Autor: prof.Zdravko Mršić
Datum objave: 29.07.2013
Share
Komentari:


TEGOBNO OBJEDINJAVANJE LJUDSKOG ZNANJA

Cijeli tijek civilizacije – koja je prvobitno određena izdvajanjem vlasti nad zajednicu....


 

Cijeli tijek civilizacije – koja je prvobitno određena izdvajanjem vlasti nad zajednicu, koja je time prestala biti zajednicom – teče u nastojanju da se vlada mnoštvom na način prikladan stanju društva i okolnostima. Vladanje je u održavanju sustava i u uporabi čovjeka. Budući da čovjek ima tijelo i um te da mu duh još nije potpuno razvijen i raširen življem, uporabu čovjeka najjače jamči nadzor njegova uma. Tomu su služili sustavi uvjerenja, društvene ideologije ili religije. Liberalizam je još uvijek obvezujuća svjetska ideologija, a raniji njegovi suparnici (kršćanstvo, islam, marksizam, nacionalizam i nacionalni socijalizam) postali su osobnim gledištima bez značajna utjecaja na uređenje društva ili postavljanje političkog sustava.

Liberalizam je ipak samo jedan mogući sustav uvjerenja, koji je sredstvo političke zajednice za nadzor i instrumentalizaciju ljudi. On nije kao ni druge ideologije plod slobodna dogovora ljudi ili skupni stav vrste. Vrsta homo sapiens dovoljno je umom razlučena od drugih vrsta da kao vrsta može, ali i mora imati svoj stav o sebi – stav vrste.

Zar nije zapanjujuće to, što mudra vrsta, jedina mudra vrsta, nema jedan, jedincat, jedinstven stav o sebi? To je posljedica tegobnosti okupljanja i objedinjavanja znanja, na kojemu bi se slobodno mogao izgraditi ili dogovoriti stav vrste. Sve znanje je nemoguće nakupiti u svaki um ili u samo jedan um, čak i da se znanje ne raspršuje ili digitalizira prije nego što ga se donekle prikupi. Vlasti i društveni utjecaji trajno gađaju nakupljenu jezgru znanja ne bi li je na vrijeme razbili, kao što nuklearni učenjaci i inženjeri gađaju atomske jezgre, kako bi iz razbili i iz njih oslobodili energiju. Prirodno, ljudsko objedinjavanje znanja vrste sa svrhom da se na njemu izgradi stav vrste ne ide u račun vladarskom sloju. Vladari zemalja, ljudi i naroda ne daju vrsti da sama, bez ometanja i upletanja, slobodno objedini znanje koje joj je potrebno, da zauzme pravi stav prema sebi. Stav vrste ne bi njezine pripadnike obvezivao, nego bi ih nadahnjivao ili naduhnjivao.

Zar nije zapanjujuće i to, da je „neuki“ Isus iz Nazareta prije 2.000 godina tražio da se postupak objedinjavanja znanja u svrhu stjecanja životne mudrosti i stvaranja stava vrste prema sebi oslobodi utjecaja i upletanja vlasti. Kad je rekao: „Bogu Božje, a caru carevo!“, carevo je bilo to, da vlada bez baratanja ljudskim umom, a „Božje“ je bilo čovjekova potreba, da slobodno izgradi svoj stav, stav vrste. Život je u jedinačnim ljudima, koji se rađaju i lančaju u vrsti. Isusovo uključenje u pitanje zauzimanja jasnog ljudskog stava o životu trajno je upozorenje vlastima i trajno nadahnuće ljudima da od sredstava vlasti postanu svoji ljudi. Danas je zbog globalnosti vrste i mogućnosti uspostave s jednog mjesta nadzora nad cijelom vrstom potrebnije nego ikad, da se prestane rastresati znanje, rastrojavati čovjekov um i sputavati čovjeka kao osobu u vrsti.

U svijetu postoje tri suprotstavljena pogleda na život, na podrijetlo čovjeka i na stanje čovjeka. Jedni ljudi, navedeni kršćanstvom i judaizmom, smatraju, da se život pojavio tako, što je Bog u malo vremena proizveo sve žive vrste, takve kakve ih čovjek već dugo vidi i razaznaje. To su takozvani kreacionisti. Drugi smatraju da se život razvio iz prve klice ili zametka života umetnutih u mrtvu tvar ili nastalih u njoj te da su se oblici ili vrste života razvili i namnožili iz te klice. To su evolucionisti. Međutim, ni evolucionisti ni drugi teoretičari života ne znaju kako je došlo do prve klice, prvih klica, prvog zametka ili prvih zametaka života. O tome samo nagađaju i najmudriji i najslobodniji ljudi. Kažem „najslobodniji“, jer većina mudrih ljudi nije slobodna u pitanjima mudrosti.

Treći su najinteresantniji i najzakučastiji. Ti smatraju da su se vrste života raskošno razvile evolucijom; da je čovjeka kao vrstu proizvela evolucija života; ali da čovjeka kao vrstu malo određuje njegova evolucijska, životna baština, nego da se čovjeka može slobodno i proizvoljno, ne vodeći računa o njegovu podrijetlu, društveno dograđivati, preinačivati, krojiti i modelirati. Taj stav su zauzimali marksisti, ali ga zauzimaju i liberali. Po njima se čovjeka može zahvatima u njegov um mijesiti kao tijesto, kako bi se od njega za volju vlasti, tržišta ili posebnih skupina napravilo prikladnije sredstvo.

Danas se očito čovjeka pokušava „digitalizirati“, kako bi ga se potpuno dezorijentiralo i izvrstilo iz vrste homo sapiens i upregnulo u bezlično globalno društvo. Liberali i marksisti pokazali su svojim pristupom ne samo bezumlje, nego i drskost, jer je čovjek biokemijski utemeljen i određen na isti način, na koji su određene i druge vrste, a razvijeni ljudski um nije u stanju dobro i postojano voditi jedinačne živote ljudi. Čovjekov jedinačni život podliježe biološkim ili životnim zakonima ili načelima kojima podliježu i druge vrste. Usto, jedan mozak nadzire biološki organizam čovjeka i njegov odnos prema okolini. To se ne smije zanemariti. U čovjeku odavno postoji nadgradnja uma, koja je ljudski duh, koji motri ukupno odvijanje jedinačnog života i poziva čovjekovu osobu da se odgovorno postavi prema svojem jednom životu. Duh je u čovjeka unio odgovornost, a to sprječava da se bez fizičkog ili umskog nasilja čovjek pretvara u sredstvo „društva“. Čovjek je i po biologiji i po duhu određen da bude slobodan pripadnik posebne vrste, koja ostaje vrstom, iako je posebna. Čovjek je slobodan u vrsti, ali nije u civilizaciji.

Čovjek kao vrsta postao je svjestan sama sebe i svijeta oko sebe mnogo prije pojave civilizacije. On se dugo nosio s pitanjima opstanka vrste, njegujući svoj život u kojem se pojavio duh i to u zajedništvu, koje je baštinio od vrsta od kojih se u nekoliko koraka odgranao. Civilizacija je čovjeku otela zajedništvo, ali njezin nasilan eksperiment nad čovjekom ne može dugo trajati. Globalnost vrste homo sapiens smrtna je zamka za sve vlasti, političke sustave i sustave uvjerenja, koji ne će uvažiti činjenicu da je čovjek biološka vrsta nastala evolucijom života i vrsta koja se nastavlja razvijati prvobitno po duhu, a ne više po umu. Globalnost je grobnica civilizacije. Vrsta nije u stanju uvažiti posebne potrebe vlasti, kojih će se vlast morati lišiti, kako bi mogla služiti vrsti.

Dobriša Cesarić je govorio „krhko je znanje“. Krhko je znanje vlasti i pismoznanaca, ali je znanje vrste žilavo, čvrsto i otporno. Tko hoće vladati mora poznavati vrstu, a tko upozna vrstu ostavit će vladanje i prionuti uz služenje. „Carevo je da služi“. Velika je čast služiti vrsti i životu.

 

 

915
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.