Autor: Dr.sc.IVO ANDRIĆ
Datum objave: 22.09.2012
Share
Komentari:


USPUTNE BILJEŠKE

Mnogo više bismo trebali pripaziti na svoje riječi, osobito kad već zađemo u godine.

"Mnogo više bismo trebali pripaziti na svoje riječi, osobito kad već  zađemo u godine. Kad bi riječi bar bile kratka vijeka kao što je glas koji ih izgovara! Ali one često žive godinama, kao”sramne rane” bole i žežu, truju život." Govorio je dr.sc. Ivo Andrić.

U životu, različitim ljudima uputimo različite riječi. Nekima riječi zahvale, nekima lijepe riječi, u smislu komplimenta. Riječima izražavamo ljubav, divljenje, uvažavanje. Ali riječi imaju i svoju drugu “stranu”, njima možemo ljude omalovažavati, vrijedjati, da se osjećaju manje vrijednima, možemo im uputiti  psovke.

 

Riječi imaju veliku moć.

 

Poznata je izreka da lijepe riječi “otvaraju sva vrata”, ali grube riječi imaju veću snagu i duže se pamte.

 

Ponekad, neki ljudi gotvo zavrijede da se prema njima bude grublji, da ih se ”ukroti” ali često se iskaljuje gnjev na nedužnim osobama i osobama koje su nam, temeljno, drage i koje volimo.

 

Uvaženi književnik kaže da mu se dogadja da povrijedi osobe do kojih mu je najviše stalo. Po naravi vrlo agresivna i impulzivna ličnost,  vrlo burno reagira. U prepirci s majkom, prijateljicom, sestrom ili djevojkom, uvijek nastoji nadjačati svojim argumentima, pa kad mu baš ne ide najbolje u tome, tada pribjegne “metodi vrijeđanja” i pri tome istakne sve mane osobe s kojom se prepare, nastoji biti što grublji i pogađa ih tamo gdje ih najviše boli, jer želi da “svađa” što prije završi. U tom trenutku, kad izgovori te grube riječi osjeća se “nadmoćno” i zna da je pobijedio, ali njima samo želi nadjačati i pri tom ne razmišljati o dubini i širem značenju tih riječi, kao ni o posljedicama. Ne ponosi se  time, a uvijek poslije požali zbog tih izgovorenih riječi, kad vidi tugu i razočarenje na licu osobe koju je povrijedio, osobe koju voli i koja ne očekuje takvo ponašanje od njega. I pokušava se ispričati, ublažiti situaciju, ali  se riječi ne mogu”povući natrag”, može se tada reći da se nije  tako mislilo, jer često uistinu ne mislimo što kažemo, ili se iskalimo na pogrešnoj osobi zbog problema koje  je uzrokvala neka druga osoba. Mogu nam,sve to, oprostiti, ali ne i zaboraviti.

 

I dugo pamtimo kad  netko uvrijedi, pogotovo ako je taj netko blizak, grube riječi ostave dublji i trajniji trag od lijepih i svjesni smo toga, ali svejedno još uvijek često riječima povrijedimo ljude i to one do kojih nam je najviše stalo. Osjećamo prezir prema sebi, zbog toga, i često sami teže zaboravljamo  što smo počinili, od onoga komu smo to počinili. Zaista to nije lijep osjećaj, iako se sve brzo zaboravi, ipak u dubini ostaje gorak trag.  Stoga trebamo pripaziti na riječi koje svakodnevno jedni drugima upućujemo, pa makar netko i zasluži grube riječi, možemo ih nekako na sofisticiraniji način izreći, a pogotovo pazimo na ljude koje volimo, jer ako nam uistinu mnogo znače, tada nisu zaslužili da ih povrijedimo riječima koje nismo mislili ili htjeli izreći, jer " srce je pravedan sudac i ne zna za sitnice..."

 

O riječima,književnik kaže:

 

Bilo je vreme kad sam vjerovao u riječi, u vrijednost riječi kao takve, zaklinjao se njima, hrabrio, tješio sebe i druge, bilježio ih i pamtio, primao ih  slijepom vjerom i iskrenim oduševljenjem  davao ih drugima, kao darove.

A onda sam, polagano, opet s vremenom, počeo  naslućivati  istinu o riječima, da sve bolje uvidjam otkud dolaze, kako nastaju i nestaju i kako mijenjaju oblik i značenje, kakva im je prolazna cijena, a kakva stvarna vrijednost i trajanje. Tako, sve dok mi, najposlije, nije postalo jasno što su i kakve su: dim i nista, plod slučaja i nereda, kao i sve ostalo oko mene, obične varke, varkina djeca i majke novih varki.

Čovek sam, i riječima se izražavam i izražavat ću se dok sam živ, to se razumije, ali bez iluzija o snazi i važnosti riječi, ne zadržavajući se kod njih i samo se služeći njima, kao što se netko tko bježi, tražeći spas, posluži kamenom na koji stane ili granom za koju se prihvati !?

Da li se slažete s dr. sc. Andrićem? Da li čovjek treba bezrezervno  vjerovati  u riječi, i da li treba vjerovati u ono u što niko drugi ne veruje, ili u sve u što drugi vjeruju? Da li su kod nas ljudi svjesni VRIJEDNOSTI RIJEČI ili su skloni samo MARGINALIZIRANJU RIJEČI , REČENICA I DJELA ?

 

O priči i pripovijedanju,

 

Kad su u pitanju pisac i njegovo djelo, zar ne izgleda pomalo kao nepravda da se od onog koji je stvorio neko umjetničko djelo, pored toga što nam je dao svoju kreaciju, dakle dio sebe, očekuje da kaže nešto i o sebi i o tom djelu? Ima nas koji smo više skloni da na tvorce umjetničkih djela gledamo bilo kao na nijeme, odsutne suvremenike, bilo kao na slavne pokojnike, i koji smo mišljenja da je govor umjetničkih djela čistiji i jasniji ako se ne miješa sa živim glasom njegovog stvaraoca . Takvo shvaćanje nije ni usamljeno ni novo, još Montesquieu je tvrdio da “pisci nisu dobri suci svojim djelima”. S divljenjem i razumijevanjem sam nekad pročitao Goetheovo načelo: “umjetnikovo je stvarati, a ne govoriti!” kao što sam mnogo godina kasnije, s uzbuđenjem, naišao na istu misao, sjajno izraženu, kod neprežaljenog Alberta Camusa.

Zato želim težište ovog kratkog izlaganja postaviti, kao što je po mojem mišljenju pravedno i umjesno, na razmatranje o priči i pričanju uopće, tisućama raznih jezika, u najrazličitijim uvjetima života, iz stoljeća u stoljeće, od drevnih patrijarhalnih pričanja u kolibama, pokraj vatre, pa sve do djela modernih pripovjedača koja izlaze u ovom trenutku iz izdavačkih kuća u velikim svjetskim središtima,“ispreda se priča o čovjekovoj, sudbini”koju bez kraja i prekida pričaju ljudi ljudima.

Oblici tog pričanja, mijenjaju se s vremenom i prilikama, ali potreba za pričom i pričanjem ostaje, a priča teče i dalje i pričanju kraja nema.

Tako nam ponekad izgleda da čovječanstvo, od prvog bljeska svijesti, kroz stoljeća, priča samo sebi, u milijun varijanata, usporedo s dahom svojih pluća i ritmom svoga bila, stalno istu priču.

A ta priča, kao da želi, poput pričanja legendarne Šeherezade, zavarati”krvnika” kako bi odložio neminovnost tragičnog udesa koji nam prijeti, i produžio iluziju  trajanja.

Ili možda pripovjedač svojim djelom treba pomoći čovjeku da sebe nađe i da se snađe?

 

Možda je njegov poziv da govori u ime svih onih koji nisu umjeli ili, oboreni prije vremena od života - krvnika, nisu se stigli izraziti? Ili to pripovjedač možda priča sam sebi svoju priču, kao dijete koje pjeva u mraku da bi zavaralo svoj strah? Ili je cilj tog pričanja da nam osvijetli, bar malo, tamne puteve na koje nas često život baca, i da nam o tom životu, koji živimo ali koji ne vidimo i ne razumijemo uvijek, kaže nešto više nego što mi, u svojoj slabosti, možemo saznati i shvatiti; tako da često tek iz riječi dobrog pripovjedača saznamo što smo učinili a što propustili, što bi trebalo činiti, a što ne. Možda je u tim pričanjima, usmenim i pismenim, i sadržana prava povijest čovječanstva,  i možda bi se iz njih  bar mogao naslutiti, ako ne i doznati, smisao te povijesti.

I to bez obzira na to da li obrađuje prošlost ili sadašnjost. Kad je riječ o pripovijedanju koje ima za predmet prošlost, treba napomenuti da ima shvaćanja prema kojima bi pisati o prošlosti trebalo značiti kako treba zanemariti sadašnjost i donekle”okrenuti leđa” životu. Mislim da se pisci historijskih pripovijedaka i romana, ne bi složili s tim i da bi prije bili skloni priznati da sami stvarno i ne znaju kako, ni kada se prebacuju iz onog što se zove sadašnjost, u ono što držimo prošlošću, da s lakoćom, kao u snu, prelaze”pragove stoljeća” Najzad, zar se u prošlosti kao i u sadašnjosti ne sučeljavamo sa sličnim pojavama i istim problemima? Biti čovjek, rođen bez svog znanja i bez svoje volje, ”bačen u ocean postojanja” Morati plivati. Postojati. Nositi identitet. Izdržati atmosferski pritisak svega oko sebe, sve sudare, nepredvidljive i nepredviđene postupke svoje i tuđe, koji ponajčešće nisu po mjeri naših snaga. A povrh svega, treba još izdržati svoju misao o svemu tome.  Ukratko: biti čovjekom.

Tako, i s one”strane crte” koja proizvoljno dijeli prošlost od sadašnjosti, pisac susreće tu istu čovjekovu sudbinu koju on mora uočiti i što bolje razumjeti, poistovjetiti se s njom, i svojim dahom,  svojom krvlju ju grijati, dok ne postane živo tkanje priče koju on želi priopćiti čitateljima, i to što ljepše, što jednostavnije, i što uvjerljivije.

Kako to postići, kojim načinom i kojim putevima? Jedni to postižu slobodnim i neograničenim razmahom mašte, drugi dugim i pažljivim proučavanjem historijskih podataka i društvenih pojava, jedni poniranjem u suštinu i smisao minulih epoha, a drugi kapricioznom i veselom lakoćom kao onaj plodni francuski romansijer koji je govorio: “Što je to povijest? Klin o koji ja”vješam svoje romane.” Ukratko, stotinu načina i puteva može postojati kojima pisac dolazi do svoga djela, ali jedino što je važno i presudno, to je djelo sâmo.

 

Pisac povijesnih romana mogao bi na svoje djelo staviti kao natpis i kao jedino objašnjenje svega, i to svima i jednom zauvijek, drevne riječi: ”Razmišljao sam o drevnim danima i sjećao se godina vječnosti.”

Pa i bez ikakvog natpisa, njegovo djelo kao takvo govori to isto.

 

Ali, konačno,  sve su to pitanja tehnike, metode, običaja. Sve je to manje ili više zanimljiva”igra duha”povodom jednog djela i oko njega.

Nije uopće toliko važno da li jedan pripovjedač opisuje sadašnjost ili prošlost, ili se smjelo zalijeće u budućnost; ono što je pritom glavno, to je duh kojim je nadahnuta njegova priča, ona osnovna poruka koju ljudima kazuje njegovo djelo.

A o tome, naravno, nema i ne može biti propisa ni pravila. Svatko priča svoju priču po svojoj unutarnjoj potrebi, po mjeri svojih naslijeđenih ili stečenih sklonosti i shvaćanja i snazi svojih izražajnih mogućnosti; svatko snosi moralnu odgovornost za ono što priča, i svakog treba pustiti slobodno pričati. Ali dopušteno je, mislim, na kraju poželjeti da priča koju današnji pripovjedač priča ljudima svoga vremena, bez obzira na njen oblik i njenu temu, ne bude ni zatrovana mržnjom ni zaglušena grmljavinom ubilačkog oružja, nego što je moguće više pokretana ljubavlju i vođena širinom i vedrinom slobodnog ljudskog duha.

Jer, pripovjedač i njegovo djelo, ne služe ničemu ako na jedan ili na drugi način ne služe čovjeku i čovječnosti.

To je ono što je bitno. To je ono što sam smatrao dobrim  istaknuti u ovom  kratkom prigodnom razmatranju.”

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1088
Kategorije: Društvo
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.