Sve, i kada stoji miče se, odašilje svoje
impulse koji imaju svoja značenja, kada ne vidimo da se nešto miče, pomaci su
tu prisutni. Šalju nam poruke, signale, šumove, geste sve što nam promiče pored
pogleda koji su upereni u smjeru samo onoga što smo mi sami. Zadovoljeni lažnim
verbalnim floskulama koje nam upućuju, kako ste dans zgodni (kome Vama ili sebi
što mi je bitnije?). Ne vidimo nikoga i ništa osim sebe samih, ovakve kako bi
željeli izgledati za druge. Da li je to potrebno, ako znamo da ljudi ne vide i
ne čuju ono što im pokušavamo reći? Jesu li riječi uvijek usklađene s djelima,
da li se može u prevodimo izgubiti značenje iskonske poruke koju nam netko
šalje? Trebamo li više vremena provoditi slušajući, gledajući i spoznavajući
što je šum a što poruka. Ima li u šumi ovih pitanja odgovor, postoji li način
da se bolje snađemo u svakodnevnoj komunikaciji koja potiče iz nas samih,
interpersonalne komunikacije. Da li je šum samo šum ili je i šum poruka koju treba
protumačiti? Tko je bitan mi ili naša okolina? Kada bi rekao da smo bitni mi-ja
bio bi sebičan: no kada bi to rastumačio na način da naše raspoloženje utječe
na druge te da njima naše raspoloženje može uljepšati ili pokvariti dan tada se
ne čini da sam narcisoidno-sebičan nego objektivno darežljiv. Koliko sebe
uspijemo dovesti u centar našega bića toliko će drugi ljudi imati više koristi
od nas. Laž, psovka i strah tri su neprijatelja ljudske komunikacije koje valja
rastumačiti, dakako i oni u sebi nose poruku. Da li je ta poruka namijenjena
nama ili je usmjerena odašiljatelju samom?
Kako se miče planeta tako se miče sve ništa nije
ne pomično sve ostavlja trag svog pokreta u vremenu i prostoru. Ponekada smo
svjedoci pomicanja cijelih tektonskih ploča koje za sobom ostavljaju razne
zapise koje ne znamo, ne možemo ili ne želimo (zbog obijesti, umišljenosti)
pročitati. Poredati ova pitanja kronološki i tim redoslijedom dati odgovore
bila bi matrica koja oduzima inspiraciju pisanja koja me vodi ka cilju samome
sebi. Za početak nastavka ovoga teksta dati ću sebi za pravo da spomenemo
neverbalnu komunikaciju, koja voli dignuti sve zastore i pozornicu ostaviti
otvorenom, čitkom, pitkom i pristupačnom za komunikaciju.
Neverbalna
komunikacija
Uloga neverbalne komunikacije u svakodnevnom
životu sama po sebi izazov, stoga što treba pokazati kakvo značenje imaju
neverbalni znakovi, u na prvi pogled, verbalnom svijetu. Kako je dobro poznato,
sva komunikacija, na prvi pogled, svodi se na verbalne vještine, što ću
pokušati demantirati.
Naime, potrebno je naglasiti da je neverbalna
komunikacija veći dio komunikacije općenito, ne po onom što mi svjesno
zapažamo, nego po onom što podsvjesno utječe na nas. Reklo bi se da je ovo vrlo
hrabra izjava, kada smo zapravo oslonjeni na verbalni način ophođenja jedni
prema drugima, a i taj dio verbalne komunikacije u sebi sadrži neverbalne
znakove. Svaki razgovor koji je nezaobilazni dio svih komunikacija na prvi
pogled oslanja se na samo verbalnu komunikaciju. Neverbalni znakovi su za
običnog slušatelja ili receptora kodirani, u smislu da ne može tijekom
razgovora ili pregovora shvatiti što znači promjena „boje“ glasa, tempo
izrečenih riječi, njihova žustrina i slične kodne oznake u samom verbalnom
ophođenju tijekom poslovnih pregovora, no ne samo poslovnih, nego i
sveobuhvatnih pregovora u kojima čovjek sudjeluje tijekom svojega života i
radnoga vijeka. Uz zapažanje neverbalnih znakova u verbalnoj komunikaciji
moramo biti svjesni, da nas ništa ne opčinjava kao ljudsko tijelo. Bili mi toga
svjesni ili ne, svi smo opsjednuti fizičkom pojavom, koja u sebi sadrži suštinu
i bit neverbalne komunikacije. Čak i dok smo zabavljeni zanimljivim razgovorom
i naizgled zaokupljeni čistim verbalnim sporazumijevanjem u poslovnim ili nekim
drugim pregovorima, mi ostajemo uporni promatrači tijela i njegovih pokreta.
Naime, ljudsko tijelo na prvi pogled može nam otkriti mnoge detalje i stvari o
kojima sugovornik nije spreman razgovarati ili ih želi prikriti, a nama mogu
biti od ključne važnosti u poslovnim pregovorima. Tako primjerice jedna od
strana pregovarača može biti nezadovoljna izborom mjesta, vremena ili samog
pregovarača u drugoj skupini, što će nam na jasan način pokazati položajem
svojega tijela, tijekom verbalnog ophođenja, u kojem će se zamijetiti
„hladnoća“ i odbojnost prilikom samoga predstavljanja.
Uz položaj tijela i boju glasa, crte lica nam
mogu mnogo toga otkriti o osobi, tako već pri prvom susretu možemo procijeniti
osobu i samim tim bolje vidjeti „pravu“ osobnost sugovornika, što nam uvelike
može koristiti prilikom poslovnog pregovaranja. Poznata je rečenica Sir Thomasa
Browna „Zadivljujuće je što među svim ljudima, iako ima mnogo milijuna lica,
nema ni jednog posve jednakog.“ Tako na
primjer puni obrazi, razmaknute oči i okruglo lice otkrivaju širokogrudnu osobu
koja će rado druge saslušati i skrbiti za njih. Prema ovom i sličnim
primjerima, koje ću slikovno prikazati u jednom od dijelova teksta, možemo
znati na koji način pristupiti osobi.
Sljedeći detalj na koji treba obratiti pozornost
jest šminka na licima ženskih pregovarača, kojom više ili manje uspješno
prikrivaju ili ističu neke od svojih karakternih crta lica. Kao što žene
šminkom ističu ili prikrivaju svoje karakterne crte lica, slična je situacija
kod muškaraca, no oni umjesto šminke koriste svoju bradu, zaliske i brkove ako
ne u istoj onda sličnoj ulozi kao žene šminku.
Dvije, ne manje bitne stvari, kojima se ljudi
koriste u poslovnom pregovaranju kako bi istaknuli ili prikrili određene mane
ili nedostatke svojega tijela, a neverbalna komunikacija nam ih može vrlo
efikasno i na jednostavan način objasniti, su odjeća i nakit te neki od detalja
kojima se ljudi služe da bi ostavili željeni dojam na sugovornika u poslovnim
pregovorima. Neki od jednostavnih i opće poznatih detalja prilikom odijevanja
su; ako je osoba nezadovoljna svojom visinom nositi će odjeću s prugama iste
boje kao i odjeća no u nešto svjetlijem tonu, dok osobe nezadovoljne svojom
težinom nositi će odjeću tamnih boja itd. Treba imati na umu da prilikom
čitanja ljudskoga tijela moramo paziti na naše ponašanje, odnosno da ne budemo
upadljivi i sami uhvaćeni u promatranju sugovornika u poslovnom pregovaranju,
što bi nas moglo dovesti u neugodan položaj. Za tu svrhu koristiti ćemo se
bontonom čitanja ljudskoga tijela. Kad god se koristite vještinom koja
uključuje osjećaje drugih ljudi, što je u ovom radu primjer, jer što više znamo
o osjećajima drugih to smo sigurniji u poslovnom pregovaranju, važno je pomno
razmišljati o načinu na koji primjenjujete svoje znanje. Tako je bitno znati da
nikada ne iznosite procjenu neke osobe osim ako vas to izričito ne traže, ne
otkrivati trećoj osobi što ste otkrili čitanjem ljudskoga tijela. Treba ostati
usredotočen na pozitivne osobine ljudi, osim ako se od vas ne traži da riješite
određeni problem, ne procjenjujte osobu niti pozitivnom niti negativnom, nego
ih jednostavno objektivno promatrajte kao pokazatelje određenih kvaliteta. Za
poboljšanje vašeg odnosa s ljudima, koristite svoje znanje na pozitivan način.
Osim gore navedenih primjera, neverbalna
komunikacija u poslovnom pregovaranju može nam skratiti vrijeme potrebno za sam
dogovor oko vremena i mjesta održavanja pregovora, te nam ukazati na spektar
vrijednosti tzv. komunikacijskog pentagona ( A=+A; A=A; A=-A; A=0; A= non A ) ,
gdje osoba koja svojim idejama, potrebama i željama u poslovnim pregovorima
želi doprijeti do slušaoca ili receptora, koji, s druge strane, svojim stavom,
ponašanjem i izgledom odaje što ga i u kolikoj mjeri zadovoljava ili mu
odgovara u pojedinoj fazi poslovnih pregovora.
Takve i slične situacije, u kojima se nađe
određena osoba, koja sudjeluje u poslovnim pregovorima, može imati za zadaću
osigurati pojedincu radno mjesto, pregovarati unutar same tvrtke oko različitih
tema ili se naći i u funkciji pregovarača za suradnju poduzeća sa drugim
poduzećem u poslovnom svijetu. Osoba će kroz stručno poznavanje poslovnog
pregovaranja i spoznajom značenja neverbalne komunikacije puno lakše i
efikasnije ući u pregovore, voditi ih i privesti kraju u svoju korist, a da ne
ošteti, uvrijedi ili dovede u zabludu sugovornika s kojim je u poslovnim
pregovorima.