U operi Norma na osječkoj pozornici
nastupili velikani svjetske operne scene.
http://www.glas-slavonije.hr/199846/5/U-operi-Norma-na-osjeckoj-pozornici--nastupili-velikani-svjetske-operne-scene
Nakon sedam godina u Osijek
se vratila Helena Lucić Šego
Opera Vincenza Bellinija Norma, biser belkanta, premijerno
je izvedena na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku.
Osim što je riječ o posljednjoj ovosezonskoj opernoj
premijeri, izvedba je važna i zbog toga što je osječki ansambl prvi put u
povijesti svog kazališta izveo tu poznatu operu. No iako osječki HNK nikada na
svom repertoaru nije imao Normu, Osječani su tu predstavu mogli vidjeti davne
1988. godine na Osječkom opernom biennalu, u izvedbi Srpskog narodnog pozorišta
iz Novog Sada. Jučerašnja predstava po mnogo čemu je bila glazbeno-scenski
spektakl koji će se dugo pamtiti.
Na osječkoj pozornici nastupila su velika imena svjetske
operne scene. Tako je Gabriella Morigi, talijanska umjetnica svjetskog glasa,
osamdeseti put u svojoj bogatoj karijeri pjevala Normu. Naslovnu ulogu druidske
svećenice Norme, iako je to teška rola, pripremala je s velikim zadovoljstvom.
“Upravo zbog Norme počela sam se baviti pjevanjem, jer mi je baka, dok sam bila
malena, puštala arije iz te lijepe opere”, kaže Gabriella Morigi.
Ulogu rimskog prokonzula Pollionea interpretirao je
Osječanima omiljen tenor Miljenko Đuran. Njemu je to bio debi u ovoj predstavi.
“Cijeli ansambl zrači pozitivnom energijom. Na pozornicu izlazim bez straha,
ali s velikom odgovornošću”, izjavio je Đuran.
Nakon sedam godina, i to upravo u predstavi Norma, u Osijek se vratila Helena
Lucić Šego. “Adalgisa je teška i velika uloga, koju sam prije nekoliko godina
pjevala u Zagrebu”, rekla je. Režiju i scenografiju Norme potpisuje Dejan
Miladinović, iskusni kazališni redatelj svjetskog glasa, a bajkovite kostime,
koji izražavaju osobnost likova, kreirala je Osječanka Jasmina Pacek. Sutra će
u ulozi Norme debitirati Dragana Radaković. V.Latinović
Dejan Miladinovic
http://en.wikipedia.org/wiki/Dejan_Miladinovic
photos
http://www.google.hr/search?q=dejan+miladinovic&client=opera&hs=5yM&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ZO-fUZHDJ8SM4ASn5YDADA&ved=0CEYQsAQ&biw=991&bih=651
DEJAN MILADINOVIĆ REDATELJ OSJEČKE OPERNE PRAIZVEDBE
Ovo će biti vizuelno najpoetičnija Norma
http://www.glas-slavonije.hr/199528/5/Ovo-ce-biti-vizuelno-najpoeticnija-Norma
Moja veza s Osijekom, ona umjetničko- emotivna, ostala je
svih ovih godina
Najnoviju osječku premijeru, Bellinijevu Normu, velik i vrlo
zahtjevan operni projekt, redateljski će uobličiti Dejan Miladinović, gost iz
Beograda, koji - nakon više od dva desetljeća - ponovo surađuje s Hrvatskim
narodnim kazalištem.
Nakon dugog izbivanja, eto Vas ponovo u Osijeku, čija se
vjerna i, dakako, ona starija operna publika itekako sjeća Vaših nezaboravnih
režija od prije puno godina. Kakav je osjećaj novog susreta s Osijekom, s
teatrom, i još radeći ovako velik operni projekt?
- Poziv osječkog HNK, odnosno Opere, čelnih ljudi kuće,
prihvatio sam s posebnom radošću. Prije svega zato što su prošle 23 godine od
moje posljednje režije u Osijeku - bila je to Puccinijeva Tosca. Prije toga
radio sam operu Ljubavni napitak, no predstave na koje se i danas silno
ponosim, a koje pronosim i u svijetu, naslovi su s osječkog Annala - Seoski
filozof, Povratak Odiseja u domovinu i Bruccijev Prometej. S ponosom te
predstave ističem i u svojoj biografiji, u Americi, Kanadi i drugdje, upravo
kao djela s osječkog opernog festivala i u produkciji osječke Opere.
Moja veza s Osijekom, ona umjetničko-emotivna, ostala je
svih ovih godina i traje i danas. I ništa se u međuvremenu nije nimalo
pokvarilo, zaista. Kad sam nedavno kročio u osječki teatar, dočekali su me
prijatelji, stari prijatelji, koji su pričali o meni i mojim režijama, tijekom
svih ovih godina, dakako i mlađima u ansamblu koji me ne znaju. I eto, konačno
sam stigao. Počeli smo raditi, a taj rad odjednom je pokazao svu ljepotu našeg
zajedništva u pripremi Norme, što mi je zaista veliko zadovoljstvo.
Znamo da je Norma izuzetno zahtjevan projekt koji traži i
vrhunske soliste. Kakva će biti Vaša Norma na osječkoj pozornici 2013. godine?
- Znajući da postoje različiti koncepti i redateljske
verzije Norme, po svijetu i pogotovo posljednjih godina, ja sam se odlučio -
budući da je to jedna od rijetkih opera čije se zbivanje odvija isključivo u
eksterijeru; Talijani je nazivaju i “opera šuma” - da cijelu predstavu posvetim
šumi. Sve se odvija na jednom velikom panju na kojem su godovi - to je
pozornica, a šuma se mijenja iz scene u scenu. Sve to zajedno prate
videoklipovi, i sve je u pokretu šuma, polja, rijeka, jezera, vodopada, kiše, oluje,
vjetra, dakle svih prirodnih pojava i onog što naš planet nudi. Jedna velika i
žestoka ljubavna priča odvija se na tom prirodnom fonu, a priroda teče dalje.
Lišće opada, drveće se obnavlja, ljubav umire ili se rađa, ali traje koliko i
ljudski život, možda i kraće, a ovo drugo traje i trajat će.
Bit će to, prema svemu sudeći, baš kao i mnogi Vaši projekti
diljem svijeta, jedna izuzetno atraktivna i scenski originalna osječka Norma,
zar ne?
- To sam zapravo i htio od prvog trenutka. Ništa nisam, tako
ću reći, stavio u džins, jer za to nema nikakve potrebe, a ni razloga. Znam,
rekao sam i na početku, za različite verzije, pa i redateljske ekshibicije da
bi, zbog bizarnosti, bile interesantnije. No, ne ulazim u to jer svatko
potpisuje svoju režiju. Kad sam mojim prijateljima u Kanadi, inače ljudima iz
teatra, pokazivao moje početne trodimenzionalne skice za scenografiju, rekli su
da je ovo vizualno najpoetičnija Norma koju su vidjeli. U svakom slučaju, ta
poetičnost izbija iz cijele Norme, pogotovo što priroda stalno u pozadini teče.
Naravno, pregledao sam tisuće videoklipova, a svaki koji prati određenu muzičku
sekvencu donosi asocijacije koje se pretapaju jedna u drugu. Bio je to, dakle,
velik posao, praktički - napraviti jedan film o prirodi koji počinje beskrajnim
šumama, a završava polarnom svjetlošću.
Kako biste, u osječkom slučaju, progovorili o muzičkoj
strani predstave?
- Izbor Norme, koja je i osječka praizvedba, apsolutno je
dobar, a siguran sam da će to biti predstava koja će osvajati publiku. Pohvalio
bih kompletan osječki ansambl - soliste, osječke i gostujuće, te zbor i
orkestar, što pod rukom maestra Pavišića jako dobro zvuči, a odlično je
oblikovan. Svi u kazalištu pričaju o divnoj atmosferi koja vlada tijekom
priprema predstave, pa u tom ozračju, opuštenom i kreativnom, s tim uvjerenjem
i željom, prepustimo je i osječkoj publici na dar. Kompletna je produkcija,
moram to naglasiti, svojom umjetničkom kvalitetom na visokom nivou.
Dražen BAĐUN
Želim vratiti radost umjetničkog stvaranja
Razgovorali smo s Dejanom Miladinovićem i o njegovoj
funkciji direktora beogradske Opere: “Trudim se da vratim onu radost
umjetničkog stvaranja koja se, tijekom godina, negdje usput zagubila. U travnju
smo u Beogradu imali vrlo uspješnu premijeru Aide, koja je ovih dana izvedena
na otvorenom prostoru, u rimskom amfiteatru Arheološkog parka Viminacijum, kod
Kostolca, u okviru obilježavanja 1.700 godina od donošenja Milanskog edikta.”
Napisao je Miladinović, doznali smo, i libreto za jednu novu i veliku
historijsku operu koja se zove In hoc signo; radi se o Konstantinu Velikom. To
će biti projekt beogradske Opere, u listopadu, ali i završni program proslave
1.700 godina Milanskog edikta.
Konferencija za novinare
Na jučerašnjoj konferenciji za novinare, u foajeu Hrvatskog
narodnog kazališta, najavljene su dvije premijere opere Norma. Prva će biti u
petak, a druga u subotu, 24. i 25. svibnja. O praizvedbi te poznate Bellinijeve
opere govorili su Božidar Šnajder, intendant HNK-a, Filip Pavišić, ravnatelj
Opere, Dejan Miladović, redatelj i scenograf Norme, kostimografkinja Jasmina
Pacek, tumači naslovnih uloga: Gabriella Morigi (Norma), Dragana Radaković
(Norma), Helena Lucić Šego (Adalgisa) i Miljenko Đuran (Pollione).