Autor: admin
Datum objave: 08.03.2013
Share
Komentari:


Pulska premijera Marinkovićeve Glorije

Istarsko narodno kazalište Pula

Pulska premijera Marinkovićeve 'Glorije'

vrijeme: 08.03.2013. 20 h

mjesto: Pula; Istarsko narodno kazalište, Laginjina 5

url: http://www.ink.hr/

 

 Predstava 'Glorija'  Ranka Marinkovića, u režiji Damira Zlatara Freya, koprodukcija je Istarskog narodnog kazališta - Gradskog kazališta Pula i Hrvatskog narodnog kazališta u Varaždinu. Pulska premijera ove predstave održat će se u petak, 8. ožujka, s početkom u 20 sati.

 

 Dramaturgiju potpisuje Željka Udovičić Pleština, a u predstavi igraju: Helena Minić, Ivica Pucar, Jan Kerekeš, Zvonko Zečević, Mijo Pavelko,  Zdenko Brlek, Robert Ugrina, Sofija Cingula.

 

Željka Udovičić o predstavi piše:

 

 'Jest, ova 2013. godina podsjeća  nas da se prije čitavih stotinu godina rodio romanopisac, esejist, novelist , profesor dramaturgije i – dramski pisac: Ranko Marinković. I taj je viški Voltaire, kako su ga zvali, postao i  ostao jedan od najznačajnih likova hratske književnosti. Isto tako, ovo je vrijeme kada je i 'Glorija', anotologijsko djelo i Marinkovićeva najizvođenija drama, već preživjela  svoj pedeseti rođendan.

 

 Ali taj, našem kulturnom pamćenju nezaobilazni jubilej, svakako jest povod, ali nikako jedini razlog uprizorenja ove naše 'Glorije'. Jer 'Glorija' je kroz čitavo svoje trajanje dokazivala i pokazivala svoju suvremenost svakom vremenu kroz koje je prošla. Činila je to zahvaljujući višeslojnosti dramskog teksta koji je baš zato mogao odgovoriti uvijek novim, različitim okolnostima osiguravajući tako kvalitetan dijalog s vremenom iscrpljujući sretne i manje sretne mogućnosti različitih interpretacija.

 

 Ta priča smještena u jednu otočku, dakle relativno izoliranu župu, priča je o pokušaju mladog svećenika da u krizno poratno vrijeme lažnim 'čudom' učvrsti poljuljanu vjeru. Stoga časnu sestru Magdalenu, a bivšu cirkusku umjetnicu Gloriju, stavlja na oltar u crkvi umjesto Bogorodičina kipa. Ali očekivano 'čudo' prometnut će se u neuspjeh, odnos don Jere i Glorije u ljubav čija nemogućnost i okrutnost vraća Gloriju nazad u cirkus gdje i pogiba. Osudivši svojim skokom u smrt svaki dogmatizam i totalitarizam.

 

 Danas pak, Glorija oslobođena bilo kakvih ideoloških predznaka, ali uvjerena u nemoć svake ideologije, prepoznaje i ovo vrijeme, vrijeme koje mi tako rado zovemo našim, kao vlastito - dokazujući svoju nedvojbenu pripadnost suvremenom upavo postavljanjem pravih, ključnih pitanja našeg doba. A to je prije svega pitanje identiteta i sposobnosti da se (ne)izborimo za nj, zatim pitanje da li je u ovome danas koje je ostalo zakinuto za bilo koju vrst Utopije ljubav uopće moguća (kako ona romantična kakva se rađa između Glorije i don Jere, tako i ona u obitelji koja također ne odolijeva: ona Glorije i njenog oca), te pitanje manipulacije nemoćnim pojedincem od strane zatvorenih moćnih sustava.

 

 Ovaj dramski mirakul u šest slika, kako ga je sam autor podnaslovio, upravo je sjajan teatarski izazov redateljskoj poetici Damira Zlatara Freya. Frey snažnim slikama, tu dramu otvorene strukture prostora izmješta likovno i značenjski u teatarsko mjesto zaigranosti i zapitanosti gdje se ponajprije poseže za onim ludističkim elementima ove drame. Otvarajući pri tom 'Gloriji' i vrata budućih vremena.'

 

 

(R.P.B., 06.03.2013)

 

Premijerna izvedba u Puli, za koju karte možete unaprijed rezervirati na stranici Istarskog narodnog kazališta, održat će se 8. ožujka, a reprize će publici biti dostupne 09., 10. i 12. ožujka s počecima u 20 sati. Varaždinska premijera najavljena je početkom travnja. Predstava je osmišljena povodom povodom stote obljetnice rođenja Ranka Marinkovića (1913-2001).

 

Antologijsko djelo “Glorija” Marinkovićeva zrelija je autorova drama iz 1956. godine. Ta je priča smještena u jednu otočku, izoliranu župu, a donosi pokušaj mladog svećenika da u krizno poratno vrijeme lažnim “čudom” učvrsti poljuljanu vjeru. Časnu sestru Magdalenu – bivšu cirkusku umjetnicu Gloriju – stavlja na oltar u crkvi umjesto Bogorodičina kipa. U originalu predstava se postupkom parodije oslanja na srednjovjekovni dramski žanra mirakul. Autor se u djelu bavio analizom mehanizama totalitarizma u instituciji Crkve.

 

U “Gloriji” se otvara usporedba između kazališta, cirkusa i crkve, a sva tri elementa zapravo dijele istu bit: teatralizaciju čuda. Kazališna predstava zapravo je demonstracija stvaranja čuda, otkriće istine, odnosno laži. Glavna junakinja razapeta je između tri identiteta od kojih joj ni jedan ne dopušta običan život: njeno je pravo ime Jagoda, u cirkusu je nazivaju Glorija, a u crkvi Magdalena.

 

Danas pak, Glorija oslobođena bilo kakvih ideoloških predznaka, ali uvjerena u nemoć svake ideologije, prepoznaje i ovo vrijeme, vrijeme koje mi tako rado zovemo našim, kao vlastito – dokazujući svoju nedvojbenu pripadnost suvremenom upravo postavljanjem pravih, ključnih pitanja našeg doba. A to je prije svega pitanje identiteta i sposobnosti da se (ne)izborimo za nj, zatim pitanje da li je u ovome danas koje je ostalo zakinuto za bilo koju vrst Utopije ljubav uopće moguća (kako ona romantična kakva se rađa između Glorije i don Jere, tako i ona u obitelji koja također ne odolijeva: ona Glorije i njenog oca), te pitanje manipulacije nemoćnim pojedincem od strane zatvorenih moćnih sustava.

 

Ovaj dramski mirakul u šest slika, kako ga je sam autor podnaslovio, upravo je sjajan teatarski izazov redateljskoj poetici Damira Zlatara Freya. Frey snažnim slikama, tu dramu otvorene strukture prostora izmješta likovno i značenjski u teatarsko mjesto zaigranosti i zapitanosti gdje se ponajprije poseže za onim ludističkim elementima ove drame. Otvarajući pri tom “Gloriji” i vrata budućih vremena.”

 

(Barkun / M.L. / Foto Saša Miljević – ink.hr)

 

 

 

 

Svečana izvedba Glorije i susret s Mirom Stupicom

 

 U subotu, 27. studenog 2004. održana je svečana izvedba predstave Glorija u čast Mire Stupice, koja je igrala glavnu ulogu na hrvatskoj praizvedbi proslavljene drame Ranka Marinkovića prije gotovo pola stoljeća. Istog dana u 11,00 sati u Foyeru HNK održanse razgovor s Mirom Stupicom. Prije predstave prikazan je film s dokumentarnim snimkama iz predstava i intervjua Mire Stupice s dijelovima programa pripremljenog prilikom nedavne proslave njene životne obljetnice. Izvedbi je prisustvovala i sama glumica koja je za tu priliku doputovala iz Beograda, gdje danas živi. Mira Stupica (Gnjilane, 1923) debitirala je davne 1941. godine, a u ansambl Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu došla je 1955. godine zajedno sa suprugom, redateljem Bojanom Stupicom (koji je u Zagrebu angažiran od 1955. do 1957. godine).

U Zagrebu je afirmirala svoj bujni temperament i nametnula se kao umjetnica izvornog izraza i raznovrsne primjene svojih bogatih interpretativnih mogućnosti ostvarivši nekoliko zapaženih kreacija, od koketne Colombe (Anouilh) preko dostojantsveno ženstvene i tragične Sestre Magdalene/Glorije, poetične Ivane (Shaw, Sveta Ivana), do iskrene Gruše Vahandze (Brecht, Kavkaski krug kredom) i vragolaste Lucijete (Goldoni, Ribarske svađe). Vrativši se ubrzo u Beograd, nastavila je glumačku djelatnost ne samo u kazalištu, već i zapaženim nastupima na televiziji i filmu.

 

 Hrvatska praizvedba Glorije održana je u HNK u Zagrebu 29.prosinca 1955. Redatelj i scenograf bio je Bojan Stupica, skladatelj Bojan Adamič, a kostimografkinja Inga Kostinčer.

Tada su nastupili: Mira Stupica (Sestra Magdalena/Glorija Fleche), Jurica Dijaković (Don Jere), Josip Petričić (Don Zane), Emil Kutijaro (Rikardo Kozlović/Floki Fleche), Amand Alliger (Biskup), Nikša Stefanini (Don Florio), Gizela Huml (Žena), Adem Ćejvan (Toni), Damir Mejovšek (Bimbo) i drugi.

Marinkovićeva Glorija u režiji Božidara Violića

 

 U subotu 20. studenog antologijsko djelo suvremene hrvatske dramske književnosti, drama Glorija Ranka Marinkovića, je nakon gotovo pola stoljeća premijerno izvedena na sceni HNK u Zagrebu.

Drama o mladoj ženi koja je nakon izbjegavanja smrti u cirkusu, zavjetovala svoj život Majci Božjoj i zaredila se, svakim danom postaje sve aktualnija i potresnija. Dileme koje se otvaraju, kolebanja između svjetovnog i duhovnog, tanka granica između služenja Bogu i manipulacije ljudima, samo su neke teme koje se majstorski problematiziraju ovim tekstom.

 

 Redatelj je Božidar Violić, scenograf Tihomir Milovac, kostimografkinja Diana Kosec-Bourek, skladatelj Igor Kuljerić, a scenski pokret potpisuje Snježana Abramović. Glume: Olga Pakalović (Sestra Magdalena / Glorija), Goran Grgić (Don Jere), Mustafa Nadarević (Don Zane), Ljubomir Kapor (Don Florio), Pero Kvrgić (Biskup), Tomislav Stojković (Rikardo Kozlović), Žarko Potočnjak (Toma), Ivka Dabetić (Majka) i dr.

Predstava traje tri sata, a ima stanku nakon prvog dijela.

Kritika: Velika predstava kakvu zaslužuje hrvatsko glumište

 

 U kritici predstave u režiji Božidara Violića Večernji list ističe da je "Glorija" uistinu velika predstava koja zaslužuje pozornost i vraća na scenu redateljsku poetiku kakvu zaslužuje hrvatsko glumište.

Vjesnik ističe da je redatelj Božidar Violić postavio Marinkovićevu "Gloriju" kao suvremeni mirakl oslobađajući je svih onih izvedenih interpretacija ideoloških razmetljivosti što su, nerijetko, prikrivale autentičnost i univerzalnost njezina teatarska govora.

ANSAMBL PREDSTAVE

 

 Sestra Magdalena/Glorija Olga Pakalović

 Don Jere Goran Grgić

 Don Zane Mustafa Nadarević

 Don Florio Ljubomir Kapor

 Biskup Pero Kvrgić

 Rikardo Kozlović/Floki Fleche Tomislav Stojković

 Toma Žarko Potočnjak

 Majka Ivka Dabetić

Toni/Pierrot Ivica Pucar

1074
Kategorije: Kazalište
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.