Autor: Ivana Barbarić,prof.
Datum objave: 25.05.2013
Share
Komentari:


Uz polustoljetni jubilej Odsjeka za sociologiju FF u Zagrebu

SUVREMENA SOCIOLOGIJSKA TEORIJA

Kad govorimo o suvremenoj sociologijskoj teoriji, onda zasigurno možemo govoriti o ekonomskim deterministima, ranom hegelijanskom marksizmu (György Lukács i Antoni Gramsci), kritičkoj ili Frankfurtskoj školi (Jürgen Habermas), ali i o strukturalnom marksizmu.

EKONOMSKI DETERMINIZAM

Marx je smatrao da ekonomski sustav u kapitalističkom društvu determinira sve čimbenike u društvu kao što su politika, religija, sustavi ideja, itd. Međutim, takvi fenomeni ne mogu se razložiti samo na fenomene koje određuje ekonomija jer oni međusobno utječu jedni na druge.Prema mišljenju sociologa Aggera ekonomski determinizam doživljava svoj vrhunac za vrijeme Druge komunističke internacionale (između 1889. i 1914.). U to vrijeme marksisti koji su vjerovali u njega, smatrali su da mora doći do propasti kapitalizma, tj. da je marksizam mogao stvoriti znanstvenu teoriju o kapitalističkom padu. Predodžba o akterima ( inovatori i tehnika, kapitalisti i profit, radnici i njihovi zahtjevi koji ruše kapitalistički sustav), koje kapitalističke strukture potiču u serije akcija dovela je do prigovora ekonomskom determinizmu, jer se postavlja pitanje zašto bi pojedinac morao djelovati ako će doći do pada kapitalizma zbog vlastitih strukturalnih suprotnosti.

HEGELIJANSKI MARKSIZAM

Zbog navedenih kritika ekonomski determinizam slabi, a jedna se grupa marksista vraća hegelijanskim korijenima Marxove teorije. Oni su željeli obnoviti dijalektiku između subjektivnih i objektivnih (materijalnih) društvenih aspekata. Od hegelijanskih marksista spomenut ću Györgya Lukácsa i Antonija Gramscija. U svom djelu Povijest i klasna svijest György Lukács razvija ideju reifikacije i ideju klasne svijesti čime produbljuje marksističke ideje. Za njega je roba glavni strukturalni problem kapitalističkoga društva. On smatra da ljudi često zaboravljaju da oni proizvode robu u kapitalističkom društvu, a vrijednost te iste robe počinje se shvaćati kao da je nastala na tržištu neovisno o ljudima. Osnova Lukácsevog koncepta reifikacije je Marxov koncept fetišizma roba. Za Marxa je fetišizam roba proces kroz koji roba i tržište zadobivaju neovisno objektivno postojanje koje im pridaju akteri u kapitalizmu.

Lukács smatra da u kapitalisičkom društvu čovjek u svom djelovanju  ostaje objekt, a ne subjekt događanja. Osim navedene reifikacije, on nam govori i o klasnoj svijesti. Njegov rad nam ukazuje na očitu vezu između objektivnog ekonomskog položaja, klasne svijesti i stvarnih, psiholoških stavova ljudi o svojim životima. Smatrao je da zbog nejasnoće svojih strukturalnih položaja u kapitalizmu seljaci i sitna buržoazija, kao ostaci feudalizma, ne mogu razviti klasnu svijest i da jedino proletarijat to može. On tvrdi da je proletarijat klasa koja je svjesna svoga položaja i da zbog toga može srušiti kapitalistički sustav.

Antonio Gramsci, talijanski marksist, napisao je esej „Revolucija protiv Kapitala“ u kojem poziva na političko buđenje protiv ekonomskog determinizma. On smatra da su ekonomski deterministi reducirali marksizam samo na povijesne zakone izvučene iz Marxovog najznačajnijeg djela „Kapital“. On odbacuje ideju neizbježnog povijesnog razvoja, tj. on smatra da se mase ljudi trebaju angažirati ukoliko žele izvesti revoluciju.  Pri tom naglašava da one moraju, ako žele djelovati, biti svjesne sustava u kojem žive, ali i svoje osobne situacije. Da bi izvele revoluciju, njima je potrebna pomoć socijalnih elita. Glavni koncept Gramscijeve teorije je koncept hegemonije koji ocrtava njegov hegelijanizam. Za njega je hegemonija kulturno vodstvo koje vrši klasa na vlasti i razlikuje ju od prisile.Gramsci također smatra da je u revoluciji jako bitno ostvariti kontrolu nad ekonomijom i državnim aparatom, ali još je bitnije ostvariti kulturno vodstvo nad ostatkom društva, a za to su važne komunističke partije i njihovi intelektualci.

KRITIČKA TEORIJA (FRANKFURTSKA ŠKOLA)

Kritičku teoriju čini grupa njemačkih neomarksista koji su bili nezadovoljni marksisičkom pristupu ekonomskom determinizmu. Frankfurtska škola osnovana je 1923. god., a dolazak nacista na vlast 1930. god. doveo je do toga da veliki broj predstavnika kritičke teorije emigrira u SAD  i tamo nastavi svoj rad. Najpoznatiji teoretičari su: Jürgen Habermas, G. Friedman,  R. Heald, T. Bottomore, Martin Jay,  J. B. Slater. Kritička teorija kritizira društvo i različite sustave znanja unutar društva. Kritizirajući marksističku teoriju najviše kritiziraju neomarksiste i njihovu mehanicističku interpretaciju Marxovoga rada i djela.

Kritički teoretičari također kritiziraju pozitivizam koji zastupa ideju da jedinstvena znanstvena ideja može biti primijenjena na sva područja istraživanja što dovodi do zaključka da svijet treba shvatiti kao prirodni proces.

Što se tiče kritike sociologije ona je usmjerena na nedovoljno kritiziranje društva od strane sociologije. Predstravnici Frankfurtske škole također misle da sociologija ne pomaže ljudima koji se u suvremenom društvu nalaze u podređenom položaju.  Smatraju i da sociolozi ignoriraju pojedinca čime ne mogu govoriti o političkim promjenama koje dovode do humanijeg i pravednijeg društva.

Najveći dio radova kritičkih teorija upućen je kritici modernoga društva. Oni se, umjesto ekonomiji, okreću kulturnoj dominaciji u kapitalističkom društvu. Doživljavaju moderan svijet kao vrlo iracionalan, tj. usprkos postojanju dovoljnih sredstava u društvu ljudi su još uvijek siromašni, žive u represivnim sustavima i ne mogu zadovoljiti svoje potrebe.

Frankfurtska škola upućuje kritiku i kulturi, tj. „kulturnoj industriji“ (npr. TV) koja proizvodi masovnu kulturu  koja ima represivne i zaglupljujuće posljedice za ljude.

Uz kulturnu industriju kritiku upućuju i „industriji znanja“, tj. sveučilištima i institutima koji zbog želje za utjecajem u društvu  predstavljaju represivne društvene strukture šireći se u svojojoj autonomiji preko stvarnih ovlaštenja.

Osnovni doprinosi kritičke teorije predstavljaju subjektivnost i dijalektika. Pokušali su preusmjeriti marksističku teoriju u subjektivnom pravcu  kritizirajući Marxov materijalizam i ekonomski determinizam. Govoreći o subjektivnom doprinosu, ona nam je dala uvid u kulturni i osobni aspekt života.

Jedan od interesa kritičke škole je pojam koji Jürgen Habermas naziva legitimizacijom. To je sustav ideja koje proizvodi politički sustav , a teorijski i bilo koji sustav, da bi podržao postojanje sustava. Ljudi teško prihvaćaju navedene legitimizacije  što dovodi do „legitimizacijskih kriza“ u suvremenim političkim sustavima, npr. u SAD-u pa se Habermas 1975. god. pita dokad će ljudi vjerovati u ideju bolje budućnosti, a suočeni su s inflacijom i ekonomskim zaostajanjem.

 

Drugi interes i doprinos kritičkih teoretičara je dijalektika koja tvrdi da se jedna komponenta društvenog života ne može proučavati izolirano od drugih komponenti.

Prema tom metodološkom pristupu, socijalna stvarnost sadrži komponente individualne svijesti, kulturne superstrukture i ekonomske strukture.

Frankfurtska škola je također bila izvrgnuta kritikama. Neki smatraju da nije pisana kako bi bila dostupna najširim slojevima društva, da nije ujedinila teoriju i praksu i da je malo rekla o svakodnevnim brigama običnih ljudi.

IDEJE JÜRGENA HABERMASA

Najznačajniji dijalektičar kritičke škole je J. Habermas. On povezuje subjektivnost i objektivnost u jednu cjelinu. Primjerice, za ljudsko znanje on kaže da postoji na objektivnoj razini, dok su ljudski interesi u domeni subjektivnosti. Time je htio reći da se subjektivni i objektivni čimbenici ne mogu proučavati izolirano jedni od drugih. Habermas razlikuje tri sustava znanja. Prvi je ANALITIČKA ZNANOST. Njen prikriveni interes je tehnička kontrola koja se može primijeniti na okolinu, druga društva ili ljude u društvu. Takav sustav je represivan. Drugi sustav znanja je HUMANISTIČKO ZNANJE s ciljem razumijevanja svijeta, odnosno, razumijevajući prošlost razumijevamo današnjicu. Navedeni sustav nije represivan, ali nije ni oslobađajući. Treći sustav znanja je KRITIČKO ZNANJE za koji se Habermas, ali i većina teoretičara Frankfurtske škole zalaže. Tu je važan pojam ljudske emancipacije. Smatralo se da će ovakav tip znanja dovesti do porasta samosvijesti masa što će rezultirati socijalnim pokretima koji će voditi emancipaciji ljudi.

Habermasov rad je rekonsrukcija historijskog marksizma u kojem je Marx sve reducirao na rad zanemarivši komunikacijsko djelovanje. Svoje polazište izvodi iz odnosa rada („svrhovito-racionalno djelovanje“) i interakcije („komunikacijsko djelovanje“). U okviru rada ili svrhovito-racionalnoga djelovanja Habermas razlikuje INSTRUMENTALNO i STRATEGIJSKO DJELOVANJE. Instrumentalno djelovanje odnosi se na jednu osobu koji racionalno upotrebljava sredstva kako bi postigao željeni cilj. Strategijsko djelovanje obuhvaća dvije ili više osoba koje koriste svrhovito-racionalnu strategiju za postizanje cilja.

 

Prema tome, rad ili svrhovito-racionalno djelovanje rezultira postizanjem cilja, a interakcija ili komunikacijsko djelovanje rezultira postizanjem komunikacijskog razumijevanja. Idealno buduće društvo Habermas, kao i Marx, vidi u suvremenom svijetu. Marx smatra da se ideja o rodnom biću nalazi u radu u kapitalističkom društvu, a Habermas tvrdi da se elementi neiskrivljene komunikacije mogu pronaći u svakom činu suvremene komunikacije.

STRUKTURALNI  MARKSIZAM

Strukturalni marksizam se još zove francuski strukturalizam zbog svojih francuskih predstavnika: Louisa Althussera, Nicosa Poulantzasa i Mauricea Godeliera. On spaja dvije škole, marksizam i strukturalizam. Strukturalizam proučava skrivene, dubinske strukture društvenoga života. Strukturalni marksisti kritiziraju marksističko prenaglašavanje empirijskih podataka. Tu npr. Godelier kaže da se važna obilježja kapitalizma nalaze u njegovim dubinskim strukturama, a ne u uočljivim činjenicama.

Strukturalni marksisti odbacuju marksistička historijska istraživanja. Smatraju da je primarni zadatak marksizma izučavanje suvremene strukture.

Njihova treća kritika očituje se u negiranju ekonomskoga determinizma, odnosno oni ne zanemaruju utjecaj ekonomije, ali joj pridružuju i politiku i ideologiju kao bitne strukture. Nicos Poulantzas  odbacuje ideju da država samo odražava ekonomiju te kritizira one koji tvrde da ekonomski razvoj slijedi neovisno o tipu države. On se oštro tome protivi i kaže da je važno živimo li u fašističkom ili demokratskom tipu države.

Louis Althusser, kao strukturalni marksist, pridaje važnost strukturama i činjenici da su akteri određeni navedenim strukturama.

Govoreći o empirijskim i teorijskim istraživanjima, možemo reći da strukturalni marksisti naglašavaju važnost teorijskog istraživanja. Razlog tome su strukture koje su nevidljive pa se mogu objasniti jedino teorijski. Osnova njihovog proučavanja je suvremeno društvo. Oni smatraju da se povijest može razumjeti tek kada dobro poznajemo suvremenu strukturu.

 

 

ZAKLJUČAK

Govoreći o suvremenoj sociologijskoj teoriji, moram naglasiti kako je ona vrlo bliska današnjem poimanju društva, pojedinca ili aktera, ali i struktura unutar društva. Društveni život se može promatrati kroz svaku od navedenih teorija. Kao što strukturalisti tvrde da se povijest može sagledati ako se prvo sagleda postojeća struktura, tako se može reći da današnji društveni život uvelike ovisi o pojedincima i njihovim djelovanjima unutar društva. Neosporno je da povijest igra veliku ulogu u formiranju ljudske svijesti i situacija u kojima se čovjek nalazi, ali isto tako ona ne kreira svakodnevicu. Time se priklanjam onim teoretičarima koji ne uzimaju povijest kao polazište društvenoga istraživanja što su činili mnogi marksisti. Također smatram da pojedinac ili akter ne može sam promijeniti društveni život, ali ukazivanje na probleme, podizanje ljudske svijesti i okupljanje mase uvelike može doprinijeti promjenama koje će onda rezultirati postizanju željenih ciljeva. Vrlo je važno razumjeti sociološke pojmove, sociološke teorije, suvremenu sociologiju, ali i radove ranih sociologa koji su se bavili povijesnim istraživanjima. Na taj način dobivamo uvid u svakodnevicu i tip društva u kojem živimo. Danas je vrijeme neoliberalnog kapitalizma koji ima puno sličnih kararakteristika s kapitalizmom iz prijašnjih vremena u kojem se gubi humanost, teži se kapitalističkom profitu u kojem se pojedinac izrabljuje, a društvo postaje pozornica u kojem uspijevaju samo najjači i  koji imaju neograničenu lepezu mogućnosti. U takvom tipu društva postoje dostatna sredstva, ali su ljudi sve siromašniji i nisu u mogućnosti zadovoljiti svoje potrebe jer elita koja vlada takvim društvom osigurava svoj položaj, ali i položaje svojih bližnjih u budućnosti, tako da se time gubi poznata krilatica da svi ljudi imaju jednake šanse u društvu.

LITERATURA

Haralambos, M. i Heald, R. 1994. Uvod u sociologiju, Globus, Zagreb.

Ritzer, G. 1997. Suvremena sociologijska teorija, Globus, Zagreb.

 

Odsjek za sociologiju na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, prvi i najveći sociološki odsjek u Hrvatskoj, osnovan je 1963. godine. Katedra za sociologiju te se godine izdvaja iz Odsjeka za filozofiju i postaje poseban odsjek osnovan na inicijativu Rudija Supeka (1913 – 1993) koji te godine ujedno objavljuje i prvi sociološki udžbenik za gimnazije. Godinu dana potom osnovana je i odsječka knjižnica, a 1967. godine na Odsjeku se utemeljuje prvi poslijediplomski studij iz sociologije u Hrvatskoj. Od dva nastavnika (Rudi Supek i Ivan Kuvačić) i tri asistenta (Veljko Cvjetičanin, Dimitrije Sergejev i Josip Obradović) koji su bili prvi predavači, danas Odsjek ima sveukupno 31 zaposlenog  profesora, asistenata i stručnih suradnika. Od 1972. godine pri Odsjeku djeluje Zavod za sociologiju kao istraživačka komponenta unutar koje su provedeni mnogi znanstveni projekti. Danas, pola stoljeća nakon osnutka, Odsjek se sastoji od sljedećih deset katedri – opća sociologija, teorijska sociologija, posebne sociologije, metodologija, sociologija obrazovanja, socijalna antropologija, vojna sociologija, socijalna ekologija, seksologija te migracijske i etničke stud

Rudi Supek (Zagreb, 8. travnja 1913. - Zagreb, 2. siječnja 1993.)

http://hr.wikipedia.org/wiki/Rudi_Supek

photos

http://www.google.hr/search?q=rudi+supek&client=opera&hs=dzu&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=vLegUYvMLo2Q4gTT04DAAw&ved=0CDgQsAQ&biw=991&bih=651

Josip Obradović

http://konferencija.psihologija.hr/tema-konferencije/17-hrvatski-jezik/konferencija/2012/predavaci/24-josip-obradovic

Josip Obradović, rođen u Zagrebu, gdje je završio osnovnu i srednju školu i diplomirao na Filozofskom fakultetu 1962. godine na Odsjeku za psihologiju. U 1965. godini doktorirao je iz sociologije na istom Fakultetu. Zaposlen na Filozofskom fakultetu od 1063. do 2002. kad odlazi u mirovinu. Nakon toga se zapošljava kao nastavnik na Hrvatskim studijima do 2012. godine.

Na domaćim i stranim sveučilištima predavao je na prijediplomskim i diplomskim studijima 20 različitih predmeta iz sociologije i psihologije. Kao gost profesor predavao je na različitim sveučilištima u SAD-u i Velikoj Britaniji. Pozvana predavanja održao je na 31 sveučilištu u Europi, Sjevernoj i Južnoj Americi.

Prvih 20 godina profesionalne karijere bila je Organizacijska psihologija i sociologija. U drugom dijelu karijere mijenja profesionalni interes prema području partnerstva, braka i obitelji. U oba stručna područja objavio je preko 120 znanstvenih i stručnih radova, samostalno ili u koautorstvu. Objavio je na hrvatskom ili engleskom jeziku 11 knjiga

photos

http://www.google.hr/search?q=josip+obradovi%C4%87&client=opera&hs=rOa&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=1bigUZHnOcGE4ASRm4HwCA&ved=0CD0QsAQ&biw=991&bih=651

 

 

1361
Kategorije: Fenomeni
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.