Kao što je teško graditi
stabilnu, čvrstu i trajnu zgradu bez dobrih temelja, teško je razviti i jednu
solidnu, znanstvenu još k tomu životno važno potrebitu raspravu, bez
sagledavanja svih njezinih sastavnica koje je čine mogućom, jasnom i potpunom.
Ovo djelo je napravljeno na dobrim činjeničnim, logičkim i razumskim
znanstvenim temeljima, odnosno na svim znanstvenim, ali prihvatljivim
uporištima koji ga bitno i cjelovito određuju, a bez kojih ne bi bilo
medudisciplinarno, cjelovito i istinito prikazano i protumačeno. Također,
jezičnom čistoćom izričaja, vješto spaja i na jednom mjestu objedinjuje
višekratni utjecaj metoda pomognute oplodnje (MPO) u odnosu na razna područja
ljudskog djelovanja, ali otvara i neslućene mogućnosti bezgraničnog vještog i
namjernog "znanstvenog" i nadasve komercijalnog manipuliranja ljudskim bitkom.
Osnovni izneseni i
prikazani čimbenici važni za cjeloviti, odnosno holistički pristup etičkoj
prosudbi MPO-a, ali i svim graničnim i preklapajućim područjima istog na kojima
počiva ova rasprava obuhvaćaju razmatranja statusa ljudskog zametka, osobne
savjesti zakonodavca i liječnika kao glavog orjentira za donošenje potrebitih
dobrih odluka i vrednovanja ljudskih čina, zdrave i odgovorne spolnosti te
ispravnog spolnog odgoja mladih, cjelovitog shvaćanja roditeljstva, napose
odgovornog roditeljstva, a nadasve utjecaja MPO-a na zdravlje uključenih žena i
djece tako začete, njihovih obitelji i cijeloga društva. Na zanimljiv je način
pogođeno te cjelovito i složeno obrađeno pravno uređenje MPO-a u praksi i
stvarnom životu s povijesnim uporednim prikazom o njihovim zakonskim izmjenama,
odnosno statusu u zakonodavstvu države Hrvatske kao i različita pravna uređenja
u pojedinim državama Europe i svijeta.
Rasprava otkriva i
obrazlaže isplativost (cost benefit) samih metoda, odnosno (ne)pravednu
razdiobu državnog „ekonomskog kolača“ s obzirom na društvenu namjenu obično
ograničenih novčanih sredstava poreznih obveznika u slučaju „tvrdokorne“
neplodnosti, u skladu s kojima onaj tko ima novca može plaćati i one daljnje
MPO postupke nepokrivene sustavom HZZO-a. Rasprava dovodi u međuodnos utjecaj
farmaceutske industrije na razvoj MPO-a, sprege politike i kupovanja izbornih
glasova te krajnje na ovisnost međuodnosa središnje ekonomske moći te dobrobiti
(koristoljublja) vrlo malenog broja ljudi, posebno obrazovanih (liječnika),
koji svojim stavovima i zaradom (profitom) iskorištavaju demokraciju i njezine
zasade, odnosno poreznim nametima ekonomski tlače mnogobrojnu većinu (ostale
građane jedne zemlje koji ne žive od takve prakse, niti trebaju, a niti ne žele
takve njezine usluge), kojima „prodaju“ moral, razum i duhovne zasade osobnosti
čovjeka i njegovog bitka. Stoga ova rasprava predstavlja cjeloviti znanstveno
stručni dobitak otkrivanja istine na dobrobit, ali i štetu stvaranja ljudske
vrste uz posebnu napomenu kako istina kao najveće blago čovjeka nema
alternative! Zašto? Zato što je istina sam Bog!
Ova rasprava otkriva i
znanstveno posvješćuje moralne kvalitete darovanog nam „tla“
nacionalno-kulturno-vjerske, ali i duhovne baštine na kojem „dišemo“ od sedmog
stoljeća vjerni Svetoj Stolici uz trajno i sadašnje visokopostotno
javno-statističko očitovanje katoličke vjeroispovijesti u državi Hrvatskoj te
privrženosti hrvata moralnim veličinama svijeta - Ivanu Pavlu II, Benediktu XVI
koji je svojim posljednjim činom zapravo samo potvrdio svoju veličinu kao
nasljednik Petra u osobito posljednjem Svetom ocu skromnom i poniznom Franji I.
Međutim, rasprava naglašava i ukupnu nevjernost statistički (posljednji popis
stanovništva) natprosječno katoličke zemlje katoličkom moralnom učenju o ljudskoj
reprodukciji utemeljenom na Božjim činima i zapovijedima, i zasadama
utemeljenim na ovozemaljskim hrvatskim zemljopisnim prostorima, čak davno,
daleko u pred povijesti kršćanstva 2-3 000 prije pojave Krista. Isti su krasili
i njegovali skromnost, poštenje, siromaštvo temeljene na X. osnovnih božjih
zapovijedi, koje smo nažalost iz ljudske, razumske, moralne i etičke svijesti
"namjerno zapustili ili čak hotimično zaboravili, tražeći brzu zaradu,
profit i dobit, ne misleći jesmo li time ljudsku dušu "prodali vragu"
i time osigurali mjesta u jednom od "krugova pakla", a odrekli se
Stvoritelja svega sveta, dragoga Boga i Majke Božje Marije Magdalene, što se
znakovito ponizno i skromno osjeća tijekom ove na istini temeljene
multidisciplinarne rasprave. Učiteljstvo crkve, stvoreno na temeljima zdravog
razuma, što u razvoju demokratskog društva stvara mogućnosti zloporabe
demokracije nekim nevjernicima, korumpiranim i koristoljubivim dekadentnim
političarima, neetičnim liječnicima bez ili skromnih moralnih dosega, da se
postavljaju ispred ili iznad samoga Boga, skrivajući se iza zavjese kršćanske
ili čak "katoličke opredijeljenosti", gotovo referendumski izražene
katoličke vjeroispovijesti svjedočene na posljednjem popisu stanovništva.
Naime, osobno mislim da se tu zapravo radi "o samo praktičnom življenju
kršćanstva, posebno katoličanstva" reduciranom utjecajem povijesnog
pritiska pola stoljetnog socijalističko-komunističkog represivnog političkog
sustava, sudstva i društva u cjelini, temeljenog na interesima manjine u želji
vladanja nad većinom koja mora ostati neobrazovana kako bi se lakše „vodila“
žedna preko vode i što duže „jahala“ i ekonomski pljačkala. Navedeno proizlazi
iz svakog dijela ove rasprave u čemu je bitan doprinos primjene znanstvene
istine kojem cijela rasprava teži, otkriva opetovano i višekratno objednanjuje
znanstvenu istinu.
Posebno je znanstveno
zanimljivo otkriće "slikovitog prikaza" filozofije, filozofskog
promišljanja i zaključivanja kao vrijedno do sada ne otkriveno i ne korišteno
znanstveno novo otkriće filozofske znanosti, temeljene na tvrdnji kako slike
ispravno i znanstveno otkrivene govore i pokreću razumskom razmišljanju desetke
ili čak stotine stranica napisanog filozofskog, moralnog, etičkog, karakternog
itd. multidisciplinarnog obilježja osobnosti.
Na osnovi navedenih
pokazatelja, a radi vrijednosti, nužnosti i neiscrpnosti same teme učinjen je
međudisciplinarni (medicinski, pravni, ekonomski, socijalni, psihološki i
filozofski osvrt) o zloporabi ljudske reprodukcije kao odgovora na probleme
neplodnosti ljudskog roda, a što je dokazano u svjetskoj znanstvenoj literaturi
posljedica stila i načina života od nažalost dječje dobi i adolescencije,
posebno stupanjem u rane i prerane spolne odnose (pedofilija!?), opravdavajući
ih danas time što svaka ljudska osoba ima pravo na osobno potomstvo. Rasprava
podupire očuvanje temeljnog dostojanstva svakog čovjeka osobito ljudskog
zametka, roditelja, neplodnog para kao i stručnjaka uključenih u takve MPO
procese (liječnika i biologa). Rasprava osobito naglašava sveukupnu vrijednost
svakog djeteta (bez razlike na koji način je nastalo) uz jasno razlikovanje
procesa nastalih prirodnom selekcijom u odnosu na one koje ljudi određuju u
laboratorijima pokušavajući se „igrati“ Boga u ime samoprisvojenog prava i
zakona koje su si putem ljudskog zakonodavstva ponovno sami priskrbili i
usvojili zloporabeći demokraciju i prava koja se na istoj opravdavaju i
omogoćuju uzeti sa „pladnja“ demokracije, "kupujući na taj način glasove
biraća".
Bitni doprinos ove rasprave
je u potvrđivanju vrijednosti sprječavanja (prevencije), a ne samo liječenja
(kurative) nastalih bolesti. Rasprava ukazuje je na dva glavna čimbenika
današnje neplodnosti - odgode rađanja te stila i načina života uopće, osobito
spolnog života mladih ljudi, što je bitno doprinijelo porastu ukupne
neplodnosti. Rasprava nadalje znanstveno otkriva kako je važno uočiti navedene
uzroke neplodnosti osobito zbog mogućnosti njihova sprječavanja istinitim
znanstveno stručnim cjelovitim obavještavanjem o učinku takvih procesa na
ukupno zdravlje djece, majki, obitelji kroz istinit i cjeloviti spolni odgoj
samog društva u cjelini. Rasprava također dokazuje kako istinito obrazovanje na
području spolnosti posljedično vodi smanjenju neplodnosti i moguće zloporabe pogođenih
parova, smanjenju ukupnih vrlo skupih troškova liječenja „tvrdokorne“
neplodnosti primjenom MPO-a i smanjenju broja trudnica zaprimljenih u bolnicu
(hospitaliziranih) zbog komplikacija održavanih trudnoća postignutih MPO.
Također vodi i smanjenju i zdravstvene skrbi za tako prerano rođenu i
zdravstveno ugroženu djecu što iziskuje nužno odvajanje znatnih novčanih
sredstava poreznih obveznika zbog povećanih potreba nadzora i liječenja djece
rođene iz MPO postupaka. Rasprava posebno ističe potrebu prirodnog roditeljstva
zbog:
1.
osiguravanja
prirodnih uvjeta razvoja ploda radi ispunjavanja fizioloških potreba djeteta
(razvoj u majci, ali i ovisnost njezinim emotivnim osjećajima) te nošenjem
djeteta "ispod srca" pod zaštitom duševnog oštećenja i zaštite.
2.
uvjeta
sveukupnog razvoja mozga i stanja sigurnosti djeteta u majci, radi izbjegavanja
genetskog otiska "inprintinga" jer svaki "stres" majke u
trudnoći ireverzibilno (nepovratno) oštećuje tkivo koje je u tom trenutku u
fazi najsnažnijeg razvoja
3.
uvjeti
prirodnog roditeljstva emotivno oblikuju osobnost djeteta i kasnije sve do pete
godine života poslije poroda,
4.
u
razvoju mozga u podsvijesti pohranjuju se podaci doživljeni tijekom odgovornog
roditeljstva, posebno tjeskobe doživljene tijekom trajanja trudnoće što utječe
na razvoj kasnije osobnosti djeteta,
5.
osiguravanja
veze između djeteta i roditelja kroz interreakciju i djetetovih i roditeljskih
gena i okoline, preko "genskih otisaka" u genskoj nasljednoj osnovi (dinamika genskih
promjena i usavršavanja genima.
6.
sam
"stres" kroz MPO ukazuje i potvrđuje posebno značenje koje isti ima
na kasniji razvoj osobnosti djeteta koja tijekom daljnjeg života stvaraju
disocijacije (rascijepljenosti) ponašanja i shvaćanja te anksioznosti. Također
se u pojedinim dijelovima mozga događaju nepovratne promjene pa čak i propast
pojedinih anatomskih dijelova mozga vezanih uz neugodne osjećaje roditelja
tijekom trudnoće s posljedicama razvoja mozga u djeteta. Nažalost, znanstveno
je dokazano kako su te promjene nepovratne, (ireverzibilne) !?
7.
nestabilne
i nesređene obiteljske okolnosti praćene su stresom i proizvodnjom stresina
utječu na gene u genomu djeteta (ekspresija) za posljedicu postupno normalnog
razvoja
8.
iskustva
lošeg roditeljstva od začetka razvoja u trbuhu se događa izgrađivanje opstanka
i usavršavanje uzajamnog sustava Boga i čovjeka kroz epigenetske promjene u
genomu, ali i u duhu te duševnim mogućnostima
9.
razvoj
osobnosti djeteta kroz razvoj mozga ističu mogućnosti MPO negativnosti s
posljedicama na razvoj djeteta, osobito središnjeg živčanog sustava
pojačavajući neugodne osjećaje i ponašanje što leži u laboratorijskom začeću u
MPO,
10. brojni znanstvenici potvrđuju odgovarajući
utjecaj na emocionalno duševnu, ali i duhovnu sferu odrednica života ograničavajući mogućnosti
razvoja širine shvaćanja i poimanja tumačenja složenosti ljudskog ponašanja,
shvaćanja i složenosti cjeline života čovjeka.
Nadalje, ova rasprava
ukazuje i na licemjerje (hipokriziju) društva s obzirom na broj nezbrinute
djece bez skrbi bioloških roditelja te začete i namjerno pobačene djece, dakle
već postojećih života kojima se moglo pomoći s ograničenim novčanim sredstvima
namijenjenima MPO po mnogočemu znanstveno-istinito upitnim metodama. Brojni
znanstvenici ističu mogućnosti postojanja neke vrste „genetičkog primitivizma“
gdje pojedinci mogu prihvatiti brigu o isključivo biološkom potomstvu nasuprot
sjajnih ljudi koji su našu ljudsku povijest zadužili svojim životnim zalaganjem
i brigom za mnoge s kojima nisu bili u izravnom krvnom srodstvu te iste spasili
od ukupne sramote ljudskog roda. Naime, nerijetko se događa da pojedinci koji
su dobili šansu života stvaranjem iz ništavila, istovremeno je osporavaju onima
koji su mu po svemu jednaki upravo zbog toga jer su ljudi od samog svog začeća.
Rasprava među ostalim
ukazuje na povoljnije, sigurnije, zdravije i ekonomski isplativije (jeftinije)
oblike sprječavanja, praćenja i liječenja neplodnosti poput Bilingsove metode,
Napro tehnology i Fertilyty care sustava. Ista se bavi i svim mogućim vrstama
zloporabe ljudskog dostojanstva koje najprije dovode do neplodnosti, a onda i
pristupa samom liječenju kao jedinom rješenju. Rasprava također ukazuje i
otkriva manjkav spolni odgoj mladih s obzirom na dob ostvarenja prvog spolnog
kontakta, epidemiološko značenje broja promijenjenih spolnih partnera što raste
geometrijskom progresijom (eksponencijalno), osobito u ranoj mladosti i
adolescentnoj životnoj dobi zbog fiziološke nezrelosti spolnog sustava, ali i
neznanja, neobaviještenosti i nepoznavanja potrebe očuvanja sposobnosti
biologije rađanja, tj. sposobnosti očuvanja mogućnosti kasnijeg roditeljstva.
Doprinos rasprave je i
odgojni, jer problematika kao takva pogađa roditelje, profesore, odgojitelje i
dušobrižnike u širem smislu prijatelje i ravnopravne građane jedne zemlje koji
su zbog prava demokratskog glasovanja u mogućnosti odlučivati o takvim
prevažnim pitanjima za pojedince, cijele obitelji i posebno cijelo društvo na
polju ljudske reprodukcije, ostaje temeljno pravo znanja i obrazovanja očuvanja
obitelji kao osnovne jedinice svakog društva i društvenog uređenja i
političko-ekonomskog sustava.
Slijedeći doprinos ove
zanimljive znanstvene rasprave je u mogućem ispravku (korekciji) postojećih
zakona iz temelja nepravednih ako ih se razmatra cjelovito u sklopu vječnog i
naravnog zakona koji su uočile još kulture stare antike. Dakle, doprinos
rasprave je kao skromna ali vrlo značajna pomoć hrvatskom pravnom sustavu i
zakonodavstvu kako bi ubuduće na polju ljudske reprodukcije donosilo istinite i
pravedne odluke za sve svoje građane temeljene na poštenju, istini, dobrobiti i
demokraciji jedne priznate zemlje – pozitivne i pravedne odluke po kojima bi
svima nama trebalo biti dobro i/ili bolje! Naime, ova rasprava otvara
mogućnosti jedne male samostalne demokratske, moralne i poštene demokratske
države koja time postaje svijetlo ostalim narodima, a ova rasprava nova moralno
etička "oluja" koja oslobađa društvo kao pobjeda demokratskih
životnih i božjih načela upravo ističući malu hrvatsku kao svijetlo drugim
narodima koji su moral izgubili (dekadencija) poštujući i povinujući se
interesu kapitala, politike kako "vjetar puše" i korupcije osoba bez
ili skromnih moralnih mogućnosti i načela života (poput "hijene u
životinjskom svijetu"?!)
Na temelju svega
navedenog rasprava je iznjedrila više vrlo čvrstih bioetičkih zaključaka s
filozofsko-pravno-ekonomskim uporištem nastalih metodom suusmjerenja
(konvergencije) brojnih pokazatelja, odnosno dokazanih znanstvenih čimbenika.
Ova rasprava obuhvaća
prirodno i logično raspoređene cjeline, gdje se najprije ukazuje na problem
zbog kojeg i postoje MPO metode, tj. posljedično postojanje same neplodnosti.
Drugi dio rasprave donosi prikaz pojedinih MPO metoda vezan uz sve njihove
implikacije, dok treći dio rasprave zasebno prikazuje zamjensko majčinstvo
(ZM), kao najsloženiju i najsuvremeniju MPO metodu ili bolje rečeno metodu koja
u svojoj osnovi uključuje i klasične MPO postupke, a posebno ukazuje na loše
strane razvoja devijantne osobnosti tako začete i donesene djece s posljedicama
stresnog isključenja razvoja pojedinih dijelova mozga kroz posljedice
neugodnosti, razvoja osobnosti, podsvjesnih posljedica osjećaja i ponašanja, a
znanstvene studije smatraju kako navedeno leži u stresu MPO metoda. Rasprava
otkriva kako brojni znanstvenici potvrđuju otkrivajući utjecaj na emocionalno
duševnu, ali i duhovnu sferu života, ograničavajući razvoj širine shvaćanja i
poimanje o tumačenju složenosti ljudskog ponašanja, shvaćanja i cjeline
složenosti ljudskog sveukupnog života.
Rasprava jasno otkriva
kako zamjensko majčinstvo u želji za priznanjem polako, ali sigurno kuca i na
vrata hrvatskog zakonodavstva. Ključni doprinos ove rasprave među brojnim
drugim doprinosima je u panoramskom prikazu slijeda složenosti ZM-a, s obzirom
na sve njegove sudionike, gledano „iz kuta“ svakog pojedinog sudionika što
nužno dovodi i do preklapanja, a samim tim i naglašavanja određenih vrlo
složenih odnosa i problema. Navedeno postaje osobito zanimljivo za sve zemlje
članice EU što otvara mogućnosti industrijske proizvodnje ljudi (programiranih
genetski) i zamjenskih organa u Hrvatskoj kao novoj ciljanoj i programiranoj
članici EU interesa.
Rasprava otkriva kako se
znanstvena misao tijekom nastajanja ove disertacije razvijala razumno i
logično, postepeno, istinito i pravedno. Kako je samo istraživanje iznjedrilo
mnogo činjenica i podataka na raznim područjima, a u svrhu olakšanja,
preglednosti i jasnoće same rasprave, učinjeni su dvostupanjski zaključci, što
bitno olakšava i omogućuje njezino praćenje i postavljanje konačnih znanstveno
utemeljenih zaključaka ove znanstvene rasprave koja ima značenje "atomske
bombe" ispuštene 1945. godine na Hirošimu i Nagasaki ( s ciljem prestanka
2. svjetskog rata). Nasuprot tome, idejni tvorac i realizatorica (autorica) ove
disertacije zajedno sa svojim mentorima, prof. dr, sc. Ivanom Koprek, prof. dr.
sc. Damirom Buković, Komisijom za obranu disertacije i posebno dekanom KBF-a,
prof. dr. sc. Tonći Matulić i dekanom Filozofskog fakulteta Družbe Isusove,
pokazali su osobitu vidovitost i hrabrost ukazujući na značenje ove rasprave i
smjer te posljedice industrijske proizvodnje čovjeka koji time postaje
industrijska roba sa svim otvorenim mogućnostima zloupotrebe, korupcije,
kriminala, internetske narudžbe i prodaje genskog programiranja ljudi s
posebnim osobinama (ubojice, kriminalci, lopovi itd.) sve u cilju vlasti
manjine tz. Hominida, nad većinom zemljana svijeta. Ako navedeno ne shvatimo
složeno, opasno i cjelovito, možda kroz isto Hrvatska izgubi "šansu"
da postane "svijetlo malim narodima", a postane svjetska velesila za
prodaju jajnih stanica, zametaka, embriona, djece i ljudskih organa za
transplantaciju. Stoga je ova disertacija prava ekološko atomska bomba!! Ljudi
božji jeste li toga svjesni!? Također je učinjena znanstvena bioetička prosudba
mnogih pitanja (koja se i dalje neprestano umnažaju) o MPO metodama sa konačnim
zaključkom. Ista metoda je primijenjena i na razmatranje o ZM-u što je sastavni
dio drugog dijela rasprave.
Na kraju je postavljen
sažeti, utemeljeni, činjenično dobro potkrijepljeni zaključak cijele rasprave o
znanstveno etičkoj prosudbi MPO metoda. Naime, nakon cjelokupnog i
međudisciplinarnog pristupa MPO-u sa svim pozitivnim i negativnim čimbenicima,
autorica rada opravdano otkriva i ukazuje na pretežitost nažalost negativnih
čimbenika MPO-a i ZM-a na tjelesnoj, psihičkoj i duhovnoj razini čovjeka, što
nužno dovodi do čvrstog zaključka o upitnosti, nepotrebnosti i konačnoj
neodrživosti i/ili čak štetnosti svih MPO-a metoda u praksi. Nadasve iste uništavaju ili povrjeđuju sam
život ljudskog zametka, način njegova nastanka i prenošenja, te neraskidivu
povezanost supružnika bračnom vezom. Pri tomu se misli i na neisplativost zbog
skupoće samih postupaka i mogućnosti preusmjeravanja ograničenih društvenih
sredstava u spriječavanje nastajanja neplodnosti koja je zbog stila i načina
života svakodnevno u snažnom i nepovratnom porastu. Navedeno ukazuje na potrebu
preusmjeravanja zaštite ljudske reprodukcije (iz kurative u preventivu) „bolje
spriječiti nego liječiti“ i ostala trajna pozitivna načela poput „prvo ne
škoditi“ (primum non nocere) i „cilj ne opravdava sredstva“. Upravo ovom
raspravom potvrđena su temeljna znanstvena načela očuvanja života.
Autorica ove rasprave
obrazlaže i tumači motive koji su je vodili tijekom nastajanja ovog djela, što
smatram izuzetno pozitivnim s obzirom da svrhu i težinu ljudskog čina (iz čega
nisu izuzeti stručni i znanstveni čini), određuje nakana s kojom se izvršavaju.
Njezin cilj je vidljiv iz načina obrane zadane teme i samih biografskih
podataka da blagodati međudisciplinarnog znanja koje je primala godinama u
svojoj domovini (kako je sama navela u prvom redu jedno cjelovito obrazovanje o
tjelesnoj, psihičkoj i duhovnoj razini čovjeka iz područja opće medicine,
ginekologije i porodništva kao ginekolog i osoba temeljno usmjerena prema
zaštiti života. Isto tako studij filozofije i teologije što je bitno odredilo i
želju i naum za istraživanjem i propitivanjem o porijeklu i svrsi života,
njegovom poštivanju, nastajanju, zdravstvenoj zaštiti i ljubavi prema samoj
istini, osobito zaštiti znanstvene istine koja nema alternative!
Sve je to autoricu ove
rasprave učinilo odgovornom i obveznom da primljena i velikim djelom aktivno
istražena znanja podijeli najprije sa svojim mentorima, profesorima, kolegama,
studentima, sabornicima, zapravo svim potrebnima takvih znanja i uopće sa svim
ljudima dobre volje koji vole i ljube samo istinu. Svjesna je da zbog težine
Medicinskog fakulteta i osobito vremenskih ograničenja mnogi kolege neće imati
dovoljno potrebitog vremena za dublja filozofska i bioetička propitivanja o
istini u humanoj reprodukciji. Stoga je dodatno odlučila istražiti te
znanstveno i činjenično etički vrednovati MPO metode što je u konačnici i dovelo
do nastajanja ove osobito vrijedne i značajne i znakovite rasprave.
Na kraju autorica ove
disertacije naglašava kako su istraženi odgovori na neka, (ipak brojna) pitanja
i nedoumice na području ljudske reprodukcije te kako se isto tako otvaraju
brojna pitanja koja se iz dana u dan umnažaju i traže najpovoljnija rješenja
temeljeno na odgovornoj znanstvenoj istini. Sveukupno bitak složenosti ljudskog
roda, otvara brojne i goleme neistražene znanstvene mogućnosti postanka i
opstanka ljudske vrste kao najvrednije i najznačajnije istine.
Autorica čvrsto temelji
cjelokupnu etičku prosudbu medicinski pomognute oplodnje (MPO) i zamjenskog majčinstva na donošenju utemeljenih i jasnih
zaključaka vezanih uz njihovo korištenje. Tijekom ove rasprave bilo je
neophodno promišljati o stanju zametka (statusu
embrija), kao i o čovjeku - biću koje upotrebom pretpostavljenog zdravog
razuma može i mora ispravno oblikovati svoju savjest. Sagledava sve do danas
poznate učinke MPO-a i zamjenskog majčinstva na cjelovito zdravlje zametaka,
djece, žena, muškaraca, kao i njihov mogući utjecaj na bračnu, obiteljsku i
rodbinsku stabilnost, na zajednicu u kojoj žive, društvo u cjelini, odnosno još
neistražene buduće generacije. Takve postupke promatra u okvirima prava i
pravnog uređenja pojedinih država, ekonomske isplativosti (cost benefit-a), odnosno
razdiobe ograničenih materijalnih sredstava državnog proračuna. Uočava i ističe
njihov utjecaj na demografiju i spolni odgoj i sve veću slobodu stila i načina
života s osobitim naglaskom na sprječavanje nastajanja sve češćih spolnih
bolesti i neželjenih trudnoća koje sve više uzrokuju neplodnost i posljedično
povećano korištenje uglavnom skupih tehnika MPO-a
i zamjenskog majčinstva. Nadalje, autorica razmatra i ukazuje na bit samog
roditeljstva, medicinske deontologije, dostojanstva svih zdravstvenih
djelatnika, osobito liječnika te razna povoljnija, manje rizična i učinkovitija
moguća složena rješenja problema neplodnosti. Naglašena je važnost pravilnog
shvaćanje roditeljstva i svih oblika njegovog kvalitetnog življenja kako bi se
neplodni parovi oslobodili mogućeg negativnog utjecaja, očekivanja i nametnutih
im stavova okoline. Također ističe potrebu oblikovanja ispravnih vlastitih
načela o odgovornom roditeljstvu. Supružnici koji nemaju svoju biološku djecu
obično proživljavaju ispraznost, besmisao i razočaranje. Stoga svima
opterećenima problemom tvrdokorne i neotklonjive neplodnosti važno je otkriti i
ukazati nužnost prihvaćanja raznih mogućnosti življenja drugačijih, kvalitetnih
oblika roditeljstva ili brige za druge. Autorica i mentori ove rasprave zorno
naglašavaju i ukazuje kako roditelji nikada nisu i ne mogu biti
"vlasnici" svoje djece ili imati apsolutno pravo na njihovo rađanje
koristeći svjetski poznate stihove Halil Džubrana:
“Vaša djeca nisu vaša djeca.
Ona su sinovi i kćeri čežnje života za samim sobom.
Ona dolaze kroz vas, ali ne od vas,
I premda su s vama, ne pripadaju vama.
Možete im dati svoju ljubav, ali ne i svoje misli,
Jer, ona imaju vlastite misli.
Možete okućiti njihova tijela, ali ne njihove duše.
Jer, njihove duše borave u kući od sutra, koju vi ne
možete posjetiti, čak ni u svojim snovima.
Možete se upinjati da budete kao oni, ali ne tražite
od njih da budu poput vas.
Jer, život ne ide unatrag niti ostaje na prekjučer.
Vi ste lukovi s kojih su vaša djeca odapeta kao žive
strijele.“
Međutim, autorica
nadalje otkriva kako "pogođeni" parovi mogu pokušati uspješno
nadomjestiti svoju fizičku neplodnost i preokrenuti nedostatak u prednost
posvajanjem djece, ostvarivanjem duhovnog roditeljstva, preuzimanjem
odgovornijih, zahtjevnijih službi i poslova od opće koristi za društvo. Isto
tako mogu pomagati hendikepiranoj djeci kao i višečlanim siromašnijim
obiteljima te odgojno djelovati na društvenom planu (vođenjem raznih sekcija,
aktivnosti i tečajeva) za koje prezauzeti biološki roditelji jednostavno nemaju
dovoljno vremena. Osobito je vrijedno otkrivanje i uočavanje društvenog tijekom
rasprave licemjerja (hipokrizije) i
pojedinačne i cjelovite društvene odgovornosti svih nas zbog nedovoljne
zauzetosti za očuvanje i unaprijeđenje svakog ljudskog života. Studija otkriva
kako onaj tko ne želi prihvatiti svoje začeto dijete nalazi načina da ga ukloni
sa “scene života”, a onaj tko ne može a želi imati biološko dijete bez obzira
na moral i cijenu traži način da ga dobije. Tako se nerijetko nanosi velika
nepravda i šteta upravo najnemoćnijima, često pravno nepriznatim članovima
društva - začetoj djeci u opasnosti od bilo kakve vrste izolacije, oštećenja i
nasilja prijetnjom uništenja namjernim pobačajem od kojeg se sami ne mogu
obraniti.
Isto tako autorica
otkriva kako je teško civilnim zakonom pravno urediti MPO i zamjensko majčinstvo ako se ne poštuje vječni zakon i njegov
odraz tj. - naravni zakon. U prilog tome govori nepostojanje ujednačenih
zakonodavnih rješenja među pojedinim državama niti u istoj državi u različitim
vremenskim razdobljima.
Zato se vrednovanje i
smještaj umjetnih metoda ljudske reprodukcije na pravo mjesto trebalo cjelovito
(holistički) pristupiti, uključujući
biološke, medicinske, psihološke, pravne, društvene i etičke vidike promatranja
i ocjenjivanja, uz obvezno iscrpno upoznavanje mogućih korisnika o pojedinim
tehnikama što autorica disertacije osobite ističe.
Svrha rasprave je u
svjetlu istine na temelju činjenica, provedenog istraživanja i plodova koje su
ubrale različite znanosti, iz zajedničke riznice spoznaja cjelovito razmatrati
sabrana znanja, sažeti i odvagnuti pozitivne i negativne zaključke o MPO metodama, a sve radi dobre
znanstvene prosudbe i oblikovanja ispravnih i cjelovitih etičkih stavova i
zakona, koji se ne temelje na "dnevno-političkim potrebama" kupovanja
biračkog tijela.
Autorica rasprave
ukazuje na stanje neplodnosti koja je najčešće poslijedica bolesti među ostalim
sučeliti različite razine pokušaja njegova rješenja. Studija također obrazlaže
različite razine pristupa od in vitro
metoda pomognute oplodnje (MPO) koje
su etički potpuno neprihvatljive (opterećene zamjenom bračnog čina kao varnica
ljubavi, uništavanjem ljudskog života i remećenjem dostojanstva njegova
prenošenja), a da pri tom uopće ne otklanjaju uzrok stanja neplodnosti. Bolje
etički prihvatljivo liječenje se odnosi na uobičajeno konzervativno ili
kirurško razrješavanje hormonske neravnoteže u tijelu, upala, cisti, mioma,
endometrioze, otklona u normalnoj građi spolnih organa i drugih odstupanja
i/ili slično. Isto tako otkriva kako medicinski, ekonomski i etički najbolje
“liječenje” označava sprječavanje pojave bolesti promjenom stila i načina
života uopće, a osobito spolnog života. Također ista dokazuje kako su etička
pitanja vezana uz zamjensko majčinstvo nastavak etičkih pitanja o MPO-u,
koje mogu biti njegovim sastavnim dijelom. Jasno je kako ozakonjenje MPO i zamjenskog majčinstva potiče etiku
i pravo na razmatranje poštivanja prirode ljudske spolnosti i bračnoga čina,
dostojanstva prenošenja života i ljudskog zametka, očinstva i materinstva te
samog jedinstva obitelji. Ova rasprava doprinosi sagledavanju omjera između
vrlo malog broja dobitaka i višestruko većeg broja gubitaka koje MPO postupci i zamjensko majčinstvo
nameću svojim sudionicima, zajednici u kojoj žive kao i cijelome društvu.
Primjerice u sklopu takvih postupaka uočena je povećana mogućnost obolijevanja
i smrtnosti žena (bilo supruga ili zamjenskih majki) čak i od zloćudnih
novotvorina žljezdanih organa, osobito jajnika i maternice. Zato se među
ostalim i postavlja pitanje vezano uz prakticiranje takvih metoda, posebice
plaćanja zamjenskoj majci naručenih usluga - zanošenja, trudnoće, rađanja i
poslijeporođajnog odvajanja od novorođenčeta. Ako se i "plaća
novcem", pitanje je što se plaća, uzmu li se u obzir negativne dugotrajne
posljedice koje trudnoća i porođaj ostavljaju na ženi, posebno zamjenskoj
majci? S obzirom na potpunu prožetost tjelesne, psihičke i duhovne sastavnice
svakog čovjeka, raspravljalo se o mogućnosti da se ljudska osoba ili neki
njezin dio, makar i privremeno „unajmi i/ili proda“ po nekoj, odnosno po kojoj
cijeni? Trguje li se samo materijalnim dijelom čovjeka ili i nematerijalnim -
psihičkim i duhovnim koji ne podliježu strogo vremensko-prostornim
kategorijama? To je osobito vidljivo u češćoj pojavi rizičnih porodničkih
stanja i povećanoj potrebi dovršavanja trudnoće operacijskim putem (carskim
rezom), uz naglašavanje dovoljnog opreza pri donošenju takvih odluka, s obzirom
na moguće zdravstvene rizike koji mogu nastati za vrijeme i poslije operacije.
U skladu s navedenim autorica rasprave
otkriva kako se pristajanjem na komercijalno zamjensko majčinstvo na određeno
vrijeme ne prodaje samo generativni dio žene, nego i čitav njezin organizam,
odnosno cijela njezina osoba. Takva pitanja dodatno otežavaju činjenice kako
"sposobnost pamćenja" nadilazi vremenske, zemljopisne i pravne
okvire, tako dugo dok je očuvan instrument razuma, svijesti, spoznaje i
pamćenja, tj. zdrav mozak. Sve skupa još više potvrđuje i uozbiljuje duhovni
dio osobe koji je u jedinstvu s prethodna dva, a ne briše se niti prestankom
moždanih funkcija jer je nadnaravan, bezvremen i vječan, kao što su to i djeca
jednom začeta bilo rođena ili rano “uništena”. Jasno je kako zamjensko
majčinstvo također ne ostavlja po strani niti službe utemeljene na skrbi,
brizi, odgoju, obrazovanju i zaštiti čovjeka, što vrijedi za liječnike i drugo
bolničko osoblje, svećenike i dušobrižnike, razne odgajatelje, nastavno i
profesorsko osoblje, poslodavce, socijalne i pravne službe, policiju te sudstvo
i javne bilježnike. Zbog neusklađene brzine razvoja biomedicine, etike i prava,
liječnici i pravnici često se nalaze u etičko-pravnom procjepu, zbunjeni i
podvojeni glede donošenja dobrih odluka i ispravnih postupaka vezanih uz ovakve
procese ostvarenja trudnoće. Autorica ove rasprave posebno ističe neetično
uplitanje liječnika u tehnike i postupke koji dovode do zamjenskog majčinstva
uz neetično uskraćivanje i ograničavanje pružanja medicinske pomoći i njege
plodu (djetetu) kao i trudnici koja je začela u ovakovim okolnostima.
Ova
rasprava prikazuje i sučeljava niz različitih tematskih čimbenika o izazovima
„neprirodne“ ljudske tzv. industrijske reprodukcije koja ima za cilj iznjedriti
i otkriti cjelovite i istinite spoznaje, zaključke i stavove koji zapravo predstavljaju
korisne i istinite obavijesti (informacije)
o metodama pomognute oplodnje (MPO),
ali i o zamjenskom majčinstvu kao najsloženijem obliku zanošenja.
Prvotni (primarni) doprinos rasprave je bio
pružiti ispravan smjerokaz o kakvim metodama ostvarenja trudnoće i poroda.
Rasprava cjelovito podastire medicinskoj struci i pravu, odnosno svima
zainteresiranima za njihovo provođenje u praksi, a bez dovoljnog vremena za
istraživanje i spoznaju istih, na jednom mjestu, na lagan i pitak način
dostupne su dragocjene informacije o ovoj problematici. Naime, neupućenost,
neobaviještenost i neznanje osoba s problemom neplodnosti o negativnim
posljedicama koje uzrokuje većina MPO
metoda ne predstavlja moralnu ispriku, osobito ne danas kada su informacije
brojne i lako dostupne.
Drugotni
(sekundarni) doprinos rasprave je
poticanje zakonodavstva na ponovno propitivanje trenutno važećeg zakona o MPO-u, odnosno daje svoj doprinos
njegovom pravednom uređenju s obzirom na sve složene sastavne čimbenike.
Rasprava također otkriva nova pitanja vezana uz osobito pravno vrednovanje
zamjenskoga majčinstva s kojima se već bavi svjetsko a očekivano uskoro će se
istima baviti i hrvatsko zakonodavstvo. Kritičkim, višerazinskim, sveobuhvatnim
i interdisciplinarnim procjenjivanjem navedenih postupaka, autorica želi
čitatelje točno i pravovremeno upozoriti na brojne i dalekosežne posljedice
koje mogu proizaći iz njihove primjene u svakodnevnoj praksi.
Isto tako rasprava
ukazuje i na druga, bolja, jeftinija, poštednija, manje etički prijeporna
rješenja, bezopasna za zdravlje te učinkovitija glede sprječavanja i otkrivanja
neplodnosti kao i drugih uspješnih oblika zanošenja. Navedeno se prvenstveno
odnosi na poticanje prihvatljivog zdravog i ispravnog spolnog odgoja i
obrazovanja, odnosno posljedičnog smanjenja najučinkovitijih uzroka
neplodnosti. U praksi se u okviru zdravog spolnog odgoja promiče potreba
primjerenog stila i načina života, prirodnog planiranja obitelji uz primjenu
Billingsove metode, Fertility care sustava
i Napro tehnology.
Iz navedenog proizlazi
novi doprinos rasprave - ukazivanje na potrebu preusmjeravanja ograničenih
sredstava državnog proračuna izdvajanih za zdravstvo prema spriječavanju
bolesti (bolje je spriječiti nego
liječiti). Cilj nije samo etički osvijetliti MPO metode kao takve, nego ukazati i na nužnost racionalizacije i
preraspodjele oskudnih materijalnih sredstava, osobito u vrijeme sve veće
recesije, nezaposlenosti, siromaštva i štednje društva u cjelini.
Premda,
kada su u pitanju MPO i zamjensko
majčinstvo, jasno je da se radi o relativno novim metodama ostvarivanja
roditeljstva, starima svega 40-tak, odnosno 20-ak godina i posljedičnom
nedostatku istraživanja o razlikama između djece rođene posredovanjem
„programirano umjetnih“ metoda u odnosu na onu rođenu tzv. „prirodnim“ putem na
"starinski" način tzv. ljubavnim činom.
Zbog
manjka dovoljnog vremenskog odmaka potrebnog za sagledavanje i procjenu ukupnih
posljedica MPO i zamjenskog
majčinstva i svih problema koje izazivaju u praksi, ovdje je osim sabiranja iskustvenih
pokazatelja upotrijebljena metoda logičkog razmišljanja o mogućem slijedu
događanja i suusmjeravanja (konvergencije)
brojnih čimbenika prema istom žarištu promatranja. Na osnovu toga rasprava je
iznjedrila različite "plodove" plodove MPO-a i zamjenskog majčinstva dijeleći ih po vrsti i težini te je o
samim procesima oblikovala zaključke i stavove s najvišim stupnjem sigurnosti.
Rasprava
također otvara brojna znanstvena pitanja i poimanja koja će drugi
zainteresirani znanstvenici u budućnosti nastaviti istraživati i objašnjavati.
Ukupne posljedice ovih događanja će se tek kasnije potpuno očitovati
pojavljivanjem različitih psihičkih otklona, nenormalnosti i poremećaja. Buduće
generacije će ih moći točnije interdisciplinarno procijeniti nakon dovoljno
dugog vremenskog odmaka, provedenih ispitivanja i točne obrade dobivenih
podataka.
Isto je
tako postavljeno osnovno pitanje koje traži temeljni odgovor kako i koliko su
uopće MPO i zamjensko majčinstvo zbog
svoje složenosti u najboljem interesu djeteta, budući da ono može imati
psihološke posljedice zbog problema nastalih utvrđivanjem vlastite osobnosti
kao i zbog nastajanja zbunjujućih obiteljskih odnosa? Studija dokazuje kako je
etički neprihvatljivo namjerno izlaganje bilo kojeg ljudskog bića oštećenjima i
nesigurnostima, osobito u najranijem i najosjetljivijem razdoblju ljudskog
razvoja. To vrijedi i za sve one okolnosti (zamrzavanje zametaka) koje
su ispitane, ali ne još do kraja, a odudaraju od normalnih prirodnih procesa
tijekom nastajanja čovjeka. Isto tako, neprihvatljivo je i ispitivanje
zametaka (prijeimplantacijska dijagnostika) radi otkrivanja mogućih
genetskih nenormalnosti, odnosno potvrde njihove prikladnosti za prijenos u
maternicu. Osim uspješnosti ovakva ispitivanja i postignuti rezultati u sebi
kriju mogućnost pogreške, što je ponovno uzrok uništenja zdravih ljudskih
zametaka, zapravo donošenja odluke o prekidu njihova života.
Završna
raščlamba ove rasprave pokazuje kako postizanje trudnoće primjenom složenih
metoda zanošenja - MPO-a, a osobito
zamjenskog majčinstva u praksi unosi veliki nered u međuljudske odnose, što
naravno vodi logičkom zaključku kako je umjetno umnažanje problema i
iscrpljivanje ljudi u međusobnim pa i mogućim sudskim parnicama nepotrebno i
neprihvatljivo. Navedeno osobito ponižava sve svoje sudionike, stvaranjem
određene „rastrganosti“ zamjenske majke i djeteta te nepovoljnog ukupnog
ozračja za njegov normalan rast i razvoj te odrastanje. Iz svega proizlazi
neizbježan čvrsti zaključak kako MPO
i zamjensko majčinstvo svojom složenošću uzrokuju razne složene poremećaje te
izazivaju mnoge medicinske, socijalne, pravne, financijske, etičke i druge
štetnosti. Također su isti upitni zbog svoje prirode i etički prijepornih
metoda kojima se postižu. Stoga je jasno kako se njihovim ozakonjenjem pred
ljudsko društvo stavljaju nova važna pitanja i rizici, čime im se odmah
umanjuju očekivani pozitivni učinci kao i liječidbene nade koje MPO sa sobom
donosi. Upravo stoga ne čudi što je umjetna oplodnja zabranjena zakononom
Kostarike, a zamjensko majčinstvo pojedine razvijene zemlje poput Velike
Britanije, Austrije, Nizozemske i Kanade koje su stručno i znanstveno, ali i
demokratskim vladanjem i ponašanjem daleko ispred Hrvatske.
Na kraju rasprave u
obzir je uzeta i tvrdnja onih koji smatraju kako je ovakovo pravno uređenje MPO-a i zamjenskog majčinstva bolje od
izostanka ikakvih njihovih zakonskih odredbi. Međutim, rasprava podastire kako
one kao takve uvijek nekome nanose štetu, odnosno prikratu u odnosu na drugu
sučeljenu stranu. Rasprava otkriva kako jest najbolje rješenje za svaku
pojedinu državu - potpuna zabrana MPO-a
(heterolognog osjemenjivanja, umjetne oplodnje) i zamjenskog majčinstva. Ovo je
nužno zbog njihove neprirodnosti, složenosti, moralne upitnosti i
nedopuštenosti, a sve radi izbjegavanja brojnih predvidivih i nepredvidivih
životnih okolnosti te velike štete koje iz njih mogu nastati. Ponovno je
postavljeno važno etičko pitanje odnosa plemenitog cilja (pomaganja sebi i
svojoj obitelji) u odnosu na primjenu negativnih sredstava za njegovo
ostvarenje poput narušavanja braka, svog ljudskog, majčinskog, ali i
dostojanstva tako začetog djeteta, možda i ostavljanja te iste obitelji,
posebice svoje postojeće djece. Bit cijelog zaista složenog problema se nalazi
u težini shvaćanja i prihvaćanja kako se negativnim etičkim i moralnim
sredstvima (svim prethodno navedenim), ne može pod bilo koju cijenu postići
dobar i plemenit cilj (imati dijete), naime etički je potpuno neprihvatljivo
jer u ovom slučaju cilj ne opravdava sredstvo. Stoga, temeljem
znanstvenih, stručnih, razumskih i iskustvenih općeljudskih čimbenika, na
osnovu višerazinskog i međudisciplinarnog promatranja, omjera koristi i štete (cost-benefit-a)
koju MPO uzrokuju te na temelju zdravo-razumskog razmišljanja i svega prethodno
navedenog, zaključujem i tvrdim kako su heterologna inseminacija, umjetna
(izvantjelesna) homologna i heterologna oplodnja kao i zamjensko majčinstvo u
bilo kojem svojem obliku u praksi neprihvatljivi i neostvarivi jer iznad svega
neminovno dovode do dekadencije ljudskog roda, tj. ljudske vrste.
Sabravši sve u ovoj
znanstvenoj raspravi objelodanjeno i izneseno sjetimo se nastupnih riječi
Svetog Oca Franje I. koji je zamolio vjernike skromno i ponizno “molite se za
mene”, a ja kao jedan od mentora ove rasprave proširujem zahtjev molitve za
Svetog Oca Franju I. molitvnom za saznanje istine o licu i naličju MPO i
umjetnog majčinstva o sveukupnoj i teškoj istini koja nema alternative, a
Hrvati kao mali narod postaju nosioci Božje istine, odnosno svijetlo drugim
narodima! Znanstvenom tematikom ove rasprave, svemogući Bože molimo te!
Mentor ove disertacije
Prof. Dr. Sc. Damir Buković, profesor ginekologije, porodništva i onkologije,
pregledom ove sveukupne rasprave i pregledane cjelovite svjetske znanstvene
literature korištene i navedene u ovoj raspravi zaključuje: ova znanstveno
filozofska, moralno etička i pravno ekonomska cjelina ističe ovu raspravu kao
vrlo vrijedno znanstveno djelo koje potvrđuje sljedeće: O istino kako si jasna
i dostupna na „dohvat ruke“, samo treba čitati, poimati dokaze i stvarati
zaključke, posebno na izlazu iz tunela mraka, neznanja i neobrazovanosti. O
istino tako si blizu, a mnogi bezbožnici čine te još daljom nego što u biti
jesi, stvarajući nedostižnima obrazovanje, znanost i posebno istinu koja nema
alternative.
Halil Džubran, Prorok,
Heinemann, London, 1974.