mira s karakterističnim mirisom tapisona, papira i ljepenke uveza tisuća knjiga, smirujem živce, obilazim police tražeći neko novije djelo, jer sam sve ove knjige koje su mi dostupne već davno pročitala.Teško se dolazi do novih izdanja, a sumnjam da se odmah razgrabe čim stignu na police ili odu u promet onako ispod ruke. Već odavno nemam novaca za kupnju novih izdanja knjiga kao što sam to nekada mogla i čak bila pretplaćena. Sve više čitam političke memoare, povijesne knjige s tematikom Drugog svjetskog rata i holokausta,Staljinovih čistki i strahota Gulaga, Golog otoka i slične političke literature, jer romani ne plijene više moju  pažnju. Stalno tražim odgovor na pitanje: Što nam se to tako ubrzano događa i gdje smo pogriješili? Što je uzrokom ove nagle promjene u sustavu vrijednosti ali u čitavom svijetu? Novac sve više postaje svrhom a ne sredstvom za prihvatljiv i dostojan život velike većine ljudi. Jesam li prekonzervativna i neelastična u prihvaćanju ovog jeftinog, primitivnog ozračja koje nas je zapahnulo, koje se sve više širi, zauzima ogromne, planetarne dimenzije, a ja se u njemu gušim i tražim neke naznake morala, etike, kulture, estetike i dobrog ukusa na kojima sam odgajana?.Trebam li se prilagoditi?..Mogu li se prilagoditi?..A zašto bih se prilagođavala?

 

      Na povratku kući, krećem duljim, zaobilaznim putem preko Varšavske i Gundulićeve ulice, Ilicom, pa put Gornjega grada, samo da se ne susrećem više s tom šarenom ruljom, koja bez kompleksa zauzima neke meni drage prostore i na kojoj izgleda budući svijet ostaje, barem ovdje, u našim uskim gradskim relacijama.

 

 

 

994
Kategorije: Književnost
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.