VERA
HORVAT PINTARIĆ: KRITIKE I ESEJI
Vehape je medij
http://www.tportal.hr/kultura/knjizevnost/219068/Vehape-je-medij.html
Kada se inicijali V. H. P. čitaju kao Vehape, onda je
sigurno riječ samo o prof. dr. Veri Horvat Pintarić, autorici upravo izašle
knjige 'Kritike i eseji' u izdanju, pripazite na raspon, HAZU i EPH, dakle,
Gliptoteke Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti i novinskoga izdavača
Europa press holdinga i to u biblioteci Artishistoria
Po formatu i opremi i broju
stranica od malone 600 i 370 ilustracija, reprodukcija i dokumentarnih
fotografija posrijedi je pravo divot-izdanje i to ne samo po izgledu, nego i po
sadržaju. I koliko god je ta knjiga u visokom stručno znanstvenom diskursu,
naći ćemo u njoj mnogo priloga, uglavnom kritika, koje su prvi put na svijet
izašle u novinama, a tek neki eseji u časopisima ili značajnijim magazinima.
Odmah treba reći da je V. H. P. bila i apsolutna rodonačelnica značajnih
nastupa istaknutoga člana akademske zajednice u važnim masovnim medijima. Od
početaka u dnevnim novinama, Narodni list 1952., s recenzijom knjige
reprodukcija Honoréa Daumiera u izdanju Zore do nekrologa Vjenceslavu Richteru
u Globusu 2002. ona je to cijelo pola stoljeća otvarala potpuno nove poglede na
svijet umjetnosti, ali uvijek i sa širim referencijama na vrijeme i društvo
kako u zemlji tako i u svijetu. Sasvim nove ideje iznosi ona ne samo na
likovno-kulturološki plan, nego i na plan prirode samih medija u kojim je
objavljivala. U vremenu koje nije bilo nimalo sklono bilo kojim novìnama u
novinama, na radiju, televiziji ona je često strogo osporavani lučonoša koja
neprestance nastoji nadmudriti totalitarizam koji se iskazivao u tada
vrhunaravnom Agitpropu.
Ono što je posebice
izazivalo svekolike represijske organe vjerojatno je bio njen besprijekoran
stil, čist, jasan, riječju, podatno razumljiv tekst koji je proizlazio iz
nataložena znanja i uočavalačkoga dara koji nije zastajao samo na struci pa je
stoga bio prijemčiv i za širu publiku od neposredno strukovno zainteresiranih.
Očito autorica je brzo ulazila u samu bît medija u kojima je surađivala. Uopće
ta okrenutost prema masovnim medijima rezultirala je njenim posebnim zanimanjem
i teoretskim utemeljivanjima spoznaja o pravom vrijednosnom značenju nekad
marginalnih pojava u likovnoj umjetnosti kao što su primjerice plakat, strip
ili sasvim izvan likovnih interesa kao što je bila, kao novi medij, televizija.
Posebice je važna
upravo misija Vere Horvat Pintarić da strip pomakne s margine interesa u
likovnim umjetnostima. Na primjerima stripova Andrije Maurovića, kojem je
scenarije pisao i legendarni FraMaFu, veliki međuratni reporter Franjo Fuis,
dokazala je da je strip iz tadašnje, kako je ona nazvala, Zagrebačke škole
stripa bio ne samo na umjetničkom nivou tadašnjeg slikarstva nego i u pojedinim
elementima iznad njega i to u europskim i svjetskim okvirima.
U članku 'Oslikovljena riječ', s podnaslovom
'Razaranje Gutenbergove galaksije', objavljenom u tada avangardnom časopisu Bit
International, br. 5-6, Zagreb 1969., autorica pak među prvima u nas
predstavlja čuvenoga teoretika medija Marshalla McLuhana pa zapisuje da: 'S
nekoliko novih, lucidnih i profetskih teza on je izazvao napadačke reakcije -
napose među europskom humanističkom inteligencijom – optužen je za 'dementijalne
generalizacije' i 'delirantne ekstrapolacije' i smjesta se svrstao među one
privilegirane ličnosti kojima se u isto vrijeme pripisuje genijalnost i
opsjenarstvo, profetizam i filozofski klaunizam… McLuhan je učinio tek neznatni
pomak; umjesto na sadržaj poruke što je medij prenosi, on je usmjerio pozornost
na način kako se ona prenosi, na sam medij, na njegovu tehnologiju pa je tako
izvršio i važno otkriće: sam po sebi medij jest poruka. On mijenja modele naše
percepcije, naš odnos prema stvarnosti, okolinu u kojoj živimo, a ona samo po
sebi funkcionira kao medij.'
Čemu ovaj podugačak
citat u ovome prikazu? Piscu ovih redaka čini se da tih nekoliko redaka veoma
dobro predstavlja V. H. P., autoritetnu profesoricu koja zanimljivo izlaže ono
što je sama prethodno temeljito teoretski analizirala, autoricu koja hoće i zna
biti zanimljiva, kreativnu osobu koja je svakome mediju dobro upoznala prirodu,
bît. Riječju – Vehape je medij. A da je tome tako, možda se najbolje vidi u
tome što pogovor ovoj knjizi nije još jedno tumačenje nakon predgovora, kao što
to često biva, nego je to do sada neobjavljeni intervju s V. H. P. kolege prof.
dr. Ješe Denegrija. A to je
važan, zaključni dio koji, kada se bolje razmisli, i jest jedini i logičan
format – dijalog umjesto monologa.
Intervju je temeljit, pravi repetitorij o
životu i djelu Vere Horvat Pintarić. Ješa Denegri, nikako slučajno, počinje s
pitanjem o lajtmotivskoj temi V. H. P., a to je avangarda Oktobra. Na pitanje
što danas misli u vezi s tom temom o nekadašnjoj svojoj tvrdnji da 'nastojanjem
socijalističkoga društvenoga uređenja, stvaraocima je prvi put, nakon srednjega
vijeka, pružena mogućnost da sudjeluju u velikim zadacima kojima se u
potpunosti revalorizira odnos umjetnosti i društva'.
Na to pitanje
intervjuirana odgovara na punih šest stranica te knjige velikoga formata. I ne
ostaje nimalo dužna kolegi koji je postavio očito za nju pitanje svih pitanja. Pitanje
političkih uvjerenja u teoriji i praksi. Na sljedećih 38 pitanja nalazi se još
mnogo zanimljivih pitanja i isto takvih odgovora koji slažu dinamično sažetu
radnu biografiju velike povjesničarke umjetnosti, akademkinje Vere Horvat
Pintarić za koju i dalje nešto upućeniji kažu Vehape, pogotovu ako su bili
njeni studenti.
Potpisani koji obično čita novine onako
s kraja i ovaj put se uvjerio da to i nije loša navika, mada današnji dnevnici
znaju na zadnju stranicu glupavo staviti internu reklamu, u ovom slučaju
pronašao je sam rezime rezimea sjajne radne biografije osobe koja zna što je
umjetnost i kako to priopćiti svima zainteresiranima.
Autor: Mario Bošnjak
KAPITALNO DJELO UGLEDNE POVJESNIČARKE UMJETNOSTI
Nova biblija hrvatskog modernizma
http://globus.jutarnji.hr/kultura/nova-biblija-hrvatskog-modernizma
Ješa Denegri
Jedan od najboljih poznavatelja hrvatske umjetnosti piše o
knjizi “Tradicija i moderna” povjesničarke umjetnosti Vere Horvat Pintarić,
koja je odmah po izlasku ocijenjena kao vrhunska sinteza likovne klasike 20.
stoljeća
Tradicija i moderna – odmah na početku i bez dvojbe –
kapitalno je djelo u znanstvenom opusu Vere Horvat Pitarić i u hrvatskoj
znanosti povijesti umjetnosti. Zajedno s prethodnom knjigom “Svjedok u slici”
(2001.) i monografijom o Miroslavu Kraljeviću (1985.) čini trijadu vrhunskih
dometa struke, dakako ne ostavljajući po strani ostale knjige i djelatnosti
autorice u polustoljetnom vremenskom rasponu, od doktorske disertacije o
Francescu Robbi (obranjenoj 1959., objavljenoj 1961.), monografije o
Vjenceslavu Richteru (1970.), knjige “Od kiča do vječnosti” (1979.), uredništva
tematskih brojeva časopisa Bit international, brojnih kritika još uvijek
rasutih po stručnim glasilima i tjednom i dnevnom tisku, kao i katalozima
izložbi (što bi ih valjalo sakupiti i objaviti na jednome mjestu), uz dugogodišnju
nastavničku aktivnost i angažman naprednoga intelektualca u mnogim zaoštrenim
društvenim i političkim prigodama – sve to kad se zbroji u jednoj životnoj
vokaciji, dobiva se ukupni profil ove iznimne osobe na kulturnoj i javnoj sceni
vlastite sredine.
Humanistička znanost. Tradicija i moderna jest knjiga u
disciplinarnom djelokrugu suvremene znanosti povijesti umjetnosti, sukladno
formaciji autorice odgojene na izvornim temeljnim dostignućima struke u rasponu
od klasika poput Wölfflina, Warburga, Panofskog i ostalih, dakako prilagođenih
temama i zadaćama kojima se bavila, do pojedinih zahvata što na osnovama
vlastita iskustva koincidiraju sa stečevinama tzv. nove (kritičke, radikalne)
povijesti umjetnosti, ažurirajući tako ne samo vlastiti metodološki aparat i
interpretativni postupak, nego i donoseći dodatnu energiju disciplini unutar
koje se njezina istraživanja kreću.
Naime, u novije vrijeme kad se učestalo pisalo o “krizi“ ili
čak o “kraju“ povijesti umjetnosti (sjetimo li se samo Argana i Bertinga), ova
knjiga stiže kao potvrda još uvijek neumanjene spoznajne moći struke, a što se
postiže jedino ako se struka zasniva na pouzdanim temeljima i uzdiže na razinu
kao što je to slučaj s knjigom o kojoj je riječ.
U jednom vrlo sadržajnom intervjuu o vlastitom radu (časopis
Moment, 8, Beograd, 1987.), Vera Horvat
Pintarić sažela je svoje načelno poimanje struke i ono kao njezin credo vrijedi
navesti u ovoj prigodi: “Povijest umjetnosti je znanost o čovjeku, sučeljena s
onim što pripada najnejasnijim i najdubljim slojevima ljudskog bića.“
Prethodna i moderna umjetnost. Naslov knjige “Tradicija i
moderna” adekvatno je odabran u skladu s temeljnim stajalištem autorice po
kojoj moderna umjetnost nije – kao što su često zagovarali protagonisti
povijesnih avangardi – prekid ili prijelom s prethodnom umjetnošću, nego je
nastavak i produžetak velike umjetnosti minulih epoha, dostojan razine njezinih
neprolaznih vrijednosti.
Po takvom razumijevanju Vera Horvat Pintarić svrstava se
među nepokolebljive branitelje povijesnoga kontinuiteta ranije i moderne
umjetnosti kakvi su, na primjer, Argan i Greenberg (stoga, zbog usporedbe,
navedimo njihove karakteristične tvrdnje: po prvome, “povijesni tijek svojstven
modernoj umjetnosti jest revival koji, dakako, isključuje svaki povratak na
staro, ali potvrđuje da se staro povnovno rađa i ostvaruje u modernom”; po
drugome, “velika umjetnost je nemoguća ili skoro nemoguća bez temeljne
asimilacije velike umjetnosti prethodnih epoha”).
Način kako Vera Horvat Pintarić, pak, sagledava sponu
klasične i moderne umjetnosti evidentno se razabire iz poglavlja “Venecija i
moderna” studije “Cézanneova posljednja pisma”, gdje se vrlo uvjerljivo
pokazuje u kolikoj je mjeri, posebice u svome formativnom “romantičkom
razdoblju”, Cézanne bio zaokupljen velikim Venecijancima poput Veronesea i
Tiziana, potom Delacroixom, uvid u čije djelo, osim vlastitih dojmova,
dopunjuje štivom Baudelaireova eseja “Romantična umjetnost”.
Kad se zna koliko je presudan i dalekosežan bio Cézanneov
upliv na sljedeće procese moderne umjetnosti (od kubizma do Mondriana i
Maljeviča, posredno čak i do Duchampa), logičnim se nameće zaključak što
proizlazi iz analize Vere Horvat Pintarić, a tiče se postojanja povijesnoga
kontinuiteta između klasične i ekstremnih primjera moderne umjetnosti, sve do
radikalne apstrakcije, pa čak i umjetnosti s onu stranu discipline slikarstva.
Tri ”velike rasprave“. Posebno sugestivni dio knjige čini
poglavlje “Majstori promatranja” (sa studijama “Cézanneova posljednja pisma”,
“Matisseov ritam” i “Piet Mondrian: slikar apstraktne stvarnosti”) posvećenim
trima protagonistima u povijesti moderne umjetnosti.
Posrijedi su podrobne razrade problematike navedene u
naslovima spomenutih tekstova, gdje je do vrhunca doveden i demonstriran analitički
postupak autorice, njezina golema povijesno-umjetnička erudicija, sposobnost
povezivanja umjetnikovih oblikovnih zahvata s idejnim i duhovnim značenjima
njegova djela, kao i s društvenim i kulturnim kontekstima u tumačenju
umjetničkih opusa o kojima je riječ.
Pomno promatranje umjetničkih djela, njihovo interno čitanje
i uklapanje u “duh epohe” u kojoj su nastala, pozivanje na važne činjenice u
biografijama umjetnika, sve to čini – dakako ovdje navedeno u najkraćim crtama
– metodološki postupak Vere Horvat Pintarić uzorno proveden u ovim studijama.
Kad, pak, s pojavom postmoderne dođe do zamiranja svekolikih
“velikih pripovijesti”, pa tako i onih svojstvenih herojskim razdobljima
moderne umjetnosti, a suvremena se umjetnost prikloni zbivanjima “društva
spektakla“ u kojemu osim samih umjetničkih praksi i likovna kritika mijenja
svoju narav, razumljivo je i sa stajališta autorice opravdano njezino
nepovjerenje prema recentnoj umjetničkoj situaciji, iskazano u završnim
odlomcima uvodnog teksta knjige pod naslovom “Umjetnost kao muzejska
konvencija”.
Domaći
udjel u europskoj baštini. Poglavlje “Monokromije”, s potpoglavljima “Crna
zastava”, “Velasquez na zidu”, “Sivo u sivom”, “Prostor u mijenjanju”, “Crtač”,
“Bijelo i crno”, karakteristično je i dragocjeno stoga jer u nj autorica
uključuje, osim europskih, također i primjere hrvatskih umjetnika na koje se
ova tematika odnosi: Babića, Kraljevića – kojemu je prethodno posvetila
monografiju, Steinera, Gecana, Uzelca, Trepšea, Micićev Zenit iz zagrebačkoga
razdoblja, Aleksićeve dadaističke časopise, Seissela, Joa Kleka (kojemu je
bitno pridonijela prvoj revalorizaciji retrospektivom u Galeriji Nova 1976.),
Tartagliju, Juneka, dosad potpuno nepoznatog Marcela Muževića, uz Babićeva đaka
slovenskog slikara Stupicu, u poslijeratnom razdoblju Kristla, Knifera,
spominjući još Sedera, Jevšovara, Kulmera, Ivančića, Šuteja, Sokića.
Time je
na konkretnim umjetničkim djelima primijenila i dokazala jedino opravdani
pristup i postupak integracije domaćih umjetnika u njima odgovarajuće
međunarodne problemske konstelacije i mjerila vrijednosti. Objedinjujući
činitelji sviju spomenutih izrazitih umjetničkih osobnosti jesu njihova
sklonost ka kolorističkom i oblikovnom sažimanju, rafiniranom tretiranju
slikarske materije, poimanje slikarstva kao intimna i subjektivna izričaja, a
sve to uvjetovano je – posebice u pojedinim slučajevima – nekom umjetnikovom
krajnje ozbiljnom egzistencijalnom spoznajom utemeljenom na vlastitim često
mukotrpnim životnim iskustvima.
Ako pisac
ovoga osvrta uopće ima pravo biti emotivno opredijeljen pri obavljanju svoje
zadaće, onda želi reći da ga u ovoj knjizi dodatno privlače stranice o Kristlu
(kojemu je posvećena naslovnica) i Kniferu, raduje ga to što su se ova dvojica
sjajnih osoba i umjetnika zasluženo našli u susjedstvu sa svima ostalim u ovoj
knjizi uključenim europskim “velikim pripovijestima”.
Rješenje ”problema
Meštrović“. Zacijelo nema teže i odgovornije obveze za domaću povijest moderne
umjetnosti, no što je sučeljenje s “problemom Meštrović”, stoga jer ga čini
cijeli niz krupnih kontroverzi, od one umjetnikova svjetskog uspjeha u
mladosti, do kasnijeg gotovo potpunog zaborava upravo u pregledima svjetske
skulpture 20. stoljeća, a prije svega zbog neujednačene razine njegova opusa u
kojemu, uz mnoštvo remek-djela, postoji i znatni broj dvojbenih realizacija. Da
se ne spominju njegove političke i ostale javne uloge na scenama, što znatno
premašuju jedino one umjetničke.
U
opsežnoj analitičkoj studiji “Paradigma Ivan Meštrović”, autorica je u dosad
gotovo nepreglednoj literaturi o kiparu ponudila vjerojatno jedno od
najodmjerenijih i najuvjerljivijih čitanja i tumačenja cijeloga ovog vrlo
složenog povijesno-umjetničkog fenomena. U poglavlju “Rani radovi”, podrobno je
ispitala umjetnikovo formativno razdoblje i ono njegovih prvih međunarodnih
uspjeha, ukazala je na brojne tematske, tipološke i morfološke usporedbe, kako
s velikim povijesnim prethodnicima, tako i s vlastitim suvremenicima, potom se
bavila osjetljivim pitanjem Meštrovićevih spomenika (od naročito spornog
Vidovdanskog hrama), kao i njegovim intimnim kontemplativnim predodžbama
(majke, supruge, vlastita lika) i onima sa simboličkim religioznim i biblijskim
temama.
Vrhunac
ove rasprave o Meštroviću predstavlja zaključno poglavlje “Uspon i pad velikog
kipara”, dakle kipara kojemu se izričito priznaje veličina, ali se prema
njegovim djelima ne prikrivaju negativne opaske, poput one najoštrije, što u
završnom odlomku teksta doslovce glasi: “Odsutnost kritičkog mišljenja,
samouvjerenost, preuzimanje gotovih rješenja, ponavljanje vlastitih obrazaca,
prepuštanje zanatskoj vještini, uništilo je Meštrovićev veliki talent.”
Integralni
spoj teksta i slike. Knjige o modernoj i suvremenoj umjetnosti, dakako, prije
svega pišu se, ali se i “prave”, “proizvode”, drugim riječima, one trebaju
dostići i zadovoljiti idealnu cjelinu teksta i ilustriranoga gradiva. Stoga
njihovo oblikovanje ne ovisi jedino o umijeću grafičkoga dizajnera, štoviše,
takva knjiga čak i u svome izgledu ponajprije je tvorevina samoga autora, ona
je, dakle, autorski projekt, a njezin konačni dojam takvu knjigu čini
svojevrsnim “objektom”.
Ova
knjiga optimalan je rezultat upravo takva poimanja: jer, odmah se zapaža da je
svaka reprodukcija pomno birana, precizno je uklopljena i srasla uz susjedno
tkivo teksta. Kod primjera slikarstva posebno su sugestivni brojni detalji,
krupni planovi, u slučaju skulpture to su različiti rakursi istoga djela, što
pridonosi naglašavanju trodimenzionalne naravi kiparskoga oblika.
Valja
istaknuti da je pojedine takve primjere snimila sama autorica, ukazujući time
na vlastitu selekciju pogleda i dinamiku promatranja. Tradicija i moderna djelo
je “pisca o umjetnosti”, no također i “promatrača umjetnosti”, zapaža se da je
u ovu knjigu investirano ne jedino veliko znanje povijesti umjetnosti, nego i
vrlo iskusno i krajnje pažljivo promatranje svake umjetnine o kojoj je riječ
zasebno. Otuda proizlazi pouka svim njezinim čitateljima, a naročito
studentima: pisati o umjetnosti valja, umjesto samo korištenjem postojećih
znanja u prethodnoj literaturi (što je, dakako, poželjno i legitimno), prije
svega na temelju vlastita promatračkoga doživljaja, jer jedino se tako stiže do
punog i pravog uzbuđenja pred umjetnošću, jedino tako tekst nosi osobni biljeg,
posjeduje i odaje neophodnu strast pisanja, kao što je to slučaj s ovom
knjigom.
Stoga pri
kraju ovoga osvrta, nakon tek prvoga čitanja i prelistavanja “Tradicije i
moderne”, zaključimo kao što smo i počeli: posrijedi je, bez dvojbe, kapitalno
djelo u znanstvenom opusu autorice, također i u fundusu hrvatske znanosti
povijesti umjetnosti.
KONTROVERZE
Zašto
nema Murtića, Džamonje i Kožarića
Samo
pionirska faza moderne
Zašto
Vera Horvat Pintarić u svojoj knjizi, o kojoj u ovom broju Globusa piše Ješa
Denegri, nije obradila i velike hrvatske umjetnike poput Ede Murtića, Dušana
Džamonje, Ivana Kožarića? Knjiga – koja osim svega ne želi biti ni opća
povijest umjetnosti ni povijest hrvatske umjetnosti – želi zahvatiti modernu
umjetnost “in statu nascendi”, i zato autorica u njen horizont smješta samo one
autore koji, poput Ljube Babića ili Ive Steinera, pripadaju pionirskoj fazi
moderne umjetnosti, ili pak one koji modernoj umjetnosti, poput Ivana
Meštrovića, ne pripadaju.
Ne
obrađuje opuse kasnijih njenih pripadnika u hrvatskoj umjetnosti, poput
Murtića, Džamonje ili Kožarića, jer je 50-ih godina moderna umjetnost već akademska
činjenica. A spomenuti Murtić, Džamonja ili Kožarić ne pripadaju pionirima i
istraživačima, oni nastupaju kad je gozba već završena. Moderna umjetnost je
dobila bitku, i sve što od trenutka njene pobjede nastaje, moderna je umjetnost
(osim “realizama”, poput socijalističkog, nacističke umjenosti...), bez obzira
što se “raspala” u mnoštvo pravaca.
Vera
Horvat Pintarić smatra da je prvi pravi veliki moderni umjetnik, u stanovitom
smislu otac moderne umjetnosti, Paul Cézanne – koliko je i što je od hrvatske
umjetnosti u dodiru s tim protoambijentom moderne umjetnosti, to je ono što
autoricu zanima.
Utoliko
Vera Horvat Pintarić revalorizira, postavlja u novu perspektivu i u pozitivnom
i u negativnom smislu, i nekoliko hrvatskih umjetnika. Omogućila nam je da
sagledamo Ljubu Babića, kojeg poznajemo kao, na prvi pogled, eklektičkog
slikara, kako u nekolicini djela, osobito u poznatoj slici “Crna zastava” koju
je naslikao u povodu smrti Stjepana Radića, silazi na samo dno moderniteta –
ili pak dotiče sam njegov vrh.
Pokazala
je da je Babić, usprkos uvriježenom mišljenju da je eklektički tradicionalist, čak
i onda kad se donekle naslanja na poetiku Van Gogha, u najboljim svojim
dosezima moderni slikar potpuno u dosluhu s avangardnim duhom svog vremena. S
druge strane, ponudila nam je “novo čitanje” kiparskog djela Ivana Meštrovića,
koji se, usprkos svome nesumnjivo velikom talentu, rano okrenuo gotovim
stilskim obrascima, koji su mu omogućavali, gotovo “obrtimice”, ispunjavanje
velikih narudžbi kralja Aleksandra Karađorđevića ili religioznih kompozicija.
Te nam se
ocjene na prvi pogled mogu činiti kontroverznima, ali one su dobro polazište za
ozbiljnu raspravu o kiparskom djelu koje nastaje u dramatičnom razdoblju
nastanka moderne umjetnosti. Naime, postavlja se pitanje koliko joj on uopće, i
na koji način, pripada.
(G. L.)
Kruna
rada primadone hrvatske teorije umjetnosti
http://www.jutarnji.hr/kruna-rada-primadone-hrvatske-teorije-umjetnosti/336946/
Povjesničarka umjetnosti Vera Horvat Pintarić objavila je na
sedam stotina stranica novu knjigu ‘Tradicija i moderna’, koja je mnogo više od
puke teoretske rasprave ili uobičajenog povijesnog pregleda
Najbolji klasici: Račić, Kraljević, Herman, Becić, Junek,
Gecan, Knifer te Babić i Meštrović, ali njih dvojica vrlo selektivno
http://www.jutarnji.hr/najbolji-klasici--racic--kraljevic--herman--becic--junek--gecan--knifer-te-babic-i-mestrovic--ali-njih-dvojica-vrlo-selektivno-/1068376/
Bio je samorazarajuća ličnost, nalik Giacomettiju, ono što
je danju stvarao noću je razarao. Ili obrnuto.
Smatram da je Gabrijel Stupica bio najveći slikar u tadašnjoj Jugoslaviji
Svjedok u slici
Nove figure za nove stvarnosti u eri moderne
http://www.matica.hr/knjige/395/
Nagrada grada Zagreba 2002.
Knjiga rasprava i ogleda o ikonografijskim izvorima i
motivima djelâ moderne umjetnosti, o ulozi i značenju čovjeka u stvarnosti i
prikazu njegove figure u umjetnosti. U ekstremnim ideologijama i javnom životu
20. stoljeća stvarnost se shvaća lako i površno, a čovjek prikazuje kao
pseudoheroj, po konvencijama akademizma 19. stoljeća. Veliki majstori moderne
umjetnosti i njihovi prethodnici, poput Cézannea, Rodina, Matissea, Picassa,
Mooreaa, Giacommetija, Kleea, oslobođeni zahtjeva naručitelja i propisane
ikonografije, a osjećajući i promišljajući stvarnost, stvaraju novu sliku
čovjeka, figuru u slobodnim proporcijama, prikazujući ga kao deformirano,
fantastično, čudovišno, miješano biće, ljudsko i životinjsko. Takav prikaz
cjeline čovjeka, nazvan novom ružnoćom, nastaje u traganju za istinom, za
prikazom čovjeka kakav on jest, u suprotnostima, a otkriva svjesne ili
nesvjesne utjecaje tribalne i srednjovjekovne umjetnosti. Time se
nagoviještavala i jedna složenija, zamršenija stvarnost, stvarnost proistekla
iz sučeljavanja umjetnikâ sa samima sobom, poniranja u svijet i osobnih
iskustava. Na tom tlu rješavao se jedan od glavnih problema moderne umjetnosti:
kako izraziti osobnost u društvima gdje se osobnost smatrala bolešću?
Totalitarna društva, društva vertikalnih barbara i melankolika dvostruke,
faustovske duše karakterizira, naime, potpuna odsutnost osjećaja za vrijeme i
bijeg od stvarnosti koje su umjetnici istinski svjedoci i glasnici.
Promatrajući i analizirajući velika djela moderne
umjetnosti, koristeći se svjedočanstvima samih umjetnika i relevantnim
interpretacijama djelâ moderne umjetnosti, povjesničarka umjetnosti i
akademkinja Vera Horvat Pintarić (Sisak, 1926), napisala je originalnu i
nezaobilaznu knjigu u proučavnju moderne umjetnosti. Stoga će ova knjiga,
namijenjena redovitim članovima Matice hrvatske i obogaćena s gotovo tristo
ilustracija, zasigurno pobuditi zanimanje kod stručnjaka ali i najšireg kruga čitatelja.
Za ovu je knjigu Vera Horvat Pintarić primila uglednu
Nagradu Grada Zagreba.
'Muzej suvremene umjetnosti stvaraju ljudi koji nemaju
talenta'
http://www.jutarnji.hr/vera-horvat-pintaric--muzej-suvremene-umjetnosti-stvaraju-ljudi-koji-nemaju-talenta/772574/
Povijest umjetnosti je luksuzan studij: učiti gledati i
razvijati opažanja može se jedino na remek-djelima, i to u originalu, a to
znači putovati. Međutim, najčešće svojstvo naših povjesničara umjetnosti jest
površnost. O talentu neću ni govoriti. Uostalom, on očito nije bio potreban za
projekt Muzeja suvremene umjetnosti. A niti za izbor i postav djela u njemu.
Tragično za Hrvatsku.
Bez velikog životnog iskustva nema shvaćanja umjetnosti'
http://www.jutarnji.hr/vera-horvat-pintaric--bez-velikog-zivotnog-iskustva-nema-shvacanja-umjetnosti-/1068091/
Vera Horvat Pintarić doktorirala je na djelu baroknog kipara
Francesca Robbe. Radila je na doktoratu sedam godina, danima je bila na terenu,
jer ono najvažnije za razvoj jednog povjesničara umjetnosti, smatrala je i
smatra, izravni je uvid u djelo. Inovativni pristup, nova metodologija te
fotografije iz posebnog rakursa, sve što odlikuje njezin rad, postavili su nove
standarde u našoj kritici.
Teško je uskrsnuti mrtve
Novu knjigu “Kritike i eseji”, koja je upravo objavljena u
izdanju HAZU i EPH (Artis Historia), započinje tekstom o Honoréu Daumieru.
Tekst je u siječnju 1952. objavljen u Narodnom listu. Analizira tada upravo
objavljenu knjigu reprodukcija francuskog umjetnika s predgovorom Ljube Babića.
I u tom se tekstu objavljenom, dakle, prije šezdeset godina,
mogu pronaći mnoge naznake stila u analizi likovnog djela naše najvažnije
povjesničarke umjetnosti, stila koji je zadržala do današnjeg dana, a koje se
oslanja na naslijeđe bečke škole.
Osim izravnog promatranja djela, važan joj je i životni
kontekst autora, jer tko bi bolje od Daumiera, koji je “u djetinjstvu živio
bijedno”, razumio parišku ulicu, tko bi mogao biti bolji “pjesnik ulice
najdublje ganut sudbinom izmučenih ljudi”.
Raspon je tema koje je zanimaju širok, od Mondriana
(prestižna međunarodna nagrada za kritiku, 1957.) do Rabuzina, od Tiziana do
Dušana Džamonje.
Teže je, kaže, “uskrsnuti mrtve”, pisati o umjetnicima koji
više nisu među nama, rekonstruirati njihov život. Kada su u pitanju suvremeni
autori i definicija suvremenog trenutka, bitan joj je susret s protagonistima
epohe, a toga nije nedostajalo: Yves Klein, Peggy Guggenheim, Tilla Durieux,
Umberto Eco, Guido Crepax, Pierre Restany, Marshall McLuhan...
Od Lionella Venturija naučila je važnu rečenicu: “Životno
iskustvo je najbolja škola da bismo shvatili umjetnost kao i sve ljudske
djelatnosti”.
Problemi Bijenala
U tekstove ugrađuje, dakle, svoje neposredno iskustvo i
maštu, no nudi i nova zapažanja, ma koliko slika već bila temom ranijih
istraživanja. Opisi pojedinih djela spadaju u najinteresantnije dionice knjige,
primjerice kad piše dugačak esej o Manetovoj “Olimpiji”, a malo nas je koji
nismo zapamtili njezina višesatna predavanja na Filozofskom fakultetu o
Matisseovom djelu “Užitak življenja”.
Više je tekstova u kojima izvještava s Venecijanskog
bijenala, među njima je i tekst iz 1968., kada je u obračunu karabinijera s
manifestantima ranjeno četrdesetak osoba. U tom trenutku, Šutej je jedini od
umjetnika u paviljonu Jugoslavije koji povlači svoja djela, a teoretičarka
umjetnosti u svojem mu tekstu daje nedvosmislenu potporu.
Neki od problema Venecijanskog bijenala, koji je pratila od
pedesetih godina, i koje je tada dala naslutiti, važni su i danas. To se prije
svega odnosi na nastupe nacionalnih paviljona, za koje piše kako su zastarjeli
u odnosu na koncept izlaganja odabranih umjetnika bez nacionalnog ključa na
Documenti u Kasselu (ova je njezina teza posebno aktualna danas, kada Documentu
posjećuje milijun ljudi, a Bijenale tri do četiri puta manje). “Otkako odlazim
na Bijenale, već četrdeset godina, uvijek se govori da je onaj prošli bio
bolji”, piše.
Šezdesetih godina izvještava iz Pariza, gleda Dubuffeta,
Miroa, Rousseaua, Matissea...
Domaćih umjetnika o kojima piše u ovoj knjizi je dvadesetak.
O nekima piše u više navrata, to su Oton Gliha (“Prostor krčke panorame, što ju
presijecaju krivudave mreže gromača, između kojih se probija živo vegetalno
tkivo tla, postao je za slikara trajan i neiscrpiv poticaj”), Dušan Džamonja
(“prodire u nova područja života, u koja se otputila uznemirena misao
suvremenoga čovjeka”), Miroslav Šutej, Vojin Bakić, Gabrijel Stupica... O
naivnom umjetniku Rabuzinu piše kao o “pripovjedaču krajolika”.
Pisala je o stripu
Njezini
su tekstovi precizno definirali trenutak. Bilo 1956. kad piše “Jugoslavensko
slikarstvo danas”, bilo 1964. u tekstu “Suvremena jugoslavenska umjetnost”.
Bila je
među prvima koji su upozoravali na nezaobilaznost televizije i kompjutora u
suvremenoj vizualnoj kulturi pa je izuzetno bitan tekst iz 1966., gdje se
zalaže i za uvođenje predmeta koji bi se time bavio na fakultetu.
Nerijetko
su je i napadali. Nekad je to bio politički motiviran napad, nekad činjenica da
ugledna profesorica piše za Start, a nekad da preveliki značaj pridaje stripu. O
stripu je pisala u više tekstova: “Deveta umjetnost i masovna kultura”, te
“Autorski strip Zagrebačke škole”, gdje posebno ističe Maurovićevo majstorstvo
u kadriranju i dinamičnu izmjenu rakursa: “Zahvaljujući tom mediju Maurović je
svojim slikovnim otkrićima često nadmašio i naše slikarstvo onog doba”. Piše i
o “Tupku” Nedjeljka Dragića.
A kada ju
je na suradnju pozvao urednik Starta Sead Saračević, predlaže mu da piše o
velikim izložbama u Europi, što obuhvaćaju povijesna razdoblja, “jer me likovna
kritika nije više zanimala”.
U Startu
80-ih godina, među ostalim, piše o provokativnoj izložbi “Realizmi,
1919.-1939.” u Parizu, gdje su zajedno s djelima Georgea Grosza bila i djela
nacističkih umjetnika. 90-ih objavljuje u Globusu, gdje je tekst “Rat i
rock kultura“, precizno definirao novu, ratnu vizualnost svakodnevnice. Zadnji
tekst u knjizi je in memoriam njezinom prijatelju, umjetniku Vjenceslavu
Richteru.