Slavko Kopač proveo je pola
svog životnog vijeka u Parizu. Godine 1995. u Parizu je i umro, no srcem nikada
nije napustio domovinu.
Kopač se rodio 21. kolovoza 1913.
god. u Vinkovcima, gdje je proveo djetinjstvo i maturirao. „Pravi pjesnik se
mora roditi.“ To je mali Kopač negdje pročitao i spremno dopisao: „prvi uvjet
sam ispunio!“ Već kao gimnazijalac
zapisivao je svoj doživljaj svijeta stihom i slikom. Gimnazijski nastavnik
crtanja V. Pajalić podučavao je učenike
slikanju pejzaža u prirodi. Uz Kopača tu su školu polazili i nešto mlađi
suvremenici I. Ružić i R. Sabljić. Vinkovačke uspomene nadahnjivale su Kopačevu
maštu i djelo cijeloga života. Bojom, sadrom i stihom štitio je sjećanja na
zavičaj od nevremena i prolaznosti. „Godine dolaze i prolaze, mijenjaju se
ljudi i način života, ali, pa bili i na kraj svijeta, mi smo kao čvrstom niti
vezani za rodni kraj. Krnjaš i Bosut, Lenije i Prkos, sve to živi u pred mojim
očima. Sretan i uzbuđen šetam vinkovbačkim ulicama, sjećam se onih kojih više
nema i mislim na one koji su došli da ih zamijene, da Vinkovci rastu i
napreduju. „Ponio je sa sobom crijep, ali
kuća nam se nije srušila.“ piše Igor Zidić u povodu Kopačeve izložbe u
Zagrebu, a Slavko je tome dopisao, „odnio sam miris trave u srcu, zlato zrelog
klasja i hladovinu mirkovačke šume u očima.“
Nakon mature Kopač odlazi na
studij u Zagreb. Na Akademiji likovnih umjetnosti u klasi V. Becića uživa
dovoljno slobode da razvija svoj likovni izraz. Diplomirao je 1937. godine i
već sljedeće godine priređuje prve izložbe u Zagrebu (s M. Vežom u salonu Ulrich) i u Vinkovcima. Sudjeluje na velikoj izložbi „Pola vijeka hrvatskog
slikarstva“ u Domu likovnih umjetnika u Zagrebu. „---Pokazao je da je naš i kao
umjetnik i kao čovjek.“ kaže J. Dujmović.
Likovna kritika i kolege hvale Kopačevu izmnimnu darovitost. G. Gamulin
rezimira te prve kritike: „Ušao je u naše slikarstvo kao velika njegova nada.“
Godine
1939. Kopač uz stipendiju francuske vlade putuje u Pariz. O pariškom boravku I.
Šrepel izvještava: „Kopač se preobrazio u Parizu. Pariz je na Kopača djelovao
pozitivno.“ Po povratku Kopač odlazi u Mostar da zamijeni gimnazijskog
nastavnika crtanja A. Motiku, koji je preselio u Zagreb, no već sljedeće godine
i Kopač je premješten u Zagreb na II. klasičnu gimnaziju. Uz večernja druženja
i intimne recitale poezije rodilo se blisko prijateljevao s D. Cesarićem.
U teško doba Drugog svjetskog
rata Kopaču je nezamislivo bojno poprište.
Umjetnik izvanrednog senzibiliteta svoje bitke vodi u sebi i tu doživljava
svoje pobjede. Godine 1943. odlazi na jednogodišnji dopust u Firencu, gdje je
dočekao kraj rata i boravak produžio sve do 1948. U te burne povijesne dane posjećuje galerije
i muzeje i studira talijansko slikarstvo. Željan komunikacije, često je u
društvu svestranog prijatelja Falzonia (književnika, dramaturga i slikara).
Povremeno posjećuje Rim i obitelj
Meštrović. Duboko ga se doimao veliki meštar. U Italiji Kopač slika i
izlaže. Kritičari jednoglasno ističu darovitu tankoćutnost Kopačeva slikarstva,
koje je obogatilo likovni život Firence, Torina, Trsta i Rima. Rektor
firentinske Akademije G. Colacicchi piše o Kopačevoj izložbi u Firenci (1945.):
„S golemim smo užitkom razgledali izložbu slikara Slavka Kopača, ne samo zbog
kolorirane i tankoćutne svježine izloženih slika, nego i stoga što nam se
pričinilo hrabrim od ove firentinske galerije, da je u vremenena tako teška za
umjetnost bez traženih trgovačkih rekvizita, posvetila izložbu slikaru koji je,
usprkos za njega strašnima vremenima ljeta 1944. tako samo i jedino slikar.“
Pod toplim firentinskim nebom
sazrijeva Kopač kao umjetnik i kao čovjek.
Istinski umjetnik mora osloboditi svoju dušu tereta zbivanja i upraviti
je prema vlastitu intimnome usudu u smjeru onih duhovnih sklonosti koje
predstavljaju njegov pravi imetak. Kopač proživljava svoj
katharzis. Spreman je zaboraviti sve naučeno i vlastitim istraživanjima
otkrivati istine skrite pod nataloženim bremenom tradicije. Stresajući sa sebe
obilježja vremena i sredine, svjesno je razbio tek otplaćene skupocjene očale
kroz koje se vide samo obrisi tijela i refleksi boja. Njegov zor se širi.
Odjednom gleda život u svim dimenzijama, a u likovne zapise unosi otkriveno,
naslućeno ili sanjano. Skicira svoj svijet, kojim će sam upravljati.
Analizirajući nastala djela Z. Rus piše: „Umjetnika ne zaokupljaju više
pejzaži. mrtve prirode i portreti, slikar se zaustavlja u čudesnim prostorima
ispunjenim dječjom maštom, reliktima
davnih dana, tajnom mraka, prvim strahovanjima i fascinacijom u dodiru sa
svijetom. ...Stvara nov fantastičan svijet ... koji nije rezultat opservacije
nego doživljaj punine pojavnosti.“
Godine
1948. Kopač odlazi u Pariz. Početak života u Parizu nije bio lak. Kopač je
svoje bogatstvo nosio u sebi. Slikarstvo je njegova strast, izvor sreće, ali ne
i zarade. Da zaradi kruh bavi se neko vrijeme keramikom.
„Baviti se slikarstvom i kiparstvom, pisati
knjige, baviti se filmom ili kazalištem, to nikada ne bi smjela biti profesija.“-
kaže Kopač u jednom pismu. U Parizu je brzo našao prijatelje među onima koji su
njegovali slične vrijednosti i prepoznali ih u došljaku. Među njima su bili
André Breton, J. Dubuffet, Jean Paullhan, Benjamin Perét, Michel Ragon -
nabrojih tek nekolicinu. Privukao ih je
„Kopačev autentični doživljaj svijeta, njegova kreativna snaga, koja u
zaglušujućoj tutnjavi svekolikih zbivanja pronalazi još neozvučene prostore i
svojom glazbom započinje igru ispočetka.“ (Rožić. 1967.)
J. Dubuffet poziva Kopača na
suradnju u sabiranju i promidžbi „art brute-a“ (sirove umjetnosti). Kopač 25
godina predano rukovodi zbirkom art bruta i za nju sabire djela netaknuta
komercijalnošću i nasljeđem likovnih škola. Dubuffet je u Kopaču našao
suradnika i prijatelja. Posvećujući Kopaču svoju knjigu Dubuffet je upisao:
„Svom dragom Slavku Kopaču, jedinom na svijetu koji je uz mene upućen u divni
misterij art brutea“. Seobom zbirke u Lausanne, art brute prestaje biti
Kopačevo zanimanje, ali veza s Dubuffetom ostaje prisna. U pismu Kopaču
Dubuffet piše. „Zatekao sam se kako se, slijedeći Vaš primjer, pretvaram u
slikara životinja na malim sažetim crtežima u džepnom bloku. Nadam se da ih Vi
u Parizu stvarate i više i bolje.“
Bodren
Bretonom, Dibuffetom i Paulhanom Kopač već 1949. godine priređuje u Galeriji
Messager svoju prvu parišku izložbu. Na izložbi nije bilo mnogo posjetitelja pa
kritičar konstatira:“Kopač crpi svoje nadahnuće u samom početku svijeta i
presuptilan je za svjetinu.“
Godine
1950. Kopač osniva obitelj. Francuskinja Paulette rodit će jedinca sina, a
Kopač sve više vremena provodi u svom atelieru, gdje, kako sam kaže, „plovi
nepoznatim morima i gradi dvorce na živome pijesku“. U samotnom skrovištu
rasplamsao se njegov stvaralački žar u bljesak rođenja novih života udahnutih u
nastala djela. Udaljen od slikarskih krugova i realnosti gradi nov, čudesni
svijet koji postaje sve širi i raznolikiji, sve bujniji i nastanjeniji. U njemu
se sukobljuju suprotnosti i žive nade, očituju obmane i istine, nad njim lebde
prijetnje i čežnje. Nastaje svijet pun tajanstva, zaustavljenih želja i vjere.
Svoje djelo Kopač prepušta sudbini, svjestan da ona nosi prokletstvo ili
blagoslov.
Marljivo slika i crta.
Osjećajući prisnost prema začudno bogatoj materiji zemlji oblikuje keramiku i stvara skulpture bez
jasnih granica pri uporabi tehnika i materijala, od opeke, cementa i odbačene
autogume do oblutaka i staklene prašine. Pojavnost, koja u tom materijalu
oživljava, nadahnjuje Pereta, Ivšića, Flammanda, Ragona i Murea da raspjevanim
riječima opisuju svoja viđenja, iznenađenja i zadivljenost. R. Ivšić piše: „U
njegovoj ruci i cement procvate, rađa se neobično proljeće i korodirana limenka
na mjesečini prolista. „Svaki čvor u drvetu može biti vjetrenjača, morska
zvijezda ili oko....Kad bi za svojih šetnji naišao na bombu, kladim se da bi je
pokupio i od nje stvorio jaje, jaje proljeća.“ („Krilato sidro“). Za Péreta Kopačevo djelo odiše „nevinošću i
zvoni zvukom prvog kristala“, za Flammanda ono je „bljesak rođenja prvog dana“.
Ragon smatra Kopača vizionarem druge figuracije u slikarstvu. Mureu se čini da
„Kopač dolazi s nekog drugog planeta. Njegova je umjetnost totalno rušenje
uspostavljenih kanona. Ona se rađa iz tla, iz materije koje se čovjek ne može
osloboditi.“ i priznaje „Godinama sam čekao taj događaj u uspavanoj baruštini
naših navika.“
Kopač rijetko izlaže svoja
djela (Galerija Étoile stelée, Pariz 1953.
i 1955.; „Les Mages“ A. Chave, Vence, 1961. ; galerija “Mona Lisa“ Pariz 1963.;
Perouge, 1964.). To je njegov
životni stav. „Tek s vremena na vrijeme dobro je izaći iz svog zaklona i
napraviti bilansu uz što manje buke.“
Usprkos slikarevoj skromnosti
Kopačeva je umjetnost bila zapažena i pozdravljena u Parizu. U domovini se
Kopača ne spominje do 1963. godine, kad R. Putar piše u „Kulturnom radniku“ o
Kopaču „slikaru na rubu ljepote“. Godine 1966. Kopač se predstavlja na domaćem
tlu izložbama u Rijeci, Osijeku, Zagrebu, Beogradu,
Vinkovcima i Splitu. Za naše kritičare Kopačeva umjetnost bila je pravo
iznenađenje. I. Zidić, Vižintin, O.
Švajcer, K. Prijatelj, V. Ekl i J. Depolo s mnogo simpatija analiziraju njegovo
stvaralaštvo i prenose misli strane kritike. „Samozadovoljavajuće solipsističke
igre izvan svih konvencija“ kaže V. Ekl,
a Depolo konstatira „otvorena je nova mogućnost slikarstva“ i završava svoj
napis: „Snagom onog koji je sam stajao i stoji na istim vjetrometinama Kopač
nam je nostalgijom za djetinjstvom i lucidnošću zrelog čovjeka pokazao ožiljke
na emotivnosti suvremenog čovjeka i naše deformirano lice.“
Na
svom životnom putu Kopač je neumorno i predano tragao za pravim životom. Mnogo
je toga vidio i iskusio u svijetu prepunom suprotnosti, nepredvidivpsti,
paradoksa i apsurda, gdje obazrivost i logika ne vode na put do korijena pojava
i zbivanja. Vidio je i ništa nije ništa razumio, jer teško je shvatiti portret
bez ijedne crte, trokut bez kuta, vrt bez bilja, nizbrdicu bez kosine, sjenu
bez svog svjetla, oblak koji šeće i plamen koji ne gori (S. Kopač, Chapeau ivre). Tek kad je odagnao maglu
učenih zabluda i laži, kad je pogledao istini do kraja u oči, spoznao je umu
neshvatljive stvari i naučio živjeti. Živjeti život onakav kakav on doista
jest, takvog ga voljeti i osmisliti ga svojim djelom – to R. Rolland naziva
herojstvom. Kopač je živio baš tako. Vlastiti doživljaj svijeta postao je izvor
njegove snage i radosti: „Radošću
sam opijen ko pijana barka.
Ja živjeti umijem!“ („Pijani šešir“)
Nakon zagrebačke izložbe
Kopačev opus buja novim životom i sja novim svjetlom. Nepresušan je izvor
njegove stvaralačke snage. Rađaju se novi „Pastiri“ koji znaju tajnu čarobne
frule. Opet se budi „Proljeće“ i sazrijeva čudesna ljepota na rascvalim grudima
„Ljeta“ - sve sami dragulji vremena zaustavljeni na Kopačevu „Satu“.
Pravi povratak Kopača u
domovinu dogodio se 1977. godine, kad Ž.
Grum organizira veliku retrospektivu njegova djela u zagrebačkoj Modernoj
galeriji. Prvi put nakon trideset godina
Kopač duže boiravi u zemlji. Obnavlja stara prijateljstva, ona koja su
životarila i ona koja kao da su bila iščezla, a njegova neposrednost i njegovo
djelo probudiše nova. Dirnut izložbom prijatelja Cesarić piše „Autentičnost“.
Svojom retrospektivom Kopač je
domovini mnogo donio i pokazao. Da taj
darovit, profinjen, istinski slobodan, maštovit i plodan slikar pripada krugu
hrvatskih umjetnika za većinu posjetitelja izložbe bilo je radosno otkriće.
Kopač je doživio iskreno oduševljenje i osjetio kako je svjetlo njegovog
stvaralaštva taknulo mnoge gledatelje. Ž. Grum, sretan što je doveo Kopača u
Modernu galeriju, detaljno analizira njegovo djelo. Kritika je rječita. Kopačev
opus u svjetskim je razmjerima prava dragocjenost, a u našem likovnom životu
bio je osobita novost. O. Švajcer piše
„Ta je umjetnost sanjalačka i čarobna, jer realne stvari pretvara u bića
ovijena tajnom. Sve djeluje kao proljetna pjesma.“ Samo je politički angažirani
V. Svečnjak u Telegramu oštro osudio Kopačevu izložbu i gostoprimstvo u
Modernoj galeriji, tako da galerija nije htjela preuzeti dio eksponata, kojima
je Kopač želio zahvaliti za sjajnu izložbu koja mu je omogućila dirljivu
prisutnost u domovini.
Razmišljajući
o našim slikarima u inozemstvu Depolo kaže: „Kopač je stigao najdalje, ostao je
najosobniji i odisejski je odolio sirenskim glasovima mode. Kopač nije ništa
uzeo od Pariza, on mu je samo dao.“
Mnogi su se zapitali odakle ta posebnost i draž u Kopačevu djelu: da li
je ona plod bezkompromisne iskrenosti, potpune slobode ili beskraja spoznajnih
dubina? Kopačevo je geslo „crpsti iz vlastitog izvora i izražavati se spontano
na svoj način, neovisno o modi, o tradiciji, oslobođen svih kulturno-povijesnih
utjecaja“. Zato Kopačeva umjetnost ne pozna vrijeme: mogla je
nastati u doba Altamire baš kao i danas.
Godine 1978. P. Gol poziva
Kopača na Bienale Slavonaca u Osijek. Za izložena djela Kopač dobiva „Grand
prix“. Tom prigodom T. Maroević kaže: „Kopač se oslobodio oholosti bilo kojeg
umjetničkog zanata pa je održao dodir s dušom bića i predmeta, i našao
najizravniji pristup njihovim latentnim melodijama.“ J. Ricov piše o „Čudu u
nastajanju“ i predstavlja Kopača: „Dirnuo je nadzemlje i jezgru, protro se javi
o njene nedoznajne vjeđe, odsanjao je svijet. ali njegovi najtopliji izljevi,
suzdržani u dahu, pripadaju divljini rajskoj za kojom pišti čovječanstvo“
Godine
1981. Kopač ima veliku retrospektivu u Parizu (Paris Art Center). Bio je to
zapažen događaj u prezentaciji suvremenog slikarstva. A. Le Brun piše:
„Nasuprot indiferentnom vidokrugu civilizacije, u kojoj je obilje toliko
osrednje koliko je osrednjost obilna, Kopačevo djelo predstvalja zapanjujuću
afirmaciju vrijednosti što izranja iz sredine kojoj nedostaje, raskoš koja
izvire iz srca bijede, čudo koje zrači na rubu ništavila. Poetična
objektivnost, koju Kopač otkriva promatraču, pričinja se kao novo ili
zaboravljeno osmo čulo.“ (Art presse). Dubuffet je zadivljen „rafiniranom divljinom iskonskog stvaratelja“. R. Barnet (La vie de Galeries)
kaže kako je zbunjen pred Kopačevom umjetnosti, ali je siguran da je to prava
umjetnost. Le nouveau Journal predstavlja
Kopačev svijet kao „svemir poezije i imaginacije“.
Od 1982. godine Kopač izlaže
novije radove na samostalnim izložbama u Parizu, Chicagu i Hustonu. Ponovno se
javlja A. Le Brun: „Daleko od buke vremena, a ipak usred našeg doba, Kopač
donosi žetvu oprečnih šansi i stvara život ni iz čega. Protresajući pojavnost
oslobađa vitalne snage koje je mrak naševijekog racionalizma otjerao u
zaborav.... Kopač je jedini od slikara koji omogućuje da vidimo kako zriju boje
poput plodova, izbijaju oblici poput oluja, kako svjetlo nestaje u noć.“ Kopač nije svjedok, on ne protestira, on ne
konstatira, on ne niječe. On sanja. Ništa ne
može ograničiti njegovu viziju i spriječiti ga da vidi ono što više ne vidimo,
jer je zaboraviljeno ili nespoznato.
U
današnjem natjecateljskom svijetu, u kaotičnoj smjesi fiktivnih i stvarnih
vrijednosti, ima ih koji ne razumiju potrebu izvornog stvralaštva, pa u
okruženju ili prošlosti traže Kopačeve uzore. A Kopač je kao nitko budno bdio
da ništa tuđe ne oskvrne misterij nastajanja njegova svijeta, i slika mutacije
života koje otkriva samo na vlastitom obzorju. Kopačeva umjetnost nije odjenuta
ni u kakav stil, ona nije ničim maskirana, ni na što usmjerena. Kopač je iskren
i istinit, zato nam se čini blizak, naoko znan, a ipak iznenađuje kao nešto
posve novo i jedincato. Kopač ne stvara da druge zabavlja. Stvaranjem sam sebi
priređuje svečanosti. Njegovo djelo plod je iskrene, često ganutljive i goruće
unutrašnje potrebe.
Po njemu„prava umjetnost ne
želi ni da se svidi, ni da se ne svidi“. Ima stvari koje se ne mogu izreći,
zato je on postao slikar, rekao bi Rilke, Kopaču tako drag pjesnik.
O
svom pozivu Kopač je zapisao:
Umjetnost je divna šetnja u kojoj je sve
moguće i dopušteno. Sve zapreke su srušene i sve konvencije su pale. Sva vrata
i svi prozori su otvoreni.“ Kopač potvrđuje
Picasseau-vu izjavu: „Je ne cherche pas, je trouve.“ Na svojoj životnoj šetnji
Kopač je otkrio i sabrao neizmjerno blago. Ali Kopač zna da nije lako sačuvati
kreativnu slobodu i izabrati njegov put „protiv struje. Napustiti široku cestu i krčiti staze i kroz šiblje. Ta se sloboda,
kao svaka sloboda, skupo plaća, no za
slobodu niti jedna cijena nije previsoka. Biti slobodan, iskren, neovisan – to
su temelji, glavni elementi naše samotne igre“. Svojim neutrtim stazama
Kopač je dosegao netaknute vrhunce i otkrio neviđeno obzorje. Poziva nas da
zađemo u tajanstvo njegova prostranstva, da udahnemo svježinu i upoznamo
slutnje, snagu i strahove njegovih stanovnika, da postanemo sudionici njihove sudbine.
Prikaz kreativnog Kopača bio bi
manjkav bez znanja da je u sjeni slikara uvijek živio pjesnik. Počeo je pisati
na hrvatskom, nastavio na talijanskom i publicirao na francuskom. Njegovi
stihovi su iskreni, slobodne forme i
istančanog smisla za poetsko. Kopač – pjesnik svoj život bez protivljenja stavlja
u ruke sudbine. Otvorena srca gleda i vidi, ushićen je, čudi se i ne razumije,
punim srcem živi svoje dane i stihu na izravan način povjerava svoja uzbuđenja
i tuge, otkrića, čežnje i molitve,
Njegova poezija intimna je ispovijed skritog, a bogatog života. Godine 1972. u
raskošnom bibliofilskom izdanju (A. Chave, Vence) objavljena je
Kopačeva poema „Mes très riches
heures. Hrvatski prijevod oduševio je autora, ali još nije našao nakladnika.
„Samotan, tajnovit i prijazan“
Kopač (Tako ga opisuje R. Ivšić) živio je u tišini svog pariškog ateliera na Mont
Martre-u kao „presađena biljka“(Kopačeva usporedba).
Tek kad je opet udahnuo svježi zrak u dodiru s domaćim tlom razvio je bujni
cvat. Zato je sve češće posjećivao domovinu i priređivao izložbe – svima na
veselje. Zato je u više navrata darivao svoja djela galerijama u Vinkovcima i
Zagrebu. „Ti ne možeš nahraniti sve naše nade, ali, zar zbog toga da te
napustim? Ja ću slijevati svoje pjesme u tvoje nijemo srce, svu svoju ljubav u
tvoju ljubav.“ napisao je Tagore, a tako je razmišljao i Kopač. Oporukom je
svojoj domovini Kopač namijenio brojna djela, da tako zahvali svom korijenu i
tlu koje je tijekom cijeloga života čuvao u riznici srca da krijepe njegovu
darovitost i nadahnjuju njegovo
djelo. Kopač je sam sažeo sve bitno o
sebi u dvije slike: „Pastir s frulom“ i „Ti si vrijeme“. Pod grubim ruhom
pastira krije se slikarev autoportret.
Pastir s frulom i nakon umjetnikove smrti skuplja i vodi svoje stado na
čiste izvore nade i radosti. Tako Kopač, kao da još jedan „Trubač sa Seine“ „ko
svježi vjetar u sparinu piri“ i „za hljeb slobode prilaže svoj klas“- rekao bi
prijatelj Cesarić.
Slikom „Ti si vrijeme „ (Tu es
le temps) Kopač ispovijeda svoje životno iskustvo i svoj svjetonazor - Izložba
Slavka Kopača u svetokriškom dvorcu bila je otvorena na umjetnikov rođendan
kojim bi on, da je među nama, zakoračio u stotu. Dobroćudnog Slavka Kopača više
nema, ali njegovo velebno djelo živi i poziva hrvatske institucije i medije da dostojno obilježe
stotu obljetnicu rođenja Slavka Kopača, velikog hrvatskog umjetnika i iskrenog
domoljuba, koji je otvorena srca na vjetrometini zbilje djelom proslavio svoj
život i hrvatsku kreativnost.