Autor: prof. Zdravko Mršić
Datum objave: 07.07.2013
Share
Komentari:


ZAJEDNIŠTVO I ISTINA

Digitalizacija homo sapiensa

Prava borba za nadzor ljudi vodi se nastojanjem da se određuje, a ne da se nakuplja sadržaj ljudskog uma. Ljudi jedni drugima priopćuju sadržaj svojeg uma riječima, izrazima i rečenicama. Riječi i izrazi imaju svoje značenje, a rečenice iskazuju tvrdnje. Za tvrdnje se kaže da su istinite ili neistinite odnosno lažne. U svim jezicima svijeta postoji riječ „istina“, koju pisani rječnici različito određuju, a najjednostavnija odredba uzima istinu kao „sukladnost sa stvarnošću“. Za stvarnost se ne može reći da je istinita; ona je samo stvarnost, koju ljudi pokušavaju svladati pojmovima i tvrdnjama te opisati riječima i rečenicama. Za rečenice, tvrdnje ili „sudove“ se misli da iskazuju stvarnost.

Međutim, pitanje je, može li čovjekov um pravo iskazati stvarnost, jer um netvaran te uvijek barata ograničenim brojem pojmova, koji bi trebali predstavljati ili preslikavati stvarnost. Pojmovi nisu dio stvarnosti, nego plodovi ljudskog uma. Um će uvijek imati nedovoljan broj primjerenih pojmova, da bi mogao potpuno shvatiti i iskazati stvarnost. Čovjek izgovara riječi i rečenice, kojima nastoji prenijeti svoje ograničeno poimanje stvarnosti. Prijepori među filozofima i znanstvenicima pokazuju, da je sustav pojmova, kojima čovjek opisuje stvarnost nepotpun i neprimjeren. Ipak, ljudski govor i pismo omogućuju ljudima da rade, proizvode i uzajamno djeluju na pružanju dobra, koje ljudima nosi dobrobiti.

Čovjek je prvotno do znanja dolazio iskustvom i radom. Kasnije je znanju dodavao plodove uma, koji nisu došli od izravnog iskustva. Znanje je pomagalo čovjeku da bolje i sigurnije živi. Znanje i „istina“ imaju svoju funkciju, a to je stvaranje dobra za čovjeka. Stoga mislim da bi smisao mogla imati samo pragmatična teorija“ istine, po kojoj je riječ o „ekonomici dobrobiti“: istinite su samo tvrdnje, koje se „pokazuje najboljima za nas na dugi rok“, iako računanje na dugi rok nema pravi smisao, jer se okolnosti života neprestance mijenjaju. Pragmatička teorija dobiva smisao samo, ako se pitanje „istine“ promatra s razine vrste.

Istina ili istinitost nije samo plod uma, kao nepristranog sredstva dolaženja do istine. Ne postoje dva jednaka ljudska mozga kao uporišta uma. Nema dvaju jednakih spletova prilika i okolnosti, u kojima su se razvijali i uvježbavali jedinačni ljudski umovi. Usto, u čovjeku osim uma postoje i osjećanja, nakane i svrhe, koji vode ljude do različitih ili čak protivnih zaključaka o vrijednosti istinitosti tvrdnji: da ili ne, laž ili istina. Stoga jedinačni ljudi koji rabe um nemaju ni jednako znanje ni jednako razumijevanje, a neoprezni ljudi žele imati svoje mišljenje o svim pitanjima, stvarima i pojavama. Neujednačenost „istine“ kojom  barataju jedinačni ljudi čini vrstu homo sapiens uistinu najnevoljnijom vrstom. Druge vrste imaju um užičen čvrsto u mozak, a razgranati um daje čovjeku slobodu djelovanja, što nosi veliku neujednačenost u postupanju jedinačnih ljudi.

Neujednačenost umovanja stvara velike razlike u vrsti, koje čine da su jedinke nejednako prilagođene uvjetima i prilikama, koje se neprestance mijenjaju upravo ljudskim djelovanjem. Stoga u ljudskim zajednicama mnoge jedinke nevoljno trpe do mjere, da su nezadovoljne svojim životom te žive u veliku strahu za svoj opstanak. Međutim, za ljudsku vrstu odabir prilagođenijih jedinki nije rješenje, jer čovjek osim uma, koji stvara neujednačenost među ljudima ima i duh, koji je jednak u svih ljudi te koji ocjenjuje i vrjednuje upravo život svojeg nositelja. Duh ujednačuje ljude.

Za razliku od drugih životinjski vrsta – koje u suočenju s prijetnjom imaju dvije mogućnosti: pobjeći ili napasti – čovjek je društvenom stegom obično prisiljen trpjeti nesnosno stanje, koje u njemu uzroči trpljenje te ga trajno zadržava pod stresom ili u stisci. Usto, vrsta je postala toliko bogatom, da jedinačni ljudi sve duže žive, a ne produžuju radni vijek i trajanje radne sposobnosti. Proizvodnja materijalnog bogatstva i sve veća društvena stiska u kojoj ljudi žive, čine da život postaje sve nevoljnijim. Sadašnje stanje nije dobro za vrstu. Čovjek koji ima „bogoliku sposobnost da vidi naprijed i natrag“ mora se kao vrsta odgranati u novu vrstu duha, jer je duh „posljednja riječ“ čovjekova razvitka, a ne um, kojim čovjek „sam sipa sol u svoje rane“.

Potreban pomak čovjeka iz sadašnje vrste u novu treba obavljati dogovaranjem istinitosti poimanja svijeta, koja će omogućivati stvaranje više dobra, koje će čovjeku pružati dobrobiti: zadovoljenje životnih potreba, ispunjenje ljudskih svrha i stvaranje zadovoljstva ljudi vlastitim životom. Rod homo će se pomaknuti u novu vrstu tako što istinitost neće više proizvoditi u jedinačnim umovima, nego zajedništvom i dogovorom. Takva istina će biti plod duha, a ne proizvod nepouzdana uma. „Istina“ mora biti u funkciji dobra.

 

 

987
Kategorije: Kolumna
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.