Eva Illouz je
svjetski priznata sociologinja te profesorica velikih sveučilišta u Jeruzalemu,
Parizu, Berlinu i SAD-u.
Nedavno je proglašena
i jednom od deset najznačajnijih mislilaca 21. stoljeća. Po svojoj formaciji
je Kantova škola etike, te feministica.
Njezin bestseler
„Zašto ljubav boli“ je, u stvari, emocionalni atlas 21. stoljeća.
Upravo sa sociološkog
gledišta ona kaže kako je krajem 19.
st. Bilo radikalno tvrditi da siromaštvo nije odraz
sumnjiva morala ili slaba karaktera nego sustavno ekonomskog izrabljivanja,
tako je danas presudno tvrditi da neuspjesi u privatnom životu nisu posljedica
oslabljene psihe nego da su hirovi i patnje našeg emocionalnog života
uvjetovani različitim
institucionalnim uređenjima. Stoga je cilj autoričine knjige drastično
promijeniti kut sagledavanja svega pogrešnog u današnjim vezama, a pogrešna
nisu disfunkcionalna djetinjstva ili nedovoljno samosvjesne psihe već niz
društvenih i kulturoloških tenzija i kontradikcija koje danas formiraju sepstvo
i identitet.
Duboki razdor i
dvojni aspekt ljubavi kao izvora egzistencijalne transcendentnosti i izrazito
osporavanog poprišta manifestacije spolnog identiteta obilježava suvremenu
kulturu ljubavi.
Točnije rečeno,
manifestacija spolnog identiteta i međuspolnih sukoba podrazumijeva
manifestaciju ključnih institucionalnih kulturoloških
dilema i
ambivalentnosti modernosti, dvojbi koji se tiču ključnih
kulturoloških i
institucionalnih motiva autentičnosti, autonomije, ravnopravnosti, slobode i
samoostvarenja. Analiza ljubavi ne predstavlja periferno nego ključno obilježje
studije biti i temelja modernosti.
Heteroseksualna
romantična ljubav u sebi nosi dvije najvažnije kulturološke revolucije
dvadesetoga stoljeća: s jedne strane individualizacija životna stila,
intenziviranje emocionalnih životnih pothvata, a s druge ekonomizacija
društvenih veza i dominacija ekonomskih modela koji oblikuju sepstvo i njegove
emocije.
Jedno od ključnih
pitanja u romanima (i poslije u holivudskim filmovima) bilo je i još uvijek
jest: može li pod kojim uvjetima ljubav pobijediti društvenu mobilnost i
obrnuto, je li društveno-ekonomska
kompatibilnost
neophodan preduvjet za ljubav?
Formiranje modernog
pojedinca tako je istodobno bilo emocionalne, ekonomske, romantične i
racionalne prirode.
Autorica kaže da
namjerava li sociologija zadržati relevantnu ulogu u modernom društvu, ona
obavezno mora istražiti emocije koje odražavaju ranjivost sepstva u kasnoj
modernosti, ranjivost koje je istodobno
institucionalne i emocionalne prirode.
Uzmemo li, dakle, da
je izbor sastavni dio moderne individualnosti, kako i zašto pojedinci odabiru
ući ili ne ući u vezu s nekim od ključne je važnosti za razumijevanje ljubavi
kao iskustva modernosti. Riječ je ovdje o tzv. ekologoji izbora i arhitekturi
izbora. Autorica piše o likovima u romanima Jane Austen i tu naglašava da se
prema kršćanskoj i židovskoj tradiciji karakter (odnosno „izvrsnost“ karaktera
ili krepost) definirao kao dosljednost vrline i moralne predanosti u
stremljenju prema kvalitetnom životu. Pišući dalje o likovima Jane Austen
autorica kaže da je kod njih nemoguće razdvojiti moralno od emocionalnog s
obzirom na to da je upravo moralna dimenzija ta koja organizira emocionalni
život koji, zahvaljujući tome , poprima i javnu dimenziju.
Sa stajališta moderne
senzibilnosti, junakinje Jane Austen ne samo da su čudesno sabrane nego ujedno
ne osjećaju potrebu da budu, kako bismo rekle modernim rječnikom „vrednovane „
od strane svojih udvarača. Znači ljubavni život u romanima J.Austen ne tiču se
toliko jedinstvenosti i izvornosti sepstva koliko sposobnosti manifestacije
javno prepoznatljivih
i provjerenih vrlina.
Zaključno, manje se tiče unutarnjeg, a više sposobnosti
spajanja sepstva i javnog svijeta vrijednosti i normi. Nalaže da sepstvo više
ovisi o reputaciji i časti koje reguliraju javna pravila ophođenja, a ne toliko
o privatnom emocionalnom vrednovanju koje provodi točno određeni pojedinac.
Sepstva ljubavnika,
muškarca i žene , bila su zaštićena i definirana stalnim prisustvom drugih ,
koji su se ponašali poput sudaca i provoditelja moralnih i društvenih normi.
Ovakvo je stanje vladalo sve do 19.
st.. Struktura udvaranja u svijetu likova Jane Austen čini
bezbroj nevidljivih pravila. Iako svi osim sociologa smatraju da pravila
ograničavaju, sociolozi drže da ujedno osposobljavaju međuljudske odnose, grade
međusobna očekivanja i zajedno prolaze već utabanim stazama. Ovaj je režim u
suprotnosti s režimom autentičnosti emocija koji prati moderne veze.
Autentičnost zahtijeva da akteri poznaju svoje osjećaje i da djeluju vođeni
njima, što znači da osjećaji predstavljaju prave gradivne elemente veze. Ono
što emocije likova Jane Austen čini posebice intenzivnima jest upravo činjenica
da su čvrsto ukorijenjene u sferi razuma i interesa koji zauzvrat djeluju poput
njihovih moćnih katalizatora.
Ljubavno udvaranje u djelima Jane Austen usidreno je u
klasnoj endogamiji. U svijetu koji stvara J.Austen kršenje obećanja predstavlja
ozbiljnu povredu ugleda i časti, muškog i ženskog.
Osim feminističkih i
boemskih zahtjeva za seksualnom slobodom
potrošačka kultura je
zasigurno bila najznačajnija kulturološka snaga koja je pridonijela prvo
seksualizaciji žena, a onda i muškaraca.
Potrošačka kultura
stavila je želju u samo središte subjektivnosti, a seksualnost je postala, u
neku ruku, generalizirana metafora želje.
Povijest kozmetike
izvrsno dočarava spomenuti proces, jer su oglašivači stali razdvajati ljepotu
od karaktera.
Cijela industrija
kozmetike počela je promicati tijelo kao estetsku površinu koja nema veze s
moralnim definicijama osobnosti. Taj se proces ubrzao i generalizirao jer je
kozmetička industrija surađivala s modnom i filmskom industrijom obraćajući se
svim društvenim klasama. Pojava erotiziranih ženskih tijela u svim društvenim
klasama postalo je jedno od najimpresivnijih kulturoloških dostignuća rane
dvadesetostoljetne potrošačke kulture.
No tek se 1950-tih
pojavila prava potrošačka kultura u potpunosti fokusirana na muškarce , čiji je
najbolji simbol bio časopis Playboy prvi put objavljen 1953.g.
Komercijalizacija
seksa i seksualnosti , njihov prodor u samo srce kapitalizma, učinili su
seksualnost obilježjem i iskustvom koje se sve više odvajalo od reprodukcije,
braka, dugotrajnih veza, pa čak i emocionalnosti.
Drugi val feminizma
od 1960-tih nadalje, a koji je bio izrazito moćan zahvaljujući činjenici da je nanovo
konceptualizirao seksualnost kao političku kategoriju. Ti različiti procesi i
preobrazbe značenja seksualnosti postali su vidljivi i u pojavi kategorija
„seksipilnosti“ i „erotičnosti“ kao novih načina evaluacije sebe i drugih ,
posebice u području ljubavnih veza. Kao kulturološke kategorije , seksipilnost
i erotičnost bile su rezultat odvajanja ljepote od karaktera i moralnost od
strane potrošačke kulture. Mnogobrojni učenjaci su tvrdili da promjene u
seksualnosti nakon Prvog, ali još očitije nakon Drugog svjetskog rata vode
prema „rekreacijskoj seksualnosti“ odnosno seksualnosti koja je otuđena,
komercijalizirana i narcistička.
Angelina Jolie ,
primjerice, utjelovljuje erotičnost , koju, u principu može imitirati i postići
svaka žena.
Sada izbor partnera
postaje rezultat individualna donošenja odluka, što se postiže složenim
procesom emocionalne i kognitivne evaluacije.
U sociološkom smislu
sada bračno tržište odnosno nadmetanje postaje horizontalno i vertikalno zbog
čega svi postaju na raspolaganju svima, jer rasa, društveno-ekonomski status i
vjera više ne predstavljaju formalne prepreke izbora partnera. Upravo je zato
seksualno romantični habitus postao vrlo složen:obilježava ga raznolikost
sklonosti. Tako su došle u pitanju društvene sfere u kojima je seksualna želja
autonomizirana, seksualno nadmetanje generalizirano, seksipilnost pretvorena u
autonomni kriterij odabira partnera, a seksualna privlačnost u neovisan
kriterij klasificiranja i hijerarhiziranja pojedinaca. Danas seksualnu
privlačnost zovemo difuznim statusnim obilježjem. Dvadeseto stoljeće je
posvjedočilo stvaranje novog kapitala koji je moguće nazvati „erotskim
kapitalom“.
Možemo zaključiti da
je erotski kapital dio ekonomskog
kapitala žene u dvadeset prvom stoljeću.
Autorica lucidno piše
da prakticiranje slobode generira oblike patnje poput ontološke nesigurnosti i
beznačajnosti. Naime, seksualna i emocionalna sloboda stvaraju vlastite oblike
patnje.
Moralnost moderne
seksualnosti sastoji se danas više u afirmaciji obostrane slobode, simetrije i
autonomije nego u uvažavanju recimo, seksualne časti ili standarda monogamije.
Bez sumnje, smrt
vezivanja današnjice povezana je sa sve većom individualnom slobodom ulaska u
vezu i izlaska iz nje. Ipak,iako i muškarci i žene pate od fobije vezivanja,
čini se, u kronološkom i kulturološkom smislu, da je ipak riječ o muškom
prerogativu.
Kao feministica autorica tvrdi odnosno ukazuje
da je (muška) kultura bila (i još uvijek jest) parazitska, da se hrani na
emocionalnoj snazi žena bez ikakva reciprociteta. S kulturološkog stajališta,
postoje dva načina doživljavanja strahaod vezivanja:hedonistički, kad se veza
odgađa prepuštanjem ugodnoj akumulaciji veza i abulijski, kad je ugrožena sposobnost želje za vezivanjem,
odnosno sposobnost htijenja veze. Glavno obilježje moderne intimnosti jest da
ju je moguće prekinuti u bilo kojem trenutku ako se prestane podudarati s
emocijama, ukusima i htijenjima. Upravo u tom kulturološkom kontekstu obećanja
mogu postati „komična“.
Preobrazba strukture
htijenja i vezivanja potaknula je pojavu novih oblika veza poput „neobavezna
seksa“ i BTP-a ili „Boyfriend Type Person“ (tip osobe koja može proći za
„dečka“), koji institucionaliziraju ambivalentnost i poteškoću uključene u
proces izbora.
Nadalje autorica kaže
da kako je ženski seksualni izbor povezan s činjenicom da je njihov
društveno-ekonomski status izravnije ovisan o jednom muškarcu u pogledu
majčinstva, žene češće predstavljaju seksualne i emocionalne ekskluziviste.
Autorica spoznaje da
u svjetlu povijesti razvoja slobode moguće je reći da smo se s borbe za slobodu
prebacili na poteškoću biranja, pa čak i na pravo neodabira. Sada je ljubavnik
suprotstavljen „res cogitansu“ jer gdje potonji traži izvjesnost, on traži
uvjerenje (ili „potvrdu“) i stoga zamjenjuje pitanje „Postojim li?“ pitanjem
„Voli li me itko?“
Bilo da je naglasak
na odsutnosti kritike ili na vitalnosti čina voljenja, svi se slažu da
zaljubljenost podrazumijeva nadilaženje osjećaja uobičajene nevidljivosti i
povlači za sobom osjećaj jedinstvenosti i izraženiji osjećaj osobne
vrijednosti. U modernim ljubavnim vezama
proces priznanja
vlastite vrijednosti je složen i od presudne važnosti jer se vrijednost
performativno utvrđuje, jer je u pitanju izrazito individualiziran proces i jer
dolazi do multiplikacije kriterija odabira partnera i njihove nepredvidivosti.
To zauzvrat ljubav čini ponajprije
sferom ontološke
nesigurnosti i neizvjesnosti istodobno je pretvarajući
jedno od glasnih
poprišta iskustva (i potražnje) priznanja.
U suvremenoj kulturi
, nastavlja autorica, kvalitetno razvijen karakter se izražava u obliku
sposobnosti pojedinca da se izdigne iznad vlastite patnje ili da je u
potpunosti izbjegne.
Ljubavna patnja ,
dakle nije više dio psihičke i društvene ekonomije stvaranja karaktera i
predstavlja mu prijetnju. Napet odnos između autonomije i priznanja odgovoran
je za nastanak nove strukture sumnje u samoga sebe. Da se opet vratimo
junakinjama Jane Austen.
Njihova patnja ne
dovodi u pitanje vlastiti osjećaj sepstva. U tom smislu njihova patnja posjeduje
tzv. „moralnu jasnoću“. Junaci i junakinje osamnaestoljetnih i
devetnaestoljetnih romana strahovito pate kad su ostavljeni, ali njihova patnja
je uvijek organizirana u moralnom okviru jasno alocirane krivnje.
Današnje žene se u
daleko manjoj mjeri nego muškarci, često smatraju odgovornima za svoje ljubavne
probleme i neuspjehe. Hannah Arendt,
filozofkinja tvrdi da
„ono što se izgubilo u moderno doba, naravno, nisu ni sposobnost, ni stvarnost,
ni vjera, a niti neizbježno prihvaćanje
svjedočanstva osjetila
i razuma, već izvjesnost koja je nekoć pratila navedeno. Kako bi bila
snošljiva, ljudska egzistencija zahtjeva minimum mitologije, iluzija i laži jer
samo to nasilje društvenih veza može učiniti podnošljivim. Ono čime su u ranije
doba vladali vjera, podanička vjernost pojedinca i karizmatični junaci, postalo
je stvar znanja, kontrole i računice.
Pod okriljem
znanstvenih objašnjenja potkopani su doživljaji ljubavi kao neopisiva ,
jedinstvena,karizmatična iskustva i nesebična čuvstva.
Autonomija i sposobnost
očuvanja vlastitih interesa tako su postali sinonimi za mentalno zdravlje,
odnosno- voljeti znači voljeti prema vlastitim interesima.
Rezultat svođenja
ljubavi na moždanu kemiju jest odbacivanje mističnog i spiritualnog viđenja
ljubavi i njegove zamjene novim oblikom biološkog materijalizma.
U tom smislu, ljubav
je doživjela isti proces demistifikacije kao priroda: više je se ne smatra
nadahnutom misterioznim i veličanstvenim silama nego fenomenom koji valja
objasniti i kontrolirati, reakcijom kojom upravljaju psihološki, evolucijski i
biološki zakoni. Ljubavna želja gubi svoj mitološki sadržaj.
U skladu s jezikom
psihologije, feminizam je pomogao u provođenju normi i procedura koje su
jamčile pravednost, ravnopravnost, emocionalnu jednakost i simetriju, u
institucionalnom i emocionalnom smislu. Današnja isuviše spoznajna metoda
odabira partnera posebice je došla do izražaja na području internetskog
upoznavanja. Doista, internetske stranice koje omogućuju upoznavanje partnera
dokaz su potrošačke logike koja sve više suzuje, definira i rafinira ukuse i
uspoređuje alternativne mogućnosti.
Racionalizacija
ljubavi potkopala je režime značenja na kojima se temelje erotičnost i ljubav:
dvoznačnost, diskontinuitet, skrivena značenja, živost i transcendentnost. Ako
je točno što William James tvrdi, a to je da emocije služe „protjerivanju
neizvjesnosti iz budućnosti“, onda je proces racionalizacije očito potkopao
sposobnost
postizanja
izvjesnosti, zbog čega neizvjesnost i ironija dominiraju kulturološkom klimom ljubavnih
veza.
Dvadeseto stoljeće je
obilježilo spektakularan razvoj tehnologije mašte(kino, a devedesetih
iinternet). Tako maštanje postaje način
doživljavanja užitka
i emocija institucionaliziranih kroz potrošačko
tržište i masovnu kulturu. Mašta je, dakle, društveni i kulturološki običaj
koji sačinjava značajan dio onoga što nazivamo subjektivnošću:
želju i htijenje.
Oblikuje emocionalan život i utječe na percepciju svakodnevna života.
Racionalizacija svakodnevna života izaziva pojavu dosade, koja se zauzvrat
uspoređuje s medijskim modelima emocionalna uzbuđenja, intenziteta i obilja.
Osim sigurnosti i
racionalizacije, zajednički svakodnevni život izaziva pojavu iritacije.
Familijarnost i bliskost, u stvari, uzrokuju samo još veću pojavu iritacije.
Internet je jedno od
najvažnijih preobrazbi stila ljubavna maštanja.On nudi prospektivan oblik mašte
kojim pojedinac zamišlja određeni predmet čije tijelo još nije upoznao.
Retrospektivna mašta nije bogata informacijama za razliku od prospektivne mašte
koja počiva na internetu. Ali prevelik broj psihološko-verbalnih spoznaja o
drugome ne mora nužno dovesti do osjećaja privlačnosti prema njemu ili njoj.
Autorica tvrdi da su
fantazija i mašta ne samo autogenerirane nego i autotelične, odnosno same sebi
(ugodni) CILJ.
Na kraju ove
zanimljive i nadasve zahtjevne sociološke studije autorica kaže da
preobrazbe ekologije i arhitekture
izbora i povezanosti ljubavi i društvene vrijednosti ukazuju da se spolna
nejednakost sada manifestira oko emocionalnih , a ne društvenih nejednakosti.
Raširena literatura o Marsu i Veneri predstavlja tek pokušaj da se psihološkom
terminologijom razjasni u osnovici sociološki proces, a to je reorganizacija
spolnih razlika glede ljubavi kao izvora
vrijednosti za žene ili seksualnog kapitala za muškarce.
Slavni američki pisac
Jonathan Franzen kaže: „Bezbolno prolaziti život isto je što i ne živjeti.“
Za sami kraj autorica
kaže da treba hitno vratiti etiku u seksualne i emocionalne odnose jer su
upravo oni danas toliko presudni za formaciju osobne vrijednosti i
samopoštovanja.