„Psihologija duhovnog
života“, biserna knjižica mađarskog isusovca M. Szentmartonija jest svojevrsna
zaruka psihologija i duhovnog života.
Vjera je dar Božji.
To je teološka istina koju ne treba posebno dokazivati. Međutim, vjera traži i
naš ljudski odgovor, milost računa na suradnju. Taj čovjekov razgovor s milošću
nazivamo „duhovnim životom“.
Duhovni život
uključuje stalnu napetost između sebičnih tjelesnih želja i vjernosti Duhu,
između robovanja grijehu i djetinje ljubavi prema Bogu. Iz Isusova učenja
shvaćamo da duhovni život znači našu stalnu borbu protiv sebičnosti, stalnu
brigu za potrebe drugih, znači također zabrinutost za sudbinu čovječanstva .
Bog nas zove, potiče,- mi odgovaramo. Takvo shvaćanje duhovna života uključuje
dva činitelja: milosni (božanski)- to su ulivene krjeposti vjere, ufanja i
ljubavi kao i darovi Duha svetoga, te psihološki (ljudski). To je
samokritičnost, iskrenost, samopoštovanje i slično.
Osnovno polazište
duhovnog života jest iskustvo Božje ljubavi tj. da nas Bog voli. Božja ljubav
je bezuvjetna, majčinska.
Zdravi duhovni život,
nastavlja autor, ne može se graditi na negativnostima tj. samo na
iskorjenjivanju nekih mana, nego u prvom redu na idealima. Duhovni život mora
biti pozitivan: moramo graditi veliku ljubav u nama
, tkati je u meditacijama, a ne prepustiti inicijativu grijehu da on napada, a
mi da se tek branimo.
Filozof Soren
Kierkegaard piše: „ Najdublja forma očaja jest želja da netko bude nešto drugo
nego što jest.“ A psiholog Carl Gustav Jung tvrdi: „Prihvaćanje sebe bitni je
moralni problem i središnja točka čitava nazora na svijet.“
Dobar lijek za
liječenje ogorčenosti jest zahvaljivati Bogu za sitnice.
Zahvaljivanje Bogu za
sve ove sitnice jača naš pozitivan stav prema svemu u životu i mi rastemo u
ljubavi prema Bogu i prema ljudima.
Trebamo, naime,
istraživati i nalaziti svoje mjesto u Tijelu Kristovu.
Elementi za to jesu:
naša jedinstvenost, prihvaćanje sebe, zauzetost za
vlastito poslanje,
svijest da sudjelujemo u Isusovu poslanju te nesebična ljubav. Tako je istinsko
prihvaćanje sebe pozitivna i dinamička spremnost da se zahvalno priznaju svi
tjelesni i duhovni darovi što nam ih je Bog dao. Duhovni pisci su oduvijek
preporučivali ispit savjesti kao
prvorazrednu pomoć za duhovni rast. Na naše ponašanje značajno utječu stavovi.
Stav se općenito definira kao spremnost da se na slične situacije reagira
uvijek slično.
Pozitivni stavovi
koji pomažu duhovnome rastu su: empatija, iskrenost, samopoštovanje i suočenje
sa samim sobom.
Riječ askeza potječe
od grčke riječi „askeo“ a znači raditi svojski, vježbati. Askeza kao takva ima
dvostruki izvor: doživljaj svetosti Boga i doživljaj vlastite grješnosti.
Asketizam kao duhovni napor
neotuđiv je ne
samo od svih povijesnih , velikih i
malih religija, nego uopće od svake čovjekove kulture, čak ako se radi i o
nereligioznim ljudima. Svi se psiholozi slažu
u tome da religija smanjuje unutrašnje sukobe, etičke konflikte. U
najopćenitijem smislu askezu možemo označiti kao čovjekovu svjesnu suradnju s
milošću. Cilj i smisao joj je rast u ljubavi prema Bogu Isusu. Sredstva su sve ono što može pojačati
ljubav. Pozitivne asketske vježba su :meditacije, duhovni razgovori, duhovne
pouke i propovjedi , duhovno štivo, duhovne vježbe i molitva. Dok u meditaciji
rastemo u objektivnoj spoznaji Isusa, po duhovnom razgovoru rastemo u
subjektivnoj spremnosti da njegovu ljubav i njegov poziv ozbiljno shvatimo i da
pročistimo naše motive zašto ga zapravo tražimo. Međutim, molitva vrijednosno
sigurno stoji na prvome mjestu. Molitva je u biti posviješćivanje našeg odnosa
, naše pripadnosti i naše ovisnosti o Bogu. Među negativne (posredne) asketske
vježbe pripadaju: šutnja, tjelesne pokore, odricanja i žrtve. Među tjelesna
odricanja i pokore četiri su oblika: bdijenje, molitva, post i odricanje.
Milost molitve je dar. U svakoj molitvi se mogu razlikovati tri stupnja: 1.
traženje i pronalaženje sebe, svojega ja; 2. predočenje Božje prisutnosti i 3.
pretvaranje doživljaja u osjećaje i riječ. Potrebno je da postoji posrednik
između osjećaja i molitve, a taj je posrednik misao na Boga. Možemo razlikovati
nekoliko stupnjeva molitve: usmena ili formalna molitva prvi je stupanj.
Spontana ili neformalna molitva uključuje veće osobno uranjanje u molitvu.
Molitva vezana uz djela na još je višem stupnju, budući da uključuje vlastiti
angažman. Isto tako možemo razlikovati tri velike skupine iskrivljene molitve:
cinična molitva, molitva bez Boga i nemoralna molitva. Istinska molitva mora
uključiti misao na Boga, vjeru u njegovu stvarnost i osobni odnos prema
njemu. Ako nedostaje osobni odnos prema
Bogu molitva postaje „molitva bez Boga“, a možemo razlikovati ove slučajeve-
mehanička molitva, racionalna molitva (kad samo pamet moli) molitva raspoloženja (kad mole samo
osjećaji), bezvoljna molitva, pretjerana i prenapeta molitva, te rekreativna
molitva. Pod nemoralne molitve spadaju:molitva za tuđu
nesreću, vračanje i čaranje te farizejska molitva.
Dokle god je neka
osoba spremna i sposobna moliti za druge, ona ne može izgubiti životni smisao i
ne može se osjećati izgubljenom ili suvišnom. Kada,
dakle, molimo za druge, pa i za materijalni svijet, onda uključno kažemo DA na
Božju ljubav i sebe smjestimo u kontekst te ljubavi. To je, bez sumnje, golem
psihološki profit za mentalno zdravlje što nam ga pruža apostolat molitve.
Psiholozi su uočili
(ponajprije V. Frankl ali i drugi) da danas u svijetu postoji nova vrsta
nervoze tzv. egzistencijalna neuroza, koja je uvijek nedostatak životnog
smisla. Suvremeni je čovjek, naime, u silnoj težnji za srećom , zadovoljstvom i
samoostvarenjem zaboravio jednu osnovnu istinu: da čovjek nije samo biće u
svijetu nego također biće za svijet. Svijet mu je povjeren kao zadata da ga
privede Bogu. Psiholozi kažu da je današnji čovjek neurotičan, da je neuroza gotovo
postala kolektivnom bolešću naših dana. Simptomi toga nezdravog stanja su:
neperspektivnost (gubitak smisla za budućnost), fatalizam (predanost slijepoj
sudbini), prosječnost (onaj tko živi samo za sadašnji trenutak), fanatizam
(fanatik niječe osobnost drugog čovjeka). Osnovna oznaka svakog neurotizma jest
osjećaj nemoći pred vlastitom sudbinom. Stoga, dokle god neka osoba moli za
druge ne prijeti joj fatalizam.
Autor piše i o pravoj
epidemiji u današnjem svijetu, a to je depresija.
On kaže da su u depresiji
prisutne obično tri teme: percepcija osobne nedostojnosti koja rađa osjećajem
suvišnosti, negativno vrednovanje sebe, osobito svoje prošlosti, koje rađa
osjećajem krivnje, i negativno vrednovanje budućnosti koje rađa osjećajem
bezizglednosti i dovodi do samoubilačkih misli. U depresiji se radi, zapravo, o
iskrivljenom mišljenju. Hodočašće i molitva na svetim mjestima , otkrilo se,
imaju jedinstveno
djelovanje na volju za životom. Danas, sama ljudska psiha buni se protiv
jednostranosti racionalizma i bezdušne tehnike. Okretanje prema meditaciji prvi
je pokušaj suvremenoga čovjeka da obogati svoju ličnost , svoje iskustvo novim
dimenzijama.
Uravnotežena se
ličnost ne može graditi samo na razumu:traži se i srce. Da bismo shvatili
preduvjete meditacije, korisno je promotriti različite dimenzije
našega iskustva, a to su ostvarenje, ekstaza (iskustvo bez voljnog napora) te
stanje mira. To nutarnje stanje mira smirenosti, ima
nekoliko značajki: linearni tijek doživljaja (doživljaja bez skokova i
prisile), sužena komunikacija s izvanjskim svijetom, pasivnost „ja“ (radi se o
pasivnosti kontrole razuma i instancije volje).
Pišući o molitvi
autor kaže da molitva nije toliko traženje koliko čekanje.Moliti znači izgubiti
moć nad sobom.
Meditacija je, prema
nekima, dugotrajno stanje smirenosti karakterizirano pasivnošću ja, suženom
komunikacijom s vanjskim svijetom, a s težištem iskustva na nutarnjem svijetu
osobe.
Netko
reče:“Meditacija (molitva) je čekanje. Ovo čekanje opečaćuje, oblikuje moju
osobnost. Ako sam spreman čekati, postat ću drugačiji.
Molitva čini čovjeka
pažljivim, kontemplativnim. Čovjek koji moli ne manipulira svijetom, on je za
njega prijemljiv. On ne trga, nego miluje;on ne grize, nego dotiče; on ne
ispituje nego se divi i klanja.“
Kontemplacija je u
kršćanskoj tradiciji najviši oblik meditacije. Radi se nutarnjem „gledanju“
nekog događaja. Dok je meditacija po sebi progresivni misaoni proces pod
vodstvom svijesti;kontemplacija je regresivno mišljenje pod vodstvom više
nesvjesnih snaga. Redovitom meditacijom mogu
se korisno baviti samo one osobe koje žive redovitim duhovnim životom.
Tri su glavne teškoće za postizanje
sabranosti: rastresenost, duhovna suhoća i duhovni mrak.
Duhovni mrak treba
razlikovati od depresije. Dok osoba u duhovnom mraku ostaje okrenuta i
usmjerena prema Bogu i vodi je zakon ljubavi, depresivna osoba se okreće oko
sebe u začaranom krugu, pa je tu potrebna psihoterapija, a ne meditacija.
Veliki teolog 20. st. Karl Rahner s
gorčinom zaključuje kako je današnji čovjek izgubio sposobnost osjetiti se i
priznati grješnikom .
Umjesto toga pokušava
čovjeka prikazati jednostavnim produktom
bezimena razvoja, slučajnom kombinacijom anonimnih događaja.
Zato nikada nećemo
znati dovoljno cijeniti ispovijed.
Svaka je ispovijed
milosni susret s Bogom dobrote i milosne ljubavi, koji nam po riječima
svećenika, po služenju Crkve, uvijek nanovo poručuje: „ Ne boj se, moj si!
Zapisao sam ti ime na svoj dlan, nisam te zaboravio i neću te zaboraviti. Volim
te unatoč svemu, unatoč svim tvojim slabostima i grijesima, ti si još uvijek
moj !“ Osjećati se grješnikom znači osjećati nostalgiju za tim riječima dobrote
i ljubavi, i onda svaka ispovijed
rađa radošću otkupljenih, onih koji je Bog uzljubio. Smatra se da istinski
življena religioznost, autentičan duhovni život može osobu očuvati od neuroza.
Jedan od najčešćih
uzroka neuroza , nastavlja autor, su kompleksi.
Drugi uzrok neuroza
jesu različiti šokovi koje doživljavamo ili u djetinjstvu ili kasnije u životu,
a treći mogući uzrok neuroza jesu frustracije, osujećenje dragih planova,
velikih želja, općenito
nesavladive zapreke
na putu prema nekom željenom cilju.
Takav čovjek upada u
depresiju ili reagira agresijom. Tako istinska religioznost na jedinstven način
pomaže jačanju nutarnjega svijeta osobe. Jedan od najnezdravijih sadržaja psihe
jest tjeskoba, jezgra svake neuroze. Religija ima jedinstvenu mogućnost da
razriješi tjeskobu. Jedan je od najčešćih poziva u Bibliji ovaj: „Ne bojte se!“
Religija razrješava
tjeskobu i svaki nezdrav strah u prvome redu vjerom u Providnost (to je
djelatna Božja dobrota). Bog me prihvaća i voli- to je zapravo iskustvo
milosti. Bog je u Isusu Kristu ušao u naš svijet da bi stvari vidio s naše
perspektive. Otada vjernik zna da ga Bog razumije i prihvaća. A to je, bez
sumnje, snažan oslonac za duševno zdravlje.
Danas se sve više
govori o tome da je jedan od glavnih uzroka tjeskobe suvremena čovjeka
nedostatak životnoga smisla . Poznati
psihijatar V. Frankl skovao je i novi naziv za tu neurozu
: noogena neuroza tj. takva koja nastaje zbog osjećaja praznine i promašenosti.
Religija se zauzima
za sljedeće vrednote: svetost, moralna dobrota, praštanje, velikodušnost itd.
Religija ima, međutim, posebnu ulogu pri
razrješenju tzv.
besmislenog ostatka kao što su bolest, patnja i smrt.
Mirna savjest ima
golemu važnost za mentalno zdravlje.
Osjećaj krivnje jedno
je od najsloženijih i najosobnijih ljudskih iskustava- razlikujemo 4 vrste
krivnje: ontološka ili egzistencijalna krivnja ( uvid u vlastiti život i
procjena vlastita djelovanja), psihološka krivnja (to je izraženo čuvstvo koje
nije razmjerno stvarnom prijestupu) te iracionalni osjećaj krivnje koji pripada
više neurotskim
simptomima nego
stvarnoj krivnji.
Molitva može pomoći
čovjeku da popravi opće duševno raspoloženje, da svoju bolest lakše prihvati iz
ruke Božje, ali to ne isključuje dužnost da primjenjujemo naravna sredstva.
Bog, Isus i Marija stoje pred nama kao uzori svih onih odnosa koji su nam
potrebni u životu.
Stoga se vjernik nikad
ne može osjećati ni kao napušteno dijete, jer ima Oca na nebesima, a ni bez
ljubavi i prijateljstva, jer ima Isusa i Mariju. Imajmo povjerenje u
tisućljetno iskustvo Crkve, jer, vođena Duhom Svetim, ona duboko poznaje
potrebe ljudske duše. Radosno življena vjera pomaže da budemo više ljudi, tj.
da se sve više približimo onom idealu koji je Bog zamislio o čovjeku kad ga je
stvorio. Autor govori o pra-tjeskobi koja ima tri osnovna oblika:
Prva je užas
ništavila ( pojavljuje se kao posljedica osujećenja težnje za beskrajnim
posjedovanjem sebe), zatim užas tame- (posljedica osujećenja iskonske težnje za
spoznajama kao i strah od neizvjesne budućnosti) te užas samoće –(posljedica
osujećenja težnje za ljubavlju, za beskrajnom srećom). Osnovna je poruka
tjeskobe, dakle, upozorenje na to da je čovjek samo stvorenje. Odgovor na
tjeskobu često zna biti sasvim pogrješno kao što je bijeg, agresija,
povlačenje,
cinična smionost, ali
i samoubojstvo. Samoubojstvo jest samo iluzija da je čovjek gospodar
svoga života. Također u pokušaju da spriječe tjeskobu čovjek poseže za
ovisnostima- droga, alkohol, pretjerano pušenje. Morali bismo već jednom
objasniti sljedeće mladima: da veliki, takozvani junaci filmova koji polupijani
i s cigaretom u ustima jure za užicima , nisu nikakvi heroji i velikani, nego
životne kukavice.
Na početku čovječanstva nije pratjeskoba nego
prapovjerenje i ljubav.
Kršćanin, dakle,
vjeruje u dobrohotnog Stvoritelja, a ne u neku neosobnu evoluciju , još manje u
suludu sudbinu. Odatle se rađa stav prema Bogu:
povjerenje i nada. Vjera u providnost ne oslobađa čovjeka od odgovornosti : sv.
I. Loyolski je rekao:“ Što se tiče poslova,osnovni je zakon
ovaj: imaj takvo povjerenje u Boga kao da sav uspjeh ovisi samo o njemu, ali
radi tako kao da sve ovisi o tebi.!“
Nada, nastavlja
autor, jest stvarno stanje, ona je krepost sadašnjeg trenutka, po kojoj čovjek
živi uvijek i svuda u Božjoj prisutnosti.
Vjera u Providnost je
svjetonazor. Ili još točnije rečeno: promatranje svijeta, povijesti, ljudi i
događaja Božjim očima. A očituje se u tome, i da se duša postupno smiruje u
radosnoj sigurnosti da je Bog voli: pobuna se pretvara u divljenje, a divljenje
u predanje ljubavi.
Posljednji dio ove
zahtjevne i divne knjige nosi naziv: psihopatologija i svetost. Naime,
čovjekova psihička struktura utječe na njegovu duhovnost. Imajući pred očima
ovu osnovnu istinu svaka analiza određene patologije ličnosti opisuje
psihodinamizam, zatim njezin utjecaj na duhovni život osobe, zatim se pronalazi
karakterističan primjer među poznatim svecima. Orjentacijski se tako daje osam
tipova psihopatologije- prva ja astenička ličnost, pasivno-osamljena duševna
konstitucija- siromašna osjećajima, zapravo osamljeni patnik. Međutim, kako to
uoči i svjesno živi može ostvariti autentičnu životnu svetost. Dokaz je za to
Ivan ok Križa. Drugi tip je aktivno-osamljena duševna konstitucija –to
su ljudi;izvana led, iznutra vulkan, tzv shizoidne ličnosti. Primjer za to je
Toma Akvinski. Treći tip je inadekvatna ličnost- pasivno-ovisna duševna
konstitucija, nježni ljudi, ali neodlučni. Dominantna im je krjepost
poslušnost. Primjer među svecima je Ivan Vianney. 4. tip je histerična ličnost-
izvana vulkan, iznutra led, u biti
nezrele osobe, infantilne religioznosti. Međutim, ako se potpuno posvete
bogu mogu ostvariti svetost. Primjer je Francisca Ivana de Chantal. Peti
primjer je pasivno-neovisna duševna konstitucija odnosno narcistička
ličnost. Ovakva osoba nema vjerskih
sumnja i problema- primjer među svecima je Franjo Ksaverski.
Šesta psihopatologija
je aktivno-neovisna duševna konstitucija odnosno agresivna ličnost. Ali ako
eksplodira prema gore evo nam svetosti- sv. Ivan Kapistran. Pretposljednja
psihopatologija je kompulsivna ličnost, pasivno-ambivalentna duševna
konstitucija.
To su tjeskobne
ličnosti, ali ponizne i poslušne.- primjer Franjo Borgia. I posljednja
psihopatologija je negativistička ličnost, aktivno-ambivalentna duševna
konstitucija. Oni žive u stalnom konfliktu istodobnog privlačenja i odbijanja.
Napadaju. Neugodni su za okolinu.
Primjer iz svetačkog
života je sv. Jeronim.
I na kraju u pogovoru autor veli: razmišljajući
o ljudskoj slabosti i veličini Božje milosti,Pavao je napisao ove besmrtne
riječi svojim vjernicima u Korintu:“Ali ovo blago nosimo u zemljanim posudama
da se ona izvanredna uspješnost pripisuje Bogu, a ne nama.“
Nismo učinili u ovoj
psihologiji ništa drugo nego smo riječi sv. Pavla preveli na jezik suvremene
psihologije.