Rush W. Dozier, ml.
harvardski je đak, novinar i pisac znanosti.
U predgovoru njegove
knjige intrigantnog naslova „Zašto mrzimo“ pisac kaže kako mržnja ima gotovo beskrajnu
sposobnost dehumaniziranja svojih žrtava, ona isključuje najosnovniju ljudsku
sposobnost osjećanja
sućuti i suosjećanja.
Knjiga Zašto mrzimo
tvrdi da je problem 21. stoljeća problem mržnje.
Ovo štivo proučava
mržnju i njezinu pratilju samomržnju iz šarolikosti različitih disciplina i
područja istraživanja uključujući
neurologiju,
psihologiju, evolucijsku biologiju, arheologiju, paleontologiju, povijest
ratovanja i stvaranje civilizacije.
Izgleda da su snažne
ubilačke i samoubilačke sklonosti ugrađene u ljudski mozak putem evolucije.
Revolucija u neurologiji zadnjih dvadesetak godina otkriva osnovne mehanizme
ljudskih emocija skrivenih duboko u mozgu. Spajanje ovoga znanja sa sve većim
razumijevanjem evolucijskih i kulturoloških aspekata mržnje pruža nam prvi put
nadu u obuzdavanju njezina užasnoga utjecaja.
Autor kaže kako je
mržnja nuklearno oružje našega uma, čija detonacija može raznijeti društveni
poredak i gurnuti narode u rat i genocid. Samomržnja pak može neprimjetno u
nama stvoriti negativnu sliku o sebi samima, što život lišava zadovoljstva i
vodi u depresiju, pa čak dovodi i do samoubojstva.
U ime mržnje ljudi
čine najšokantnija i najodvratnija djela koja se mogu uopće zamisliti.
Ta se užasna djela
nazivaju različitim imenima: ugnjetavanje;mučenje;genocid i terorizam.
Istraživači su otkrili da mržnja proizlazi iz pradavnog nagona za održanjem,
koji obuhvaća intenzivnu odbojnost, gnjev, stvaranje stereotipa i razlikovanju
„ mi-nasuprot-njima“. Mržnja i samomržnja angažiraju različite djelove mozga.
Tako su neurolozi znanstvenici otkrili ključno područje odgovorno za
upravljanje našim emotivnim i motivacijskim reakcijama na vanjski svijet, a to
je amigdala. Postoji i lijeva i desna amigdala i oni predstavljaju tzv.
primitivni živčani sustav. Amigdala igra važnu ulogu u mnogim emocijama
uključujući mržnju, ljutnju, strah, ushićenje i ljubav, te služi kao potezni
upaljač za emocije i način ponašanja , sposoban automatski aktivirati odgovor i
prije no što svjesno shvatimo što se događa. Životinje koje operiraju amigdalu
postanu sasvim pitome. Kod ljudi, izgleda da desna amigdala igra odlučujuću
ulogu u mržnju i bijesu.
Cerebralni korteks
čini naboranu vanjsku koru mozga. To je sjedište naših najnaprednijih
sposobnosti, uključujući i svijest o samome sebi.
Ljudski limbični
sustav posebno je opasan zbog svojih raširenih veza s neokorteksom koje nam
omogućuju da mržnju i nasilje povežemo s najvišom sposobnošću ljudskoga uma-
mišljenjem.
Velika važnost
mišljenja za ljudska bića i njegova, kod naše vrste, izrazita povezanost s
primitivnim moždanim centrima za emocije, postavili su temelje glavnom izvoru
mržnje- fanatizmu i toleranciji.
Bez specifičnih
instinkata, ljudska bića nemaju urođeni identitet.
Upravo nam sustavi
mišljenja pružaju naš osobni osjećaj smisla i svrhe. Mnogi od najokrutnijih
sukoba u povijesti u sebi su sadržavali sukobljavanje oko vjerskih, političkih
i kulturnih sustava mišljenja.
Povijest bolno
potvrđuje činjenicu da u slučajevima kada sustave mišljenja prožima mržnja,
gotovo da nema granica okrutnosti u djelima koje pojedinac, skupina ili cijelo
društvo mogu počiniti, a struktura ljudskog uma ne jamči da će se ljudi
ponašati racionalno.
To je razlog zašto
mržnja postaje tako hitnim problemom u poslijehladnoratovsko doba, kada se šire
oružja za masovno uništenje: ako bi se grupa ljudi ili cijela nacija s mržnjom
ispunjenim sustavima mišljenja, koja veliča mučeništvo, dokopala takvog oružja
, mogla bi ga lako upotrijebiti i suočiti se sa stravičnim posljedicama-čak ih
i pozdraviti! Nada dvadeset i prvoga stoljeća leži u mogućnosti da se izrade i
prošire sustavi mišljenja koji obeshrabruju primitivno, iracionalno ponašanje i
svode na minimum utjecaj doktrina okrenutih mržnji.Barem tračak optimizma pruža
činjenica da se koncepcije poput vladavine prava, ljudskih prava, demokracije i
slobode mišljenja šire već pet tisuća godina. Mržnja se može definirati, veli
dalje autor, kao ekstremni oblik agresivne odbojnosti koja odražava ekstremni
oblik straha- fobiju.
Prva reakcija na
strah je bijeg, a ne borba, i to se odražava u našem biološkom odgovoru.
Međutim, ako bijeg postane nemoguć, sekundarni nagon postaje borba. Mržnja je
znanstveno rečeno proizvod limbičnoga sustava, koji je programiran za izvršenje
primarnih evolucijskih imperativa opstanka i reprodukcije.
Primitivni i napredni
živčani sustav ne predstavljaju uredno upakirane entitete već njihovo uzajamno
djelovanje zna biti zbunjujuće i složeno. Primitivni živčani sustav sastoji se
u onom što bismo mogli nazvati „predsvjesnim sustavom preinake“ kojim
koordiniraju amigdala i drugi, stariji djelovi mozga. Kod naprednoga živčanoga
odabira nema nikakvoga vremenskoga ograničenja. On nas čini sposobnima obuzdati
svoje limbične nagone.
Autor nastavlja:
Mržnja je vrsta fobije od srdžbe i to je zastario osjećaj.Danas se pak, fobija
tretira kao problem mentalnoga zdravlja ako značajnije ometa normalno
funkcioniranje. Bilo bi pametno, zaključuje autor, proširiti pojam fobije tako
da obuhvati ne samo trajan, iracionalan strah, već i trajnu, iracionalnu mržnju.
Poput straha, mržnja
pokazuje jaku sklonost stvaranju stereotipa. Za razliku od mržnje, srdžba može
biti selektivna. Mržnja se može izraziti na mnogo načina, ovisno o
okolnostima:kroz ljutnju, bijes, prezir, ismijavanje, gađenje, izbjegavanje,
srdžbu ili ledenu tišinu.
Mržnja je
najintenzivniji i najtrajniji oblik prvobitnoga neprijateljstva.
Jedan od
najupadljivijih aspekata mržnje jest gubitak sposobnosti suosjećanja s onima
koji se mrze.Autor kaže da prije svega moramo biti svjesni toga da najužasnije
od svih oružja za masovno uništavanje
vreba u našoj
primitivnoj psihi te da moramo pronaći način da je deaktiviramo. Tako se
sugerira skup od deset strategija koje mogu spriječiti razvitak mržnje,smanjiti
je ili pak, ukloniti; strategije su: biti određeni (drugim riječima, odredite
bilo koji izvor srdžbe, bola ili prijetnje što većim brojem specifičnosti i
detalja- ovo je važno naročito kod djece), uživljavati se u tuđe osjećaje(
empatija- također se treba njegovati odmalena), komunicirati, pregovarati,
podučavati (golema količina mržnje i predrasuda proizlazi iz neznanja),
surađivati, promatrati stvari i događaje u njihovu pravu odnosu, izbjegavati
osjećaj uhvaćenosti u zamku, udubljivati se u problematiku i tražiti pravdu, a
ne osvetu. Mržnja može uključivati zablude. Postupajući u skladu s vlastitom
mržnjom , ljudi mogu iskreno vjerovati da se ispravno ponašaju.Podjele na
„mi-oni“ mogu dovesti do nasilja koje se ne temelji na mržnji. Takva agresija
može biti motivirana različitim stvarima
, kao što su pohlepa, zavist, tiraniziranje, poniženje, pa čak i racionalna
kalkulacija. Ali kad jednom sukob započne, lako može prerasti u mržnju a onda i
potaknuti i nasilje. Pišući o evoluciji autor kaže da je ljudska vrsta nastala
od terapsida koji su bili reptosisavci i izravni preci svih današnjih sisavaca
, među kojima smo i mi. Prije 100 milijuna do 75 milijuna godina iz
reptosisavaca su se razvili prvi sisavci.
Najnovija razina
evolucijskoga razvoja jest novi mozak sisavaca, koji je dostigao svoj potpuni
razvoj kod primata. Mozgom dominira neokorteks. Osnovna građa našega mozga
pomaže pri objašnjavanju razloga zašto svjesno tek neizravno poznajemo dio
našega uma koji su imali i reptosisavci-tek putem primitivnih emocija i
stereotipa koji taj dio mozga signalizira našoj svijesti. Nikada izravno ne
ulazimo u njegovu primitivnu svijest. Najznačajniji razvitak u povijesti
evolucije
jest golemo povećanje
ljudskog mozga, povećanje njegova predfrontalnog korteksa frontalnih režnjeva.
Neokorteks omogućuje
prosvjećeno
ponašanje. Cilj složenoga razmišljanja jest identificirati i klasificirati naše
iskustvo i ono unutarnje i ono vanjsko.
Cilj složenih
emocija jest
razvrstati te klasifikacije i svakom iskustvu, misli i postupku pridodati još i
motivacijski sloj. Međutim, mržnja iskrivljuje taj proces, a stupanj se
iskrivljenosti pojačava jer je teško promijeniti primitivni um. Sudovi
amigdale, jednom donijeti, iznimno se teško mijenjaju. U globalnoj civilizaciji
, oboružanoj smrtonosnom tehnologijom korisnost fobije i mržnje se izgubilo , a
nedostaci namnožili. Zamjenjeni su
ciljanim strahovima i racionalnim odbojnostima,koji su daleko fleksibilniji,
analitički i određeni. I fobije i mržnja su ostaci davne prošlosti. Mržnja je
osobito opasni anakronizam. Primitivna nasilna mržnja ima svoje korijene u
najstarijim djelovima mozga. Svi ljudi dobre volje se bore za drugačije vrste
sustava mišljenja: onih koji bude našu sposobnost tolerancije, empatije i
razumjevanja. Mržnja u najgroznijem obliku poništava milosrđe i hrani se nanošenjem
boli i smrću. Motivi sustavnoga istrebljenja drugih često su mješavina
primitivne mržnje, racionalnoga interesa, ravnodušnosti i impulzivnoga nasilja.
Ipak, samom činu neminovno prethodi sustavna dehumanizacija onih koji se žele
istrijebiti – žrtve se mogu izjednačiti sa gamadi. U posljednjem ledenom dobu (između 40 tisuća
i 10 tisuća godina) u Europi su živjeli kromanjonci. Anatomija kromanjonaca bila je slična našoj.
Oni su pokazali prvu jasnu provalu brze inovacije i suvremene ljudske imaginacije. Bili su prvi koji su stvorili različita
oružja i različite ljudske kulture.
Izgleda jasno da su kromanjonci razvili neki oblik složene društvene
organizacije čiji su učinci mogli biti smrtonosni.
U složenoj društvenoj
organizaciji ljudska bića su gotovo neograničeno jaka- dovoljno jaka da izbrišu
većinu ostalih vrsta, uključujući i sama sebe, s lica zemlje;bilo planirano ili
nesretnim slučajem. Pišući o umjetnosti autor tvrdi kako umjetnost služi kao
vrsta diobene crte između primitivoga uma ranih čovjekolikih bića i suvremenoga
uma od prije 40 tisuća godina. Umjetnost i dalje ima moć, smatra autor,
oslobađanja primitivne snage uma, bilo za dobro il zlo. Pri tom jezik oslobađa
ljudsku maštu omogućujući nam pristup prošlosti i budućnosti. Pitanje kada su
ljudi počeli govoriti nije riješeno, a možda je i nerješivo.
Jezik kao takav i
između ostaloga, oslobađa jednu od najopasnijih ljudskih sila: moć uvjeravanja.
Od pojave sumerske civilizacije
pa sve do danas, ljudska kulturna evolucija nerazmjerno počiva na usponu ili
padu civilizacija. A s civilizacijama smo ušli u carstvo ratova-i mržnje-
širokih razmjera.
Autor smatra da je
svijest još kontroverznija od jezika . Svijest zasigurno uključuje sposobnost
stvaranja mentalnoga modela okoline
koja sadrži naše
„ja“. Izgleda da su jezik i svijest urođena biološka
svojstva koja su pod
genetskom kontrolom , a ne kulturološki izumi.
Veselje i mržnja su
fleksibilne emocije. Budući da smo u odnosu na druge vrste maksimalno
fleksibilni u ponašanju maksimalno smo i skloni dosadi. Kod ljudskih bića mozak mora ispunjavati primarnu funkciju
davanja smisla i svrhe našem postojanju. Tako iznimna snaga
ljubavi i mržnje u ljudskoj motiviranosti proistječe iz
fantastične fleksibilnosti tih emocija.
Ispitivanja su
pokazala da su općenito najsretniji ljudi oni koji imaju osjećaj kontrole nad
situacijom, a takav osjećaj dovodi do visokoga stupnja samopoštovanja. Osjećaj
bespomoćnosti , besmisla i očajanja usko je povezan s kliničkom
depresijom-produljenim stanjem žalosti i bespomoćnosti koje čini jedno od
najrazornijih mentalnih oboljenja.
Ako je tjeskoba kuga
20. stoljeća, onda je melankonija bolest ovoga.
Studije su utvrdile
složenu povezanost kliničke depresije, mržnje i agresije. Mnogi istraživači
pretpostavljaju da su srdžba , nasilje i osveta primitivni protuotrovi za
depresiju. Postoji strahovita bolna i destruktivna bolest koja pogađa desetke
milijuna ljudi širom svijeta:manijakalna depresija- to je bolest u kojoj su
ekstremna euforija izmjenjuje s ekstremnim beznađem. U kontekstu samoubojstva
mržnja se može javiti u tri opća oblika: u obliku samomržnje, mržnje prema
životu ili kombinacije tih dvaju oblika.
Mnogo je teorija o
tome što potiče nastanak poremećaja u ponašanju, ali ti ciklusi u poremećaju
uključuju ritmičke promjene u ravnoteži neurokemijskih spojeva kao što su
dopamin, serotonin i noradrenalin.
Autor smatra da ako učinimo pomak u kojem bi mržnju
jednako kao depresiju i fobiju tretirali kao medicinski problem tada bi
istraživači
mogli proizvesti
lijekove koji bi pomogli kod određenih oblika bolesti.
Zapadna civilizacija
pretjerano naglašava predodžbu vitkoga tijela kod žena tako da su glavni
poremećaji u jedenju anorexia nervosa i bulimia nervosa postali dobro poznati.
Stručnjaci kažu da se treba usredotočiti na zdravlje, a ne na izgled tijela.
Kaže se da je anoreksija smrtonosno duševno stanje. Pogađa većinom žene i to u
dobi između 15 i 26 godina. Kod određenih ženskih zanimanja koja traže
vitkost-npr. balerina ili model , iznimna je učestalost poremećaja u jedenju.
Naša kultura koja
veliča vanjski izgled uvećava taj problem, a limbični sustav je prilagođen
kulturi i iskustvu. Moramo naučiti odnositi se prema sebi s osjećajem
praštanja, empatije i razumijevanja, a ne s osjećajem krivnje, stida, kajanja i
srdžbe. Problem nasilja nad ženama pogađa razvijene zemlje jednako kao zemlje u
razvoju. Rasizam, seksualna diskriminacija i ostali oblici nesnošljivosti muče
gotovo sve društvene zajednice, a primitivni su stereotipovi bili prepreka
širom svijeta dok se vodila kampanja za osiguranje jednakih prava za žene.
Mržnja ima četiri osnovna elementa:opsjedajuća, intenzivna nesnošljivost,
negativno , binarno stereotipiziranje i generaliziranje; pomanjkanje empatije
prema objektu naše mržnje i osnovni osjećaj neprijateljstva koji može pobuditi
agresiju-odgovor „borbe“. Istraživanja ljudskog ponašanja utvrdila su najmanje
osam glavnih izvora predrasude i mržnje: uklapanje u skupinu, identitet, konkurencija
oko nedostatnih resursa, kontrola i dominacija, bespomoćnost, strah i bol,
status te društvene uloge.
Do problema u
društvenim ulogama često dolazi kada odnos s ostalim ljudima pretpostavlja
odnos na liniji „superioran-inferioran“.
Znanost ima veliku
ulogu jer sve bolje poznavanje ljudskoga genoma trebalo bi uvelike utjecati na
mentalno zdravlje. Naš nagon prema pronalaženju smisla rastegnut će se do
krajnjih granica, jer ćemo morati odgovoriti na najdublje od svih pitanja Tko
smo?, Tko želimo postati'?, Što je život? i Što želimo da bude?.
A iznad svih tih pitanja lebdi izazov kontrole
nad našom mržnjom i sebičnošću kako bi sve to znanje moglo postati dobrobit, a
ne opasnost za čovječanstvo.
Pišući o internetu
autor kaže kako je Internet ogledalo ljudske prirode sa svim njezinim jakim
stranama i svim nedostacima, uključujući mržnju. Stvorili smo tehnologiju
kojima se koristimo za dobro ili zlo, za ljubav ili za mržnju. Autor smatra da
je mržnja zastarjeli i rekonstruirani ostatak pradavne prošlosti.
Stres sam za sebe-
nije nužno štetan. Poboljšanje mentalnih i fizičkih sposobnosti zahtjeva
prolaženje kroz određenu količinu stresa. Međutim, stres je štetan kada je
intenzivan , dugotrajan i praćen osjećajem bespomoćnosti i uhvaćenosti u zamku.
Jedan od simptoma stresa je abnormalna zaboravljivost. Stres i nesanica
stvaraju začarani krug pridonoseći jedno drugome.
Seks, ljubav i brak
ubrajaju se u naše najveće radosti, naše najveće patnje i naše najveće
tragedije. Najsretniji parovi, zaključuje autor, skloni su djeljenju osjećaja
smisla i svrhe koji ih nose kroz teška vremena.
Nizozemski
povjesničar Johan Huizinga , nastavlja autor, ljudski je rod nadjenuo
nadimak homo ludens (razigrani čovjek)
ne samo zbog naše fizičke razigranosti, već i zbog naše mentalne razigranosti.
Ali instinkti za igru
se mogu iskriviti i postati nasilnički. Neke su od najkrvavijih videoigara i
najprodavanije.
Jedna moguća uloga medija , bilo vijesti ili
zabavnih programa, sastoji se u objavljivanju novih oblika nasilja u pojedinim
kulturama
koji tako oblikuju
agresiju mentalno nestabilnih osoba.
Neki
ugledni znanstvenici misle da se moderna epidemija serijskih ubojstava
podudarila sa sve većom popularnošću filmova strave koji su prikazivali djela
nasilja koja su počinili naizgled obični ljudi.
Psihijatri se
zabrinjavajuće redovito susreću s ljudima podložnim medijskom nasilju.
Običavaju reći da se nasilje institucionaliziralo.
Kako društvo postaje
grublje i agresivnije tako je sve vjerojatnije da će najosjetljiviji pojedinci
biti gurnuti preko ruba živaca.
Psiholozi su
identificirali 7 glavnih karakteristika primitivnog uma:
1.asocijativno
razmišljanje 2. uopćeni način razmišljanja 3. kategoričko (bezuvjetno) razmišljanje
4. davanje osobne note našem razmišljanju 5.razmišljanje fiksirano bilo na
prošlost ili na neposrednu sadašnjost 6. selektivna memorija 7. stanje određene
reakcije..
Autor zaključuje da
je glavna razlika između naprednog i primitivnog
živčanog sustava u
tome da napredni živčani sustav kada shvati da je pogriješio, može brzo
promijeniti tijek svoga mišljenja , dok je primitivnom živčanom sustavu prema
puno teže predomisliti se.
Mržnja nas zarobljuje
u prošlosti. Ona razbija povjerenje i drobi nadu, koje gledaju u budućnost.
Ipak, u najdubljim skrovištima uma leži oruđe potrebno da bi se izliječilo
nepovjerenje i ublažio očaj. Naš evolucijski razvoj predstavlja oboje, i
problem i rješenje.
I mržnja i osveta su
osobne, ali pravda to nije. Mržnja i nasilje nemaju prirodnih granica i lako
mogu eskalirati u masovno ubijanje , genocidno razaranje i sve žučljivija djela
odmazde. Pravdu ne nameće pojedinac , već društvo. Autor smatra da sportska
natjecanja mogu doprinjeti globalnom miru te da doprinose jedinstvu.
Pišući o narcizmu
autor kaže da njegovi unutarnji mehanizmi nisu dobro poznati , ali da to
uključuje oblik primitivne ljubavi prema samome sebi.Kod narcisa je prisutna
odsutnost empatije. Narcisi su opasni vladari. Navodi se primjer Slobodana Miloševića
koji je raspirivao nacionalizam, mržnju i ksenofobiju.
Isprike su korak u
pravom smjeru( papa Ivan Pavao drugi, blaženi ispričao se Pravoslavnoj crkvi
zbog zlodjela katoličkih križara kroz povijest). Da bi se u modernom svijetu
ostvarila stabilnost, treba stvoriti miroljubivu, demokratsku globalnu kulturu.
To podrazumjeva otvoreni dijalog među nacijama.
Autor smatra da se
moramo u ovom 21. stoljeću riješiti diskreditirane ideje o ljudskim „rasama“
koje nema znanstvene osnove, a opasan je i ostatak eugenike.
Na kraju se kaže:
Globalna „mi-mi“ civilizacija trebala bi uključivati strategiju protiv mržnje,
trebala bi se temeljiti na razumjevanju naše zajedničke ljudskosti i naših
zajedničkih slabosti.
Dakako, u
prosvjećenijem svijetu mržnja bi se tretirala kao medicinski poremećaj koji bi
se mogao liječiti različitim oblicima kognitivne (spoznajne) terapije ili ako
postoje skriveni biološki markeri onda pak mogu biti potrebni i dodatni oblici
medicinskog tretmana.