Trema,
u iskustvima scenskih umjetnika,.....opera, musical,
balet, drama....
Trema, uoči
scensko-umjetničkoga nastupa, ima mnogo nijasni u iskazu, mnogo gradiranih
oblika, i temeljnom manifestacijom i popratnim pojavama.
Ima startni
psiho-fizički fon i stupnjevito se javlja, i kakvoćom i intenzitetom,
neposredno uoči nastupa i proporcionalno važnosti, opsegom i volumenom, uloge u
djelu koje se izvodi.
Umjetnik
koji je osjetljiviji i području krvožilnog sustava, imat će, najčešće povišeni
krvni tlak kao posljedicu povišenoga tonusa ukupnoga nervnog sustava.
Oni osjetljivijega
gastrointestinalnog sustava, često u izrazu treme, uoči nastupa, maju diareju
Umjetnik
mora biti u harmoničnom radno-stvaralačkom ritmu svake umjetničke sezone, jer
ga taj ritam čini dobro treniranim, kvalitetno uigranim u odnosu na svoje snage
i njihovo usmjerenje ulozi koju priprema, a brojem izvedaba predstave, je
razvija, usavršava, pretvara u kreaciju na umjetničkoj sceni.
Budući da
su umjetnici, nizom godina složenih već u desetljeća, tek redateljev „alat“, za
materijalizaciju „umjetničke vizije“, ideje vodilje u radu, mnogi od umjetnika
nisu „u kombinaciji“ niza redatelja, pa se dogadja apsurd, da umjetnici, članovi
kazališne kuće, nizom sezona ne nastupaju, nitko ih ne poziva u stvaralački
proces, umjetničku podjelu uloga u djelima uvrštenim u tekući kazališni
repertoar.
Ti
umjetnici, najprije pate zbog „izopćenosti“, a postupno se rezignirano mire sa
statusom u koji su dovedeni, i napokon se adaptiraju na tu pasiviziranost koja
im je namijenjena u kući da su, gotovo u nevjerici i šoku, kada se nadju u
popisu neke podjele uloga za neko od djela u kojima ih se netko sjeti i uvrsti.
To
iznenadno novo stanje, navodi na „neurološki tektonski nemir“ koji rezultira i
povišenim tlakom i glavoboljama i gastro-problemima,
općim nervnim nemirom pa i anksioznošću, ovisno o duljini intervala
nerada.......
Kod opernih
pjevača je sve to zamjetljivo u pojačano iritiranom grlu, osobito su osjetljivi
tenori i soprani, dok su dublji glasovi, i muški i ženski, otporniji, ti
pjevači su mirniji, s većom kontrolom uz koju proporcionalno ide i sigurnost,
najmanji stupanj treme......
Učestalost
nastupa ojačava osobu, čini je samosvjesnom, sigurnom i ugodno joj je biti na sceni koliko god je to potrebno.
Trema
obvezno pratiti umjetnika dugo izopćenog iz repertoara, maknutoga sa scene, a
uz to uz redovitu mjesečnu plaću koju mnogi, nažalost, usmjeravaju procesima
liječenja, umjesto da je potvrdjuju razinama scenskih ostvarenja u ime
autoriteta i bogatstva umjetničke kuće čijim su članovima, pa i u statusu
solista, prvaka ansambla.....svih ansambala......
A veličina
redatelja je,nedvojbeno, u njegovoj spremnosti da radi s glumcima i da mu
glumci „iznesu“ sve slojeve ideje, da se prilagodi glumcima kao „zadanom materijalu“
s identitetom i osobnošću koja, u sprezi s idejama i karakterom uloge, daje
masive vrijednosti,velike glumačke kreacije, koje su temelj kazališta....