Autor: mr Filip Matošić
Datum objave: 02.12.2012
Share
Komentari:


Sve je u pokretu

pokret je sve

Sve, i kada stoji miče se, odašilje svoje impulse koji imaju svoja značenja, kada ne vidimo da se nešto miče, pomaci su tu prisutni. Šalju nam poruke, signale, šumove, geste sve što nam promiče pored pogleda koji su upereni u smjeru samo onoga što smo mi sami. Zadovoljeni lažnim verbalnim floskulama koje nam upućuju, kako ste dans zgodni (kome Vama ili sebi što mi je bitnije?). Ne vidimo nikoga i ništa osim sebe samih, ovakve kako bi željeli izgledati za druge. Da li je to potrebno, ako znamo da ljudi ne vide i ne čuju ono što im pokušavamo reći? Jesu li riječi uvijek usklađene s djelima, da li se može u prevodimo izgubiti značenje iskonske poruke koju nam netko šalje? Trebamo li više vremena provoditi slušajući, gledajući i spoznavajući što je šum a što poruka. Ima li u šumi ovih pitanja odgovor, postoji li način da se bolje snađemo u svakodnevnoj komunikaciji koja potiče iz nas samih, interpersonalne komunikacije. Da li je šum samo šum ili je i šum poruka koju treba protumačiti? Tko je bitan mi ili naša okolina? Kada bi rekao da smo bitni mi-ja bio bi sebičan: no kada bi to rastumačio na način da naše raspoloženje utječe na druge te da njima naše raspoloženje može uljepšati ili pokvariti dan tada se ne čini da sam narcisoidno-sebičan nego objektivno darežljiv. Koliko sebe uspijemo dovesti u centar našega bića toliko će drugi ljudi imati više koristi od nas. Laž, psovka i strah tri su neprijatelja ljudske komunikacije koje valja rastumačiti, dakako i oni u sebi nose poruku. Da li je ta poruka namijenjena nama ili je usmjerena odašiljatelju samom?

Kako se miče planeta tako se miče sve ništa nije ne pomično sve ostavlja trag svog pokreta u vremenu i prostoru. Ponekada smo svjedoci pomicanja cijelih tektonskih ploča koje za sobom ostavljaju razne zapise koje ne znamo, ne možemo ili ne želimo (zbog obijesti, umišljenosti) pročitati. Poredati ova pitanja kronološki i tim redoslijedom dati odgovore bila bi matrica koja oduzima inspiraciju pisanja koja me vodi ka cilju samome sebi. Za početak nastavka ovoga teksta dati ću sebi za pravo da spomenemo neverbalnu komunikaciju, koja voli dignuti sve zastore i pozornicu ostaviti otvorenom, čitkom, pitkom i pristupačnom za komunikaciju.

 

Neverbalna komunikacija

    

Uloga neverbalne komunikacije u svakodnevnom životu sama po sebi izazov, stoga što treba pokazati kakvo značenje imaju neverbalni znakovi, u na prvi pogled, verbalnom svijetu. Kako je dobro poznato, sva komunikacija, na prvi pogled, svodi se na verbalne vještine, što ću pokušati demantirati.

Naime, potrebno je naglasiti da je neverbalna komunikacija veći dio komunikacije općenito, ne po onom što mi svjesno zapažamo, nego po onom što podsvjesno utječe na nas. Reklo bi se da je ovo vrlo hrabra izjava, kada smo zapravo oslonjeni na verbalni način ophođenja jedni prema drugima, a i taj dio verbalne komunikacije u sebi sadrži neverbalne znakove. Svaki razgovor koji je nezaobilazni dio svih komunikacija na prvi pogled oslanja se na samo verbalnu komunikaciju. Neverbalni znakovi su za običnog slušatelja ili receptora kodirani, u smislu da ne može tijekom razgovora ili pregovora shvatiti što znači promjena „boje“ glasa, tempo izrečenih riječi, njihova žustrina i slične kodne oznake u samom verbalnom ophođenju tijekom poslovnih pregovora, no ne samo poslovnih, nego i sveobuhvatnih pregovora u kojima čovjek sudjeluje tijekom svojega života i radnoga vijeka. Uz zapažanje neverbalnih znakova u verbalnoj komunikaciji moramo biti svjesni, da nas ništa ne opčinjava kao ljudsko tijelo. Bili mi toga svjesni ili ne, svi smo opsjednuti fizičkom pojavom, koja u sebi sadrži suštinu i bit neverbalne komunikacije. Čak i dok smo zabavljeni zanimljivim razgovorom i naizgled zaokupljeni čistim verbalnim sporazumijevanjem u poslovnim ili nekim drugim pregovorima, mi ostajemo uporni promatrači tijela i njegovih pokreta. Naime, ljudsko tijelo na prvi pogled može nam otkriti mnoge detalje i stvari o kojima sugovornik nije spreman razgovarati ili ih želi prikriti, a nama mogu biti od ključne važnosti u poslovnim pregovorima. Tako primjerice jedna od strana pregovarača može biti nezadovoljna izborom mjesta, vremena ili samog pregovarača u drugoj skupini, što će nam na jasan način pokazati položajem svojega tijela, tijekom verbalnog ophođenja, u kojem će se zamijetiti „hladnoća“ i odbojnost prilikom samoga predstavljanja.

Uz položaj tijela i boju glasa, crte lica nam mogu mnogo toga otkriti o osobi, tako već pri prvom susretu možemo procijeniti osobu i samim tim bolje vidjeti „pravu“ osobnost sugovornika, što nam uvelike može koristiti prilikom poslovnog pregovaranja. Poznata je rečenica Sir Thomasa Browna „Zadivljujuće je što među svim ljudima, iako ima mnogo milijuna lica, nema ni jednog posve jednakog.“  Tako na primjer puni obrazi, razmaknute oči i okruglo lice otkrivaju širokogrudnu osobu koja će rado druge saslušati i skrbiti za njih. Prema ovom i sličnim primjerima, koje ću slikovno prikazati u jednom od dijelova teksta, možemo znati na koji način pristupiti osobi.

Sljedeći detalj na koji treba obratiti pozornost jest šminka na licima ženskih pregovarača, kojom više ili manje uspješno prikrivaju ili ističu neke od svojih karakternih crta lica. Kao što žene šminkom ističu ili prikrivaju svoje karakterne crte lica, slična je situacija kod muškaraca, no oni umjesto šminke koriste svoju bradu, zaliske i brkove ako ne u istoj onda sličnoj ulozi kao žene šminku.

Dvije, ne manje bitne stvari, kojima se ljudi koriste u poslovnom pregovaranju kako bi istaknuli ili prikrili određene mane ili nedostatke svojega tijela, a neverbalna komunikacija nam ih može vrlo efikasno i na jednostavan način objasniti, su odjeća i nakit te neki od detalja kojima se ljudi služe da bi ostavili željeni dojam na sugovornika u poslovnim pregovorima. Neki od jednostavnih i opće poznatih detalja prilikom odijevanja su; ako je osoba nezadovoljna svojom visinom nositi će odjeću s prugama iste boje kao i odjeća no u nešto svjetlijem tonu, dok osobe nezadovoljne svojom težinom nositi će odjeću tamnih boja itd. Treba imati na umu da prilikom čitanja ljudskoga tijela moramo paziti na naše ponašanje, odnosno da ne budemo upadljivi i sami uhvaćeni u promatranju sugovornika u poslovnom pregovaranju, što bi nas moglo dovesti u neugodan položaj. Za tu svrhu koristiti ćemo se bontonom čitanja ljudskoga tijela. Kad god se koristite vještinom koja uključuje osjećaje drugih ljudi, što je u ovom radu primjer, jer što više znamo o osjećajima drugih to smo sigurniji u poslovnom pregovaranju, važno je pomno razmišljati o načinu na koji primjenjujete svoje znanje. Tako je bitno znati da nikada ne iznosite procjenu neke osobe osim ako vas to izričito ne traže, ne otkrivati trećoj osobi što ste otkrili čitanjem ljudskoga tijela. Treba ostati usredotočen na pozitivne osobine ljudi, osim ako se od vas ne traži da riješite određeni problem, ne procjenjujte osobu niti pozitivnom niti negativnom, nego ih jednostavno objektivno promatrajte kao pokazatelje određenih kvaliteta. Za poboljšanje vašeg odnosa s ljudima, koristite svoje znanje na pozitivan način.

Osim gore navedenih primjera, neverbalna komunikacija u poslovnom pregovaranju može nam skratiti vrijeme potrebno za sam dogovor oko vremena i mjesta održavanja pregovora, te nam ukazati na spektar vrijednosti tzv. komunikacijskog pentagona ( A=+A; A=A; A=-A; A=0; A= non A ) , gdje osoba koja svojim idejama, potrebama i željama u poslovnim pregovorima želi doprijeti do slušaoca ili receptora, koji, s druge strane, svojim stavom, ponašanjem i izgledom odaje što ga i u kolikoj mjeri zadovoljava ili mu odgovara u pojedinoj fazi poslovnih pregovora.

 

Takve i slične situacije, u kojima se nađe određena osoba, koja sudjeluje u poslovnim pregovorima, može imati za zadaću osigurati pojedincu radno mjesto, pregovarati unutar same tvrtke oko različitih tema ili se naći i u funkciji pregovarača za suradnju poduzeća sa drugim poduzećem u poslovnom svijetu. Osoba će kroz stručno poznavanje poslovnog pregovaranja i spoznajom značenja neverbalne komunikacije puno lakše i efikasnije ući u pregovore, voditi ih i privesti kraju u svoju korist, a da ne ošteti, uvrijedi ili dovede u zabludu sugovornika s kojim je u poslovnim pregovorima.

  

  

 

                 

 

1096
Kategorije: Zanimljivosti
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.