Kako se Wagner jednom skoro dogodio na Splitskim ljetnim
priredbama, ali je u zadnji čas otkazan
http://www.dalmacijanews.com/Magazin/View/tabid/75/ID/124732/Kako-se-Wagner-jednom-skoro-dogodio-na-Splitskim-ljetnim-priredbama-ali-je-u-zadnji-cas-otkazan.aspx
UKLETI HOLANDEZ, WAGNER PO
PRVI PUT NA SPLITSKOM LJETU
Ukleti Holandez Richarda Wagnera će u srijedu 31. srpnja
biti premijerno izveden na 59. Splitskom ljetu, kao prva opera velikog opernog
reformatora u povijesti festivala. U koprodukciji Hrvatskog narodnog kazališta
Split i Hrvatske radiotelevizije, pod ravnanjem maestra Tonća Bilića i u režiji
Branka Brezovca, u godini kad cijeli glazbeni svijet obilježava 200. obljetnicu
Wagnerova rođenja njegovu operu o u ukletom kapetanu kojeg iskupiti može samo
žena s istinskom ljubavljeu izvest će Simfonijski orkestar HRT, Zbor i Balet
HNK Split, te solisti predvođenim američkim pjevačkim parom u glavnim ulogama:
bas-baritonom Kevinom Shortom u naslovnoj, te sopranistica Indra Thomas u ulozi
Sente. Ostali protagonisti Luciano Batinić, Branko Robinšak, Terezija Kusanović
i Domagoj Dorotić.
Predstava se igra u dvorištu HNK Split. Vjerojatno najveća
kazališna pozornica ikad napravljena u Splitu postavljena je uz južni zid
Staroga placa, bivšeg Hajdukovog igrališta. U produkciji izravno sudjeluje više
od 330 ljudi. Pored nabrojenih ansambala tu su još i studenti glume umjetničkih
akademija, autorski tim, te tehničko osoblje.
Na najavnoj novinskoj
konferenciji ravnatelj festivala i dirigent Tonći Bilić naglasio je kako u
Letećem Holandezu ima puno naznaka onoga što će Wagner, koji je operu stvarao u
svojim kasnim dvadesetima kasnije postati, uz mladenački zanos i vjeru, pa ga
je u tom smislu moguće usporediti s Nabuccom mladenačkog Verdija. „Smatram da
je Holandez dobar naslov za krenuti u upoznavanje s Wagnerom. Suradnja s
Hrvatskom radiotelevizijom pokazala se vrijednom organizacijski, financijski i
medijski. Iznimno sam zadovoljan solističkom ekipom, drago mi je što će
splitska publika po prvi put moći čuti i vidjeti Kevina Shorta (ukleti
Holandez) i Indru Thomas (Senta), te orkestrom. Zbor se izborio s njemačkim
jezikom i zvuči moćno “. rekao je na konfereciji za novinare u ponedjeljak
Tonći Bilić, ravnatelj splitskog kazališta i dirigent predstave.
Ostale solističke
uloge tumače Luciano Batinić u ulozi norveškog moreplovca Dalanda, Branko
Robinšak kao lovac Erik, Terezija Kusanović koja tumači ulogu Sentine dadilje
Mary i Domagoj Dorotić kao Dalandov kormilar. Scenograf je Tihomir Milovac,
kostimograf Silvio Vujičić, koreografkinja Natalija Manojlović, a suradnica
redatelja Suzana Brezovec.
Redatelj Branko Brezovec u tekstu Ključevi za čitanje
Wagnera u programskoj knižici predstave kaže, između ostalog, kako je svaka
Wagnerova opera „u sadržajnom smislu neprestano ponavljanje jednog te istog
pitanja: kako da se živi jače, intenzivnije, istinskije, iskonskije... Sve su
to već i pitanja Ukletog Holandeza kojemu bi izmaštana renesansna Madona
trebala podariti smiraj umjesto lutanja, pribivanje umjesto tumaranja, premda
se iza njene balade od početka nazire krhkost te alternative. Jer dosezi su
njenoga vidokruga knjiški posredovani i životno zrakoprazni, pa su kao takvi
bezizgledni unatoć činjenici što Pijani brod pristiže baš u njenu luku.“
Redatelj Brezovec i scenograf Tihomir Milovac golemu scenu,
dugu 45 metara, ispunili su predmetima koji predstavljaju plijen ukletog broda,
blago prikupljeno u različitim civilizacijama tijekom stoljeća lutanja: od
egipatskih sarkofaga sve do srpa i čekića. Svi ti predmeti, posuđeni u
kazališnom fundusu, blagi su ironijski komentar, naglašava redatelj, „na velike
operne dosege“.
Kevin Short,
svestrani bas-bariton bogate međunarodne karijere kazao je da iznimno uživa u
radu s kolegama i maestrovoj čistoj glazbenoj interpretaciji. Indra Thomas,
američkoj sopranistici koju kritičari smatraju jednom od vodećih Aida današnjeg
opernog svijeta na konferenciji je naglasila: „Jako sam uzbuđena, produkcija je
netradicionalna, jako zanimljiva i poticajna, a rad s redateljem Brezovcem vrlo
se razlikuje od onoga na što sam navikla. Uživam“, rekla je američka primadona.
Indra Thomas ulogu Sente u Wagnerovom Holandezu prvi put je pjevala u lipnju
ove godine na Princeton Music Festivalu.
Premijerna izvedba 31. srpnja započet će u 21 sat, kao i
reprizna koja je na programu 2. kolovoza.
Kevin Short
http://en.wikipedia.org/wiki/Kevin_Short
photos
http://www.google.hr/search?q=Kevin+Short&client=opera&hs=Ii3&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=jXkJUpnoIKW54ASjvIG4CQ&ved=0CDkQsAQ&biw=1024&bih=651
Kevin Short as Mephistopheles
http://www.youtube.com/watch?v=Gow3iUHAA3A
Kevin Short as Mephistopheles in Gounod's 'Faust'
Indra Thomas
http://www.indrathomas.com/about.htm
photos
http://www.google.hr/search?q=Indru+Thomas&client=opera&hs=rn3&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=5noJUqaeK-KE4gTtnYDADg&ved=0CDoQsAQ&biw=1024&bih=651
Indra Thomas - "Ritorna Vincitor" from Aida
http://www.youtube.com/watch?v=kTpjtEdoRNs
Soprano Indra Thomas sings "Ritorna Vincitor!"
from Verdi's Aida.
Indra Thomas - "O Patria Mia" from Aida
http://www.youtube.com/watch?v=gtQhhHokaNY
Soprano Indra Thomas sings "O Patria Mia" from
Verdi's Aida.
The Flying Dutchman (opera)
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Flying_Dutchman_(opera)
Flying Dutchman
http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Dutchman
Der fliegende Holländer
http://www.wagneropera.net/Operas/Intro-FliegendeHollander.htm
Said about Der fliegende Holländer
Richard Wagner
The figure of the "Flying Dutchman" is a mythical
creation of the Folk: a primal trait of human nature speaks out from it with
heart-enthralling force. This trait, in its most universal meaning, is the
longing after rest from amid the storms of life.
Richard Wagner in "A Communication to my Friends