Autor: admin
Datum objave: 24.05.2019
Share


VRATA OSTAJU OTVORENA - 60.obljetnica filma

Vergovic izlozba

Vrata ostaju otvorena – 60.obljetnica filma

https://www.youtube.com/watch?v=cAq5SJ0y6Ds

VRATA OSTAJU OTVORENA

Povratak Františeka Čapa, prvog gay šikaniranog filmaša u Jugoslaviji

https://www.jutarnji.hr/vijesti/povratak-frantiseka-capa-prvog-gay-sikaniranog-filmasa-u-jugoslaviji/2314781/

…… stvari stoje drugačije kada se pogledaju ‘Vrata ostaju otvorena’

Nakon više od pola stoljeća, film Františeka Čapa “Vrata ostaju otvorena”, socijalna melodrama o mladiću koji se lažno predstavlja kao u ratu nestao sin jedne bosanske obitelji, samo zato kako bi opljačkao svoje dobrotvore, ponovno je prikazana u Zagrebu.

Film u povijesti kinematografije bivše Jugoslavije uglavnom spominju po činjenici da je u njemu debitirala Milena Dravić: redatelj ju je otkrio u baletnoj školi, u vrijeme snimanja imala je samo 17 godina, a jedna joj je od najdražih uspomena kako je publika na pulskom festivalu 1959. godine gotovo u suzama dočekala završnicu, isprativši filmsku ekipu burnim pljeskom.

“Vrata ostaju otvorena” otkrivaju kakav je propust napravio jugoslavenski filmski establishment kada se odrekao Čapa. Istina, malo tko bi od njegovih pripadnika bio oduševljen neskrivenim naznakama homoerotike koja dominira filmom. I prije su u drugom planu Čapovih filmova defilirali razodjeveni momci, samo u kratkim hlačicama, no ovdje, već u samom početku filma, protagonist (Rade Vergović, kojem je to bila jedina uloga na filmu) se tušira s vršnjacima u popravnom domu i kamera otkriva puno više no što je tih godina - čak i po standardima svjetskog filma - bilo dozvoljeno: osim toga, nisu to bili dječaci nego mladi dečki. Glavni glumac kasnije u bezbroj navrata pokazuje svoj razgolićeni torzo, a kada se radnja premjesti u Konjic, gdje žive baka ( Teodora Arsenić, velika srpska glumica iz razdoblja nijemog filma i operna pjevačica u svom jednom nastupu u zvučnom filmu) i sestra ( Milena Dravić) nestalog dječaka, na mjesnom kupalištu odigrava se prava revija mladića u “maratonkama”. Koliko je Čap bio subverzivan, svjedoči i diskretno provedena tema incesta, jer se tobožnji brat sve više zbližava sa svojom “sestrom”, ne usuđujući joj se otkriti istinu.

Ipak, najvažnije je da dok gledate “Vrata ostaju otvorena”, ne možete a ne pomisliti na melodrame Douglasa Sirka: suspregnute emocije, vrhunski vizualni prosede, scene koje ne nastaju zahvaljujući scenariju nego redateljevom osjećaju za prostor i filmski ugođaj. Kada to usporedite s glavninom jugoslavenske filmske produkcije toga razdoblja, Čapova ostvarenja doslovno strše po superiornosti filmskog izraza. To da se jugoslavenska kinematografija odrekla usluga takvog redatelja strašan je apsurd. Srećom, ostali su njegovi filmovi koji ukazuju na to što se tada zapravo odigralo.


Milenin partner iz prvog filma

https://www.rtvbn.com/3930642/milenin-partner-iz-prvog-filma

Divno je kad čovjeka ophrvaju sjećanja na najljepše događaje iz mladosti. Posebno kad se to događa u poznim godinama.

Jedno takvo sjećanje na nikad ne zaboravljene mladalačke dane zrači sa lica akademskog slikara Radomira Vergovića, koji u svom ateljeu u Užicu, prebira po sjećanjima, fotografijama i kopiji filma „Vrata ostaju otvorena“ u kome je 1959. godine igrao glavnu ulogu u prvom filmskom ostvarenju, kasnije filmske dive, Milene Dravić.

Dok sam studirao slikarstvo u Beogradu mene i grupu drugova su na korzou zaustavilii neki ljudi koji su se predstavili da su iz „Bosna filma“ iz Sarajeva. Rekli su da će da snimaju novi film i da traže mlade glumce. Pristao sam na probno snimanje da bi ubrzo stigao i poziv iz Sarajeva da i tamo snimamo probne kadrove kad sam dobio glavnu mušku ulogu a Milena Dravić glavnu žensku ulogu", priča Vergović, sjedeći na „svom radnom mjestu“ među mnoštvom slika, boja i kistova.

Film Františeka Čapa Čeha, zavidne filmske reputacije, sniman je nekoliko mjeseci u Sarajevu, Mostaru, Beogradu, Кonjicu, Trebinju, Zagrebu i na moru.

„To je za mene i Milenu bilo nešto sasvim novo čak mislim da to nismo ni ozbiljno shvatili u početku ali je ona već tada pokazala visoku odgovornost prema novom poslu i upornost da nauči od starijih glumaca", prisjeća se Vergović scena sa snimanja.

On kaže da je Milena bila tako lijepa, neobična, dražesna, sa dječijim licem koje se začasak pretvaralo u ozbiljnu osobu. Zračila je dobrotom, ljepotom i razumijevanjem.

„Svi mladi glumci prilikom snimanja filma smo bili u nju zaljubljeni. Ona je takva pojava koju je nemoguće ne zavoljeti", govori ovaj užički slikar.

Vergović se sjeća da je imala mnoštvo obožavalaca već tada.

„Gde se god ona pojavi oko nje se formira oreol djece, djevojčica i dječaka koji je nepomično gledaju upijajući svaki njen pokret i pogled. Imala je divnu publiku i na ulici, „ dodaje Vergović. Ni Radomir, devetnaestogodišnji atletski građen Užičanin, lik Petra u filmu, nije bio neprimjećen među pripadnicima mlade generacije posebno djevojaka.

"Iz gradova gdje se prikazivao film stizala su mi pisma obožavalaca . Tada je bilo u modi sakupljanje fotosa glumaca pa su mi pisali da im pošaljem. Dok sam bio u Užicu na raspustu dolazili su mladi na kapiju ili zvali ispod prozora „Rade, Rade, izađi da te vidimo“. Jednom je cijela ekskurizja đaka došla pod moj prozora da im podijelim fotografije", smješka se Vergović.

Film sa lijepim Erom, kako odmilja zovu Užičane, i prelijepom Beograđankom doživio je prve ovacije na festivalu u Puli a kasnije i mnogim zemljama. Vergović se, poslije toga ipak vratio svojoj prvoj ljubavi slikarstvu a Milena je postala popularna glumica. Ali prijateljstvo između njih nikada nije prekidano.

„Često sam se s njom viđao u Beogradu, sretali smo se na ulici, išao sam joj i kući. Posljednjih godina sam joj i pisao . U vrijeme dok je bila bolesna češće smo komunicirali i slao sam joj moje kataloge a mjesec dana prije nego što je napustila ovaj svijet poklonio sam joj monografiju. A ona je meni uzvratila sa njenom monografijom koja je tek bila izašla iz štampe.

Vergović je teško primio vijest o Mileninom odlasku.

„Ona je osoba koja se ne može zaboraviti, ona je vječita", ističe Vergović.

Poznato užičko ime iz svijeta slikarstva ulazi u osamdesetu a ima se čim pohvaliti u karijeri. Dosad je priedio oko 40 samostalnih i učestvovao u 200 kolektivnih izložbi umjetničkih djela.


Vjeruje da će ljepota i čovječnost sačuvati svijet.


Radomir Rade Vergović

https://www.google.com/search?hs=xr&q=Radomir+rade+vergović&tbm=isch&source=univ&client=opera&sa=X&ved=2ahUKEwje3a-Y_7PiAhVki8MKHanzCqMQsAR6BAgJEAE&biw=1886&bih=930


On je bio PRVI PARTNER Milene Dravić na filmskom platnu i doživeo je da mu zbog toga KLIČU POD PROZOROM

https://www.blic.rs/kultura/on-je-bio-prvi-partner-milene-dravic-na-filmskom-platnu-i-doziveo-je-da-mu-zbog-toga/c90hyeq


Radomir Vergović: Milena Dravić i ja bili smo par

http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/reportaze/aktuelno.293.html:757094-Radomir-Vergovic-Milena-Dravic-i-ja-bili-smo-par



Vergovic izlozba.avi

https://www.youtube.com/watch?v=dFVntFmOXNg



60.obljetnica filma

Vrata ostaju otvorena (1959) domaći igrani film

https://www.youtube.com/watch?v=BgYG8XBmF7I

34
Kategorije: Film
Developed by LELOO. All rights reserved.