Autor: Maja Bezjak
Datum objave: 01.02.2014
Share
Komentari:


U ZNAKU BALETA GISELLE

Monografija

Još jedna odlična monografija iz pera Mladena Mordeja Vučkovića i urednika Davora Schopfa posvećena baletnim umjetnicima i baletnoj umjetnosti naše zemlje,ugledala je svjetlo dana i bila predstavljena brojnim ljubiteljima ove umjetnosti. 

Nije slučajno odabran dan njenog predstavljanja 21.siječanj,jer je upravo na taj dan 1897godine, balet „Giselle“ bio po prvi puta izveden na našoj sceni i od tada uz dulji prekid do 1965 g.plijeni svojom romantičnom ljepotom i krajnje zahtjevnim tehničkim i glumačkim sposobnostima glavnih protagonista i ansambla.U raznim koreografskim postavkama nije napuštao našu scenu i bio je vječni izazov mnogim našim plesačima i ansamblima.

Vrijednost Monografije nije samo u predstavljanju svih protagonistica „Giselle“ na našoj baletnoj sceni,već i u povijesnim podacima iz doba nastanka ovog bisera baletne literature,čija je praizvedba bila 1841g.na sceni Pariške opere, a plesala ju je Carlotta Grisi,rođena u istarskoj Vižinadi,tada području austrijske države.

Iscrpni,odlično prikazani datumi i godine svake predstave ovog slavnog baleta sa podacima o koreografima i dirigentima,kritikama koje su pratile svaku novu solističku postavu,gostovanjima svih baletnih trupa i slavnih plesača koji su nastupali na našoj sceni,a sve to potkrepljeno programskim dokumentima i plakatima, govori o velikomu uloženom trudu i vrijednosti pothvata.

Odličan i obilan fotomaterjal uz zanimljive tekstove iz sjećanja prvaka zagrebačkog baleta Svebora Sečaka i Ljiljanje Gvozdenović kao i dirigenta Mladena Tarbuka, vezanih uz  taj balet i njihovo razmišljanje,dragocjeni su prilozi koji obogaćuju ovu sjajnu i sveobuhvatnu studiju o povijesnom hodu naše zagrebačke baletne scene.

Prisustvo gotovo svih živućih protagonistica  baleta „Giselle“u Zagrebu prilikom svečanog predstavljanja Monografije u Foyeru HNK, kao i obilna izložba foto dokumenata,govori u prilog odlično osmišljenom obilježavanju tog povijesnog dana iz naše baletne povijesti,dana kad se navršava 117 godina od rođendana“Giselle“ na našoj sceni.

Stoga premijera iste predstave navečer,u koreografiji Iraide Lukašove samo zaokružuje i nastavlja njezin život i uklapa se u dostojansveno ozračje naše baletne umjetnosti.

 

Osvrnut ću se stoga i na svojevrsnu svečarsku predstavu u kojoj su u glavnim ulogama gostovali inozemni gosti.U ulozi Giselle nastupala je lenjingradska plesačica Ekaterina Borchenko,u ulozi grofa Albrechta nastupao je Friedemann Vogel dok je orkestrom ravnao Mihail Sinkevič.

Obnovljena koreografija Iraide Lukašove prema originalu Jeana Corallija, Jules Perrota i Mariusa Petipaa, nije donijela ništa nova osim dobro tehnički spremnog i ujednačenog plesa cjelokupnog ansambla, kojem je ipak na momente manjkalo radosne rasplesanosti u prvom činu.Vrlo solidan Pas de deux seljana izveli su besprijekorno Pavla Mikolavčić i Mykola Gorodiskii,no na stereotipno, pretežno pantomimskoj igri većeg dijela Prvoga čina,trebalo je režijski poraditi da se izbjegne mlakost radnje na čijem fonu se odvija drama.

Ekaterina Borchenko kao Giselle,plesačica vretenastog lika,velikih raspona nogu i ruku,čiste,besprijekorne tehnike, ipak nije zračila potrebnom ljupkošću i dražesnom razigranošću a pogotovo u sceni ludila joj je manjkalo sugestivnog dramskog naboja,da bi lik nestretne djevojke postigao svoj uvjerljivi glumački vrhunac.

Nasuprot njoj, Friedemann Vogel u ulozi Albrechta je vrlo prostudiranom gestom,plemenitom manirom i vrhunskom plesnom tehnikom gradio svoj lik od prve pojave na sceni,dočekan velikim aplauzom publike ne samo kao jedan od vodećih plesača svijeta,već i kao stari znanac.

Ako je prvi čin baleta tekao u već davno usvojenoj monotoniji,a vidjeli smo ne tako davno jednu plesno i muzički obogaćenu verziju koreografa Dinka Bogdanića i kompozitora i dirigenta Berislava Šipuša na istoj ovoj sceni,onda je to bio korak unatrag u mogućem pristupu staroj baletnoj leraturi.

Drugi čin je zato bio kako u atmosferi,režiji i svjetlosnim efektima  daleko interesantniji i ispunio sva očekivanja.

Sjajno uvježbanom ženskom ansamblu,koji redovito ubire pljesak na otvorenoj sceni,mogla bih jedino prigovoriti ponešto krutosti u držanju gornjeg dijela tijela te manjak mekoće rada ruku toliko potrebne vilinskom stilu plesa.Mirtha, kraljica vila u tumačenju Ive Vitić Gameiro na tragu je te uloge ukoliko poradi na mekoći skoka i još ponekim tehničkim detaljima u svom solo plesu,te dostojanstvenoj širini manire ruku.

 Ekaterina Borchenko,produhovljena,lagana,gotovo bestjelesna ali tehnički superiorna plesačica,njena Giselle,lebdjela je na pozornici kako u svojim solo nastupima tako i u duetima s Albrechtom.

Friedeman Vogel je svu svoju savršenu plesnu tehniku podredio tumačenju dramatičnog, nesretnog lika Albrechta ali bez suvišne patetike.   

 Bila je to potresna igra dvoje vrhunskih plesača,koja je okrunila ponovnu izvedbu baleta „ Giselle“ na zagrebačkoj sceni i dala svoj posebni doprinos ovom svečanom danu.

 

 

       

 

1182
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.