Autor: Marija Biljak,dipl.bibl.
Datum objave: 15.01.2014
Share
Komentari:


PSIHOLOGIJA DUHOVNOGA RAZVOJA

......jedna je od najpoznatijih religijskih knjiga posljednjih desetljeća


Psihologija duhovnoga razvoja jedna je od najpoznatijih religijskih knjiga posljednjih desetljeća. Spajajući u sebi stoljetno iskustvo i nauk kršćanske duhovnosti i najsuvremenije psihološke uvide i spoznaje, ova knjiga postala je klasik na području ljudskoga razvoja i psihologije duhovnosti.

Autor knjige, opat Benedict J. Groeschel jest poznati duhovnik i psiholog. Ravnatelj je Ureda za duhovni razvoj Newyorške nadbiskupije i već dugi niz godina pruža duhovno vodstvo i psihološku pomoć mnogim ljudima (rođen je 1933. god.).

Poznati pisac Chesterton je primijetio kako je naš odnos s Bogom

jedina istinski važna tema o kojoj vrijedi raspravljati.

Autor kaže da je možda najbolji opis duhovnoga života ukupnost odgovora na ono što doživljavamo kao unutarnji Božji poziv.

Tako se misterij duhovnoga života u konačnici pokazuje kao jedinstvo u nezamislivoj raznolikosti.

Bog ponajprije može biti shvaćen kao Jedan, kao Vrhovno i živo jedinstvo, a privući će osobu čiji je život intelektualno i emocionalno

traganje za integracijom. Bog se naime tada doživljava kao onoga koji unosi jedinstvo u iskustvo kaosa. Doista, postoji svrha u posvemašnjem predanju Jednome, koji vodi integraciji opisanoj u Govoru na gori. Sljedeći po redu su oni koji se osjećaju pozvanima Bogu kao istinitome. Tražitelji istine su obično mirniji, metodičniji i znatiželjniji od drugih. Vole dovoditi stvari u pitanje i istraživati. Ukoliko ne pronađu istinu, mogu postati obeshrabreni, skeptični ili pak cinični. Jednostavna molitva svetoga Franje: „Želim te upoznati kako bih te uzljubio!“  dobar je lijek protiv trajnih napasti s kojima su suočeni tražitelji istine. Preostali dio spektra zauzimaju druga dva tipa, međusobno usko povezana, ali podosta različita od prvih dvaju.

Riječ je o onima koji Boga traže kao Dobroga i Lijepoga. Oni koji ga traže kao Dobroga istodobno su najomiljeniji ljudi, puni ljubavi. Uglavnom su vedri, suosjećajni i društveni. No, puno trpe u ovome svijetu- ranjenome kakav već jest. Često se s njima manipulira te ih se izdaje i iznevjeruje. Opasnost za takve tragatelje za dobrim predstavlja neka vrsta zapanjena razočaranja. Naposljetku su tu i oni koji Boga traže pod vidom Ljepote. Oni su svakako podosta složena skupina jer je ljepota varljiva. Međutim, budući da su ljepota i zadovoljstvo dvije strane istoga iskustva, za tražitelje Božanske Ljepote uvijek postoji pogibao zadovoljiti se manjim. Zajedno s tražiteljem za Dobrim ljubitelji božanske ljepote moraju biti intuitivno svjesni potrebe za pokorom i božanskim jamstvom praštanja. Cilj ove studije duhovnoga razvoja, nastavlja autor , jest utvrditi , shvatiti te milošću nadvladati neurotičnu sklonost k zadovoljavanju ičim manjim od Boga, kad je on taj koji je nas pozvao. Činjenica je da danas mnoge mlade kršćane privlače razne nekršćanske duhovnosti, razne gnoze. Tri se religije nadahnjuju izravnom biblijskom Božjom objavom: židovstvo, kršćanstvo i islam. Karl Rahner, njemački teolog ističe kako rana grijeha prožima cijeli život, društvo i odnose, postajući na taj način dijelom stvarnosti u koju je pojedinac uronjen. Grijeh se nalazi izvana i iznutra. Kršćanska je duhovnost stoga duboko ljudska i posve božanska. Duboko je povezana i sa zemljom i sa nebom, ne niječući ni jedno od toga, već obuhvaćajući oboje. Izraziti istinu jedinstvene kršćanske duhovnosti ne znači ni na koji način podcjenjivati duhovne putove što su ih otkrili mistici nebiblijskih religija.

Mi koji sebe nazivamo kršćanskim vjernicima te smo krenuli na duhovni put koji je zacrtao Isus iz Nazareta, besmrtni Sin Božji, moramo razmišljati, osjećati i djelovati na način dosljedan našemu identitetu. Da bismo shvatili ideju duhovnoga razvoja, od neizmjernog je značenja shvatiti narav razvoja živoga bića. Razviti se, naime, znači uvijek pokušati ono što malo nadilazi naše sposobnosti.

Postoje tri puta, odnosno stupnja a to su : pročišćenje, prosvijetljenje i sjedinjenje. Nitko od nas nije imao savršen razvoj jer smo svi rođeni u palu i ranjenu svijetu i posvuda pronalazimo nedostatke i manjkavosti.

Odlučiti ne donijeti nikakvu odluku može biti upravo najpogibeljnija odluka u životu.

Nitko nema nadzor nad prvim godinama svoga života, iako su upravo one najznačajnije: Psiholozi kažu kako nakon ranoga djetinjstva zdravo dijete razvija stvaralaštvo i individualnost koja će u odrasloj dobi prerasti u velikodušnost i altruističnu skrb prema budućem naraštaju. U složenim je civilizacijama shvaćanje adolescencije od ključnoga značenja za shvaćanje duhovnoga razvoja, jer je adolescent dijete koja postaje odrasla osoba. Ključan sukob adolescencije je pomutnja između identiteta i uloge. Početak i kraj adolescencije od posebnoga su značenja za one koje zanima vjerski razvoj. Adolescencija prolazi vrlo postupno , dok joj kraj označava zadaća započinjanja života stabilnih, uzajamno podupirućih odnosa. Duhovnost i molitva- ma koliko nas pozivali na samoću  i tišinu- mogu rasti i razvijati se prema božanskoj ljubavi samo u onome tko je otvoren, spreman davati; i ranjiv. Ta svojstva nerijetko dovode do boli. U svome posljednjem obraćanju učenicima, Krist jasno daje do znanja kako na božanski način smatra da je bolje ljubiti i izgubiti . negoli uopće ne ljubiti. Plodnost ili stagnacija su presudne alternative ponuđene onima u srednjoj dobi. Prema tvrdnjama psihologa zadaća rane srednje dobi jest izvršiti odabire koji se odnose na ostatak života.

Kršćaninov izbor doslovce nadilazi njegove vlastite snage. Kada se sa životnim izborima ne suočavamo dragovoljno, u srednjoj se životnoj dobi počinje pojavljivati poznata slika o mlakim vjernicima.

Iako nije uništena, vjera u svome izričaju postaje površna.

U psihološkome smislu srednjom dobi dominiraju tri međusobno isprepletene teme: osobna snaga, skrb i unutarnjost. Od srednje dobi nadalje život poprima sve izraženiji osjećaj svrhe.

Kierkegaard je rekao da je mladost vrijeme cvata za mlade, ali je se valja s gnušanjem kloniti u odraslih muškaraca i žena. Kako srednja dob kreće prema pedesetima , počinje osjećaj stvarnog opadanja tjelesne snage, dok drugi zauzimaju naše mjesto- prvo u tjelesnim, a kasnije i umnim djelatnostima. Odluka, sloboda, izbor- ono je što upravlja našim životnim putovanjem.

Tako primjerice i Hitler i sv. Maksimilijan Kolbe bili su slobodni u sadašnjem trenutku. Obojicu ih je vodio niz životnih odluka koje su bili donijeli u prošlosti. Obojica su nastavila biti ono što su iskusila.

No kako ističe Viktor Frankl ( koji je život doživio iz istoga logora kao i Kolbe), imali su slobodu taj egzistencijalni trenutak pretvoriti u što god su željeli. Ako vjera mladih osoba ne sazrije i ne krene dalje, oni će se kasnije pretvoriti u krute, sitničave i mušićave ljude.

Jedino odrasla predanost vjeri, koja podrazumijeva umiranje sebi, može mislioca pretvoriti u ljubitelja istine. Vjera i nada su bogoslovne

krjeposti: nisu dane same od sebe. Ne dolaze iz bića pojedinca. Darovi su i kao takvi moraju biti prihvaćeni. Pripravljaju put za još veći dar: onaj ljubavi. Veliki skok vjere i pouzdanja koji se ne može dogoditi prije kraja adolescencije  ( a do kojega može doći i kasnije u životu). označuje početak zreloga duhovnog života. U nekome trenutku djetinjstva ili adolescencije, ponekad i znatno kasnije, stvarnost milosti počinje prodirati kroz svjesni um pojedinca u vidu vjerskog iskustva. Taj događaj- u psihološkom smislu poznat kao buđenje; označuje početak svjesnoga duhovnoga života. Nakon puta pročišćenja teče put prosvjetljenja. Kršćanin na putu prosvjetljenja

živi od Svetog pisma: hrani se spisima svetaca. Zatim slijedi tamna noć duše. Posred tamne noći osjetila valja ispunjavati  dužnosti:

poučavati, brinuti se o ljudima, ohrabrivati prijatelje, držati propovjedi.  Put sjedinjenja nije ni na koji način spektakularan. Mističari vide ovaj put kao put u novu dimenziju postojanja. Ovaj put je nalik na djetinju pjesmu hvale. Pišući o duhovnom rastu i psihološkoj prilagodbi autor tvrdi da je istinski unutarnji mir pokazatelj kako duhovnog rasta , tako i psihološke prilagodbe. Crkva tako u psihologiji može imati saveznika ili preprijeku.

Molitva, dijeljenje kontemplativnog iskustva, socijalna odgovornost utemeljena na svetosti ljudskoga života- sve su to redom vrijednosti koje poprimaju sve veću važnost u društvu.

Papa Ivan Pavao 2. kaže da obratiti se znači „trajno moliti i nikada se ne obeshrabrivati“. Na neki je način molitva prvi i posljednji preduvjet obraćenja, duhovnoga napretka i svetosti.

Autor nastavlja i kaže da ne možemo dovoljno naglasiti kako zrela vjera, poput konačnih bitaka s moralnom integracijom , osobno i nepogrješivo otkriva snage dinamizma izvan vlastitog bića:milost.

Zrela je vjera tajanstvena i skrovita. Konačna se bitka na putu pročišćenja sastoji u osjetnu napuštanju životne tjeskobe.

Konačna je poruka Isusa Krista pouzdavati se u Boga i njegovu sposobnost okretanja zla na dobro. Poruka kršćanskog pouzdanja jest pouzdavati se kada nema nade, a snagu za takvo pouzdanje primati iz jedinoga izvora iz kojega ona može doći: sile Duha Svetoga.

Danski filozof i luteranski duhovni pisac Kierkegaard s neopisivom jasnoćom ističe kako jedino tama razgoni naše unutarnje psihičke obrane. Ona utišava sve unutarnje glasove , osim glasa Božjega.

Zacijelo je svaki od nas doživio iskustvo kada iluzorni životni snovi bivaju razbijeni tamom nevolje. Jedan duhovni pisac  kaže kako je sva tajna duhovnoga života upravo u toj bolnoj borbi za buđenjem, za istinskom svijesti. Autor ingeniozno veli: „Ne možemo naše razmatranje tamne noći privesti kraju, a da ne spomenemo jedan čest problem: onaj osobe koja prolazi kroz tamu, stječući slobodu nenavezanosti, a potom se vraća ondje gdje je bila . Pretpostavljam kako su mnogi među nama prošli kroz dovoljno tamnih noći kako bismo  i nekoliko puta osigurali svoj ulazak u put prosvjetljenja.Vidimo svjetlo, ali se svejedno vraćamo.Pretpostavljam kako smo toliko naviknuti na vlastitu narcisoidnu melankoniju; toliko opterećeni krivnjom i navezani na podcjenjivanje samih sebe te nam je već i sama pomisao o pronalasku mira u svjetlosti Božjoj zastrašujuća. Da se poslužim uvriježenom frazom: mir bi nam izazvao krizu identiteta. I tako se vučemo putem. Vraćamo se natrag, jer znamo: kada bismo iskusili stvarnu nenavezanost i predanje, morali bismo se odreći svoga častohleplja, zemaljskih i duhovnih dobara, kao i dobroga dijela samoodređenja. Poput Izraela, željeli bismo se radovati što smo Božje sluge, ali bismo pritom htjeli sami zadržati nadzor. Poput apostola, željeli bismo slijediti Krista kuda god pošao, ali bismo uvijek radije izabrali Cvjetnicu negoVeliki petak. Rado bismo ostavili mogućnosti otvorenima, i zato moramo uvijek iznova prolaziti kroz tamu, sve dok se napokon ne prepustimo.“

 Na kraju tame, kada razina tjeskobe napokon padne ispod razine mira i pouzdanja, kada je prisilna potreba daleko manje snažna nego osobna sloboda, započinje novo iskustvo koje je u većini duhovno usmjerenih religija poznato kao „prosvjetljenje“ ili „iluminacija“.

Najistaknutija je odlika kršćanskoga (kao i židovskog) učenja o prosvjetljenju ta što je riječ o Božjem svjetlu , a ne našem vlastitom:“Tvojom svjetlošću mi svjetlost vidimo.“ Put prosvjetljenja priprema je i uvod u sjedinjenje s Bogom. Riječ je o postojanu stanju u kojemu se lakše moli, lakše napuštaju stvari koje su nepotrebne ili

priječe napredak te se više radi za kraljevstvo Božje.

Sposobnost činiti dobro lako se povećava tako da osoba na ovome putu ne prestaje rasti, čak ni ako čini pogrješke. Put prosvjetljenja nije ljetni dan bez oblačka. Prije je nalik na proljetno jutro nakon snažne oluje. Ništa toliko jasno ne upućuje na početak faze prosvjetljenja na duhovnom putu kao početak afektivne molitve. Kako kaže učitelj molitve Ruske pravoslavne Crkve sv. Ignjatije , najsnažnija molitva ujedinjuje um i srce, kako bi um proizveo gorivo za oganj što gori na žrtveniku srca. Put prosvjetljenja može biti narušen svim porocima, uključujući i taštinu te tračak oholosti. Intuicija Kristove prisutnosti u euharistiji potom se, za one koji se nalaze na putu prosvjetljenja, proteže i na druge vidove života. Pobožnost Blaženoj Djevici Mariji

kao duhovnome simbolu, kako posvećenog čovještva, tako i misterija

ženstvenosti općenito te majčinstvo i djevičanstvo napose, kao i štovanje Marije kao vlastite duhovne majke, odlike su iskustva prosvjetljenja. Ukratko, put prosvjetljenja u psihološkome smislu ima učinak napuštanja obrana, odricanje od srdžbe te postupno nestajanje patoloških potreba. Prema brojnim klasičnim piscima, put prosvjetljenja odlikuje se djelovanjem ulivene krjeposti. Snažna spoznaja učinka ulivenih krjeposti kršćanina pripravlja na sućutno postupanje s onima koji nisu dorasli njegovoj percepciji i rezultatu.

Put prosvjetljenja iskustvo je koje obično nastupa u kasnim srednjim godinama, što je ujedno i razdoblje kad se osoba i prirodno suočava s psihološkim izmirenjem suprotnosti. Duhovni su pisci s uglavnom skloni izmirenje suprotnosti smatrati djelom puta prosvjetljenja.

Krjepost milosrdne ljubavi na putu prosvjetljenja ne zaobilazi pravdu i njezine zahtjeve, budući da su sve ulivene krjeposti međusobno povezane. Sv. M. Kolbe je napisao: „Ne uznemirujte se nevoljama našeg doba, već prikažite svoje živote kako bi božanska ljubav spasila sve duše.“ Najveće su opasnosti puta prosvjetljenja duhovna „pohlepa“, snažno izražena samodopadnost te uvjerenost kako smo odabrani za neko posebno poslanje.

Sveti Ivan od Križa spominje još tri opasnosti za one koji se nalaze na pragu kontemplativne molitve: oholost, sjetilnost i duhovna lakomost.

Sveti Ivan od Križa spominje još dvije opasnosti koje bi moderna psihologija možda donekle mogla osvijetliti: duhovna lijenost i duhovna mlakost. Ali tu je i prisutnost zlog duha- Tanquerey  navodi sljedeće kao oznake zlog duha: razmetljiva krjeposna djela, prijezir spram malih stvari, želja za posvećivanjem u „velikome stilu“, lažnu poniznost, neprestano prigovaranje te nezadovoljstvo koje prikriva 

nespremnost  na strpljivo trpljenje. Uspjeh nikada nije bio znak Božje volje. Kao što je primjetila Majka Tereza iz Calcutte: „ Bog nas poziva na vjernost , a ne na uspjeh.“ Autoru se sigurnim znakom da je neki plan djelo Božje čini prisutnost milosti koja daje da se nastavljamo boriti bez gorčine unatoč raznim poteškoćama i frustracijama. Ne uspijemo li  razlikovati koji nas duh pokreće, u pogibli smo od duhovne paranoje. Jedna od stvari koje se otkrivaju na putu prosvjetljenja jest vlastito posvemašnje siromaštvo i ovisnost. Radost  Boga ima oštru oprjeku : tragediju što ga ne ljubimo. Spoznaja kako je Bog najveća žrtva nepravde, kako „Ljubav nije ljubljena“ sve više i više raste u duši. Stoga nam valja prepoznati potlačene, siromašne, izigrane i zatočene kao našu jedinu nadu za pronalaženjem Boga u ovome svijetu. Put sjedinjenja uključuje dva različita iskustva kontemplacije: jednostavnu, tihu kontemplaciju, te, u kasnijoj fazi, potpunu obuzetost kontemplacijom.

Određena intuitivna svijest o ljepoti nekoga predmeta ili događaja, kada ga se doživljava kao jedinstvo, tradicionalno se naziva „kontemplacijom“. Tanquerey ovako jasno i sažeto određuje ulivenu kontemplaciju:“ Jednostavno, ljubavlju ispunjeno, produljeno motrenje Boga i božanskih stvari, pod utjecajem darova Duha Svetoga te posebne stvarne milosti koja nas zaposjeda te čini da djelujemo više pasivno nego aktivno.“ Pojedinac će kršćanin prosvjetljen vjerom u jednostavnom putu sjedinjenja Kristovu prisutnost otkriti- posvuda.

Niz duhovnih autora vidi vrijeme ulaska na put sjedinjenja kao prikladan trenutak za razmatranje utjecaja darova Duha Svetoga.

Tako nam krjepost daje snagu činiti dobro , a darovi nam pružaju sposobnost činiti to sa „stilom“. Punina sjedinjenja s Bogom jednostavno znači kako između kretanja ljudskoga uma i volje te ljubavlju ispunjenih planova Božjih postoji savršen sklad.

Tu veliku sabranost i sjedinjenje s Bogom ponekad prati iskustvo koje se naziva „ekstazom“ To je stanje bivanja koje je toliko divno da oni koji su ga iskusili kažu kako je ono početak viđenja Boga.

To je vrhunska homeostaza – odnosno savršena i trajna ravnoteža između psihološke potrebe i ispunjenja, ravnoteža koja se ne temelji na prolaznoj stvarnosti , već je utemeljena u apsolutnu i nepromjenjivu biću. To je sama bit mira.

Na kraju ovog originalnog i kvalitetnog štiva autor nudi brojne duhovne pisce koji su opisali tri puta, služeći se pritom psihološki usmjerenim pristupom

1770
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.