Gospodine Hapač,hvala Vam na pažnji usmjerenoj čitateljima e-portala EHO
u nama i oko nas,izraženoj ovim razgovorom uz neposredan povod.- Nagradu
hrvatskoga glumišta,2011. koja Vam je pripala za kreaciju Mazepe u istoimenoj
operi P.I.Čajkovskog na sceni zagrebačke Opere.
Ta kreacija Vam je prošle godine donijela i Nagradu Vladimir Ruždjak,što
je nedvojbeno sastavnicom Vašega ponosa i poticajem za novi val kreativnih
uzleta.
P.
Možete li se, najprije, složiti s tvrdnjom da su nagrade „ugodne
postaje“na putu dinamičnoga kretanja i stvaranja, u području umjetnosti kojoj
pripadate,opernoj sceni, kao poligonu najsloženije glazbeno-umjetničke vrste,
opere..?
O.
Drago mi je da ste nagradi dali dimenziju "ugodnih postaja",
s obzirom na to da osobno, život kao i moj umjetnički rad, doživljavam kao
jedno putovanje koje nikad ne prestaje, putovanje iz dimenzije u dimenziju,
otvarajući nove mogućnosti stvaranja, hvatanja u koštac sa novim izazovima i prihvaćanja okolnosti, i
ljudi bez kojih taj put ne bi imao smisla.Na pojedinim stanicama uđu
neki novi putnici, doživite neku ugodnu situaciju koja Vam prirasta za srce,
situacije kroz koje učite i rastete te razmišljate o njima za vrijeme cijelog
putovanja. Na sličan način doživljavam i ove dvije spomenute nagrade koje su
izuzetno ugodne ali ne i nužne, potvrđujući mi da putujem u dobrom smjeru.
Posebno me veseli i čini poniznijim
činjenica koju sam spoznao u završnoj fazi pripreme Mazepe, da sam se
pridružio tek nekolicini umjetnika iz cijelog svijeta koji interpretiraju ovu ulogu.
P.
Kada ste u sebi prepoznali poticaj da sustavno pripremite svoj glas za
umjetničku stvaralačku stazu, osobito za operu?
O.
Dakle, u mojoj obitelji se oduvijek pjevalo, sviralo,
radile se lutkarske predstave. Okupili bi djecu iz ulice, zajedno sa braćom
podjelili bi uloge i napravili predstavu za susjedstvo i na taj način
zarađivali za sladoled. Moji roditelji sviraju po jedan instrument i lijepo
pjevaju. Slušala se opera kod kuće, ali kao dijete nisam bio nešto posebno
zainteresiran za operu , sve do dana
kada se listajući po arhivi moga djeda, po njegovim pismima, prijevodima o
pjevanju, fotografijama, izvatcima iz novina i programa sa predstava moje
razmišljanje počelo mjenjati. Tada, oko moje osamnaeste godine, prvi put sam
pomislio kako bi to izgledalo kada bih stao na scenu, zapjevao, bio operni
pjevač. Nisam ni čuo dobro vlastite misli, a već sam nekom tajanstvenom silom
upao u proces, u vlak kojim i danas putujem.
P.
Kao „uglazbljena drama“ opera počiva na potrebi sustavnoga proučavanja
glume,glumačke umjetnosti, psihologije, u ime reljefa u profiliranju likova
koji će i scenskim izrazom i njegovanom“psihologijom glazbene fraze“ u vokalnoj
ekspresiji ostvarivati potpunost svakoga scenskog projekta i Vas koji u njemu
sudjelujete takvom svojom pripremljenošću i akumuliranim iskustvima,kao jamstvu
novih uspjeha...Možete li,molim Vas, komentirati stajališta netom spomenuta i
svoj odnos sparam njih,podrobnije.....
O.
Apsolutno se slažem. Iza spomenutih stajalista stoji
ogroman rad, veliko odricanje i sposobnost višemjesečne koncentracije za sve
etape razvoja kao jamstvo za uspješnu kreaciju.Jedna izuzetno važna stvar koju
ste spomenuli je sustavno proučavanje. Studioznost djela je od iznimne važnosti
na koje se nažalost danas, a pogotovo kod mlađih generacija polaže sve manje
važnosti. Možda zbog današnjeg tempa života i sve stresnijih
situacija... ne znam. Osobno smatram da je u prvom redu važno upoznati
se s libretom kao temeljnom “zvijezdom vodiljom” kojom su se služili i sami
skladatelji.Da bi mogli bolje razumjeti
i uživiti se, trebali bi pokušati pronaći
sve što se da pročitati o operi, libretu, skladatelju, uvjete i okolnosti pod
kojima je skladao, proučiti čak i skladateljev život da bismo dobili jasniju
sliku, te kako se kao umjetnik i čovjek htio izraziti i što poručuje. Nakon toga
dugotrajnim pravilnim uvježbavanjem,
kroz ispravnu vokalnu tehniku, spajati
tekst i notni zapis, do trenutka kada, kako mi pjevači kažemo «sjedne u grlo»
možemo početi nijansirati i emotivno proživljavati naučeno.Dolazak na pozornicu
označava dio procesa gdje se pokret, gluma, glas, tekst i muzika spaja i
zaokružuje u cjelinu .. Osobno libreto
prvo čitam kao dramski tekst i prepuštam tijelu i srcu da prožive pročitano.
Tada razmišljam o odnosima i povlačim paralele sa stvarnim životom. Prolazeći
kroz taj process, stalnim uvježbavanjem glasa i usavršavanjem vokalne tehnike,
uključujem čitanje notnog zapisa i usklađuvanje s libretom. Tada se, kroz upute
dirigenta, usklađujem s partnerima, scenskim pokretom, zborom i konačno
orkestrom.
P.
Vaš smisao za scensku situaciju,za pripadanje odrednicama odnosa likova u
dramsko-scenskom zbivanju i nadgradnja toga, suptilno razvijanom vokalnom
dionicom lika koji tumačite,je možda i prigoda da retrospketivno komentirate
neke od svojih razvojnih etapa na primjeru osobnoga odnosa prema ulogama koje
ste do sada ostvarili..
O.
Kao mladi pjevač nekako je sve išlo postepeno, polako, step
by step, što mi tada naravno nije odgovaralo. Iz mene je prštala mladenačka
energija, sve sam mogao, odmah sad i naravno ako treba i stajati na glavi. Na
moju sreću to mi nije polazilo za rukom. Nije mi preostalo ništa drugo nego strpljivo vježbati te se oslanjati na savjet
mog profesora Maria Gjuranca »ako ispravno radiš i vježbaš, kad tad se to
mora negdje manifestirati i biti primjećeno».
Dan danas se oslanjam na njegove savjete i u večini slučajeva pokazali
su se točnim. Tako ostajem miran i
neuznemiren. Gledajući unatrag za mene nije
postojala mala uloga. Osobno svakoj ulozi prilazim sa velikim respektom.
Svaka uloga ima svoju težinu, svoju zamku, svoju tajnu i ne podnosi
podcjenjivanje, jer za to na kraju plačate cijenu. Od mog debija kada sam pjevao
malu ulogu Alcade u Moći sudbine, posvetio
sam jednaku pozornost kao i danas kad studiram izuzetno teške uloge, kao
npr. Mazepu, Rigoletta ili grofa Lunu u Trubaduru. Ne radim razliku, ne
prepuštam se slučaju i imam jednak pristup. Kroz svaku ulogu rastem, učim i ta postepenost i studioznost
mi je omogućila samopouzdanje, slobodu te da čvrsto stojim iza uloge koju interpretiram.
P.
Vi ste dramski bariton i skrb o Vama kao opernom umjetniku je važno
pitanje operne kuće čijim ste prvakom,tj.brigom za repertoarni izbor i
uvrštavanje djela koja će Vas kontinuirano „širiti“ i obogaćivati matičnu scenu–Zagrebačku
operu.Dobar,a time i uspješan operni manager,u suvremenosti,mora znati birati
repertoire prema rasoloživim snagama i značajkama svakog pojedinog
solista iz sastava stalnih snaga kuće.Ta logika treba dominirati, dok se,
postupno ne prijedje na sustav okupljanja solista prema dogovorenom umjetničkom
projektu, uz stalni,domicilni, sastav Orkestra i Zbora opernog kazališta....Možete
li se, molim, složiti s tom vizijom ili mislite drugačije, bolje,
konstruktivnije?
O.
Naravno, izuzetno je važno
za mene kao dramskog baritona i nositelja “željeznog repertoara” da se
pažljivo odabire i selektira repertoar kroz koji ću kontinuirano rasti i
iskoristiti svoj potencijal. Tu ulogu apsolutno mora odigrati operni manager
tj.direktor opere, koji mora poznavati ne samo operu nego i prirodu ljudskog
glasa, te pravilno odabrati ulogu koja odgovara mom karakteru, boji glasa,
godinama, iskustvu i mogućnostima. Imam odličnu suradnju s vodstvom matične
kuće koji se brinu o mom repertoaru te
su ugodni suputnici na mom umjetničkom putovanju.
P.
Vaš djed,po majci,veliki basist
–stožerna snaga Zbora Opere zagrebačkog HNK, desetljećima,gospodin Nikola
Bogdan,imao je čast da se njegova obljetnica djelovanja obilježi na jednoj
izvedbi Verdijeve opere „Aida“ ,u sceni Sudnice,kada je posebno izazvan pred
zastor i aklamativno pozdravljen.Gospodin Nikola Bogdan je običavao za svaki
svoj nastup u glazbenim priredbama organiziranim u zagrebačkoj Katedrali i
ostalim gradskim crkvama,uvijek kupiti novu bijelu košulju u ime simbolike
–čistoće,uz svaki ulazak u crkvu i nastup u glazebnom sadržaju na svetom
mjestu.Taj respekt, pripremljenost za situaciju, pridonosili su da uvijek novom
svježinom i posvemašnošću pripadne svakom svojem nastupu.
Slušajući Vas, spoznaje se kao da i Vi nosite tu vsrtu pripadanja
sceni, podiju, nastupu, glazbi i umjetnosti, koja je najveće komunikacijsko
polje u iskustvima susretanja ljudi, kultura i civilizacija....Molim Vas
podrobniji osvrt na ovo spomenuto!
O.
Djeda se sjećam i doživljavao sam ga upravo tako, kao svog
djeda. Bio je izuzetan i jednostavan
čovjek. Moja braća i ja provodili smo dosta vremena s njim, mada mislim
da ga je najstariji brat Nikola koji je dobio ime po njemu i koji mu je
bohemski najsličniji, doživio u pravom svijetlu njegovog umjetničkog života.
Kako sam odrastao uz glazbu, kostime, kazališnu šminku koju je djed imao kod
kuće, uz njegove kazališne prijatelje koji su ga posjećivali kao npr.Franjo
Paulik, Zlatko Šir,i mnogi drugi veliki umjetnici toga vremena, za mene je to bilo jednostavno «normalno»,
misleći da i druga djeca tako žive. Kasnije pregledavajući njegovu ostavštinu,
a i u trenutku kad sam postao član opere u Zagrebu, saznao sam zapravo mnogo više o njemu od njegovih
kolega, suvremenika kao izuzetnom umjetniku, pjevaču, o njegovoj iznimno dubokoj i lijepoj boji
glasa, ljubavi prema teatru koja je bila neizmjerna, jezicima, uvijek spreman
pomoći u čast i slavu umjetnosti.
Slušajući o njemu i od svoje majke, shvatio sam da mu je kazalište bilo život,
te da se
uz kazališni način života osjećao potpunim. U vrijeme kad je bio prvak
kraljevske opere u Hagu, biti tada
umjetnik značilo je nešto, ljudi su se prema umjetnicima ponašali sa velikim
poštovanjem i bili su cijenjeniji nego
mi danas.Osobno, gotovo jednako osjećam tu pripadnost teatru kao hramu
umjetnosti. Taj osjećaj stvaranja, miješanja dimenzija stvarnosti, ploveći rijekom glazbenog izražaja, te na taj
način bezvremeno komunicirati sa publikom van
svakodnevnih dvostranosti života,
čini me čišćim, potpunim i
duhovno jačim.
Duet Lune i Leonore,Siniša Hapač i Adela Golac Rilović,
“Trubadrur”,G.Verdi
http://www.youtube.com/watch?v=nGHTZGxfnUM
Finale opere Nikola
Šubić Zrinjski,Siniša Hapač i ansambl
http://www.youtube.com/watch?v=BDyRbWCNSZs&feature=related