Autor: Dr.sc.Slobodan Elezović
Datum objave: 12.08.2012
Share
Komentari:


Umjetnost u vremenu i prostoru

Ima li čovjeka koji može cijelom svijetu namijesiti kolače,ponuditi delicije ?


 


 

 

Što sve utječe na odjek pojedinca u javnosti, na osvrt i stav javnosti spram pojedinca koji se bavi javnom djelatnošću? 

 

Javna djelatnost koja je najčešće komentirana,svrstavana,prosudjivana,spram koje se veća ili manja skupina, većih ili manjih znalaca, opredjeljuje je nevojbeno djelatnost u umjetnosti.....u svakoj vrsti umjetnosti kao ilustracije stvaralaštva i ponude viših oblika pristupa životu i čovjekovu biću.

 

Stvaralaštvo je individulani izraz znanja i izvedbene tehnike kojom se izabrana poetika utkiva u nastajuću cjelinu stvaranoga djela koje se,kao konačni produkt, izlaže dojmu i sudu javnosti.

 

A javnost nije koherentna kategorija.Ona je raznovrsna,u svim pristupima koji odredjuju postojanje nekog „zajedničkog nazivnika“kao polazišta, kao temelja za što usuglašenije motrište glede stjecanja spoznaja u ime što više razine širega, gotovo zajedničkoga, suda svih koji su pažnjom bili posvećeni nekom ponudjenom ostvarenju, djelu ..... 

 

U rasponima ponuda likovnih umjetnosti, umjetnosti riječi u književom stvaralaštvu, s iskustvima scensko-umjetničkih postignuća na kazališnom repertoireu, kao i koncertnom podiju ....

 

Ti rasponi usmjeravaju spoznaje na kategorije autohtonih stvaralaca, slikara, kipara, arhitekata, pisaca-književnika, pjesnika i prozaika, skladatelja...

 

A što je s položajem,mjestom i značenjima - izvodjača..

Izvodjači pripadaju tzv.reproduktivi....

Najčešće nailazimo na tzv.reproduktivne umjetnike u redovima izvodjača glazbene umjetnosti.

Što bi se zbilo sa skladbom, bilo kojega skladatelja, da je napisana a ne izvodjena?

Ne bi se ni znalo da je ima,da postoji.

Koliko su izvodjači,  kao tzv. reproduktivni umjetnici, temelj života i utjecaja djela iz opusa skladatelja.....

Kakav je mogući odnos izvodjača-reproduktivnog umjetnika i skladatelja, odnosno djela koje izvodjač izabire i izvodi?

 

Kada,kojim parametrima i koordinatama, reproduktivni umjetnik postaje –umjetnikom, kada je „primijenjeni umjetnik,“a kada – obrtnik?

 

Umjetnik - obrtnik je, pretežito, dominirajući “tehničar” koji djeluje usavršavajući primjenu “alata” na podlozi svake glazbene strukture kojoj pristupa.

 

Primijenjeni umjetnik nastoji svaku skladbu “podrediti” sebi,  mogućnostima demonstracije svojih izvedbenih bravura, pa su mu, skladatelj i djelo, tek podlogom za osobni odraz, manifestaciju samoga sebe, bez obzira na opseg I volumen predstavljanja potencijala djela, a time i značenja autora.

 

U pristupima i vrednovanjima najvećih reproduktivnih umjetnika,autohtonih osobnosti,nailazimo na odnos koji pridonosi da se faktura skladbi afirmira optimalno, u punom reljefu s odrednicama koje ga čine,  da ne bi, u protivnom, mnoge skladbe ostale u “mraku pisaćih stolova” i arhivskih papira…..

 

Trolist, kao organska, nerazlučiva cjelina:  skladatelj - djelo – izvodjač, znači  pretpostavku za uspješno i utjecajno umjetničko stvaranje i postignuća, a kada se naidje na razine vrijednosti koje jamči izvodjač, svakim svojim umjetničkim izrazom, kao posvemašnji zastupnik i reprezentant autora, razinom, opsegom i volumenom  ostvarenoga djela, nastaju uvjeti koji autoru donose, svakom takvom izvedbom, nove elemente uvažavanja, a izvodjaču, kao jedinom i nenadomjestivom tvorcu punoga reljefa djela, nove „koncentrične krugove” većega radiusa utjecaja i ugleda, koji se temelji na značajkama djela, jednako kao što je i djelo ovisno o pristupu i razini izvodjača.

 

Stupnjevima odnosa i postignutih dometa, koji u takvoj sprezi stvaralaca nastaju, nalazimo – umjetnike punopravnoga odnosa, lišenih neadekvatne razlučenosti na tzv. reproduktivne umjetnike - kao „sekundarne vrijednosti“, koji su uvriježenim metafiziciranim, davnim, a danas neadekvatnim pristupom, opstali inercijom, u institucijama, te imperativno treba sugerirati korekcije na zasadama obilatih iskustava iz netom naznačenih odnosa vrijednosti koji utjecajno postoje u artikulaciji glazbeno-umjetničkih djela.

Pragmatično je, niz najvrsnijih primjera reproduktivnih umjetnika, koji osobnom snagom znanja i suptilije u njihovoj posvemašnjoj primjeni na izazovu fakture izvodjenoga djela, ulaze svojom interpretacijom u slojeve strukture djela, koju svojim udjelom pokazuju, a time brane poziciju i autora i djela koje izvode, iskazujući istodobno osobni format u području kojim se bave i u kojemu djeluju.

Takvi su umjetnici spomenutog „organskoga spoja“ kao „triptiha”, na smjeru:  autor – djelo – izvodjač.

 

Glazba je svojevrsni,  nenadomjestiv „seizmograf emocija“ i kao takva, u suvremenom komunikološko - komunikacijskom vrednovanju, nedvojbeno najvećega utjecaja i značenja u iskustvima čovjekova života, i u suvremenim  antropološkim pristupima se iskazuje vitalnim faktorom utjecaja na procese harmonije čovjekova duha, kao podloge za uspješnost mnogih od njegovih aktivnosti u ime uzlazeće razine života i djelovanja u svakodnevici.

 

Glazba ne poznaje granice i nedvojbeno je najjači i najutjecajniji komunikacijski sustav koji postoji u rasponu  suvremenih komunikološko-komunikacijskih kategorija.

 


826
Kategorije: Fenomeni
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.