Autor: Dr.sc.Slobodan Elezović
Datum objave: 23.04.2014
Share
Komentari:


K o s t a S p a i ć

20.obljetnica smrti

K o s t a    S p a i ć

Kosta Spaić ( Zagreb, 21.siječnja,1923. – Zagreb, 23. travnja,1994.)

http://www.eho.com.hr/news/kosta-spaic/6481.aspx

20.obljetnica smrti

Hommage Prof. Kosti Spaiću

( 23. travnja, 1994. – 23. travnja,2014.)

Kosta Spaić, hrvatski redatelj rođen u Zagrebu, 21. siječnja 1923. Diplomirao na Filozofskom fakultetu,Odsjek romanistike i na Muzičkoj akademiji, smjer violina, u Zagrebu.

Kazalištem se počeo baviti u Dramskoj družini Francuskog instituta, te u Družini mladih koju je vodio Prof.Vlado Habunek.

Od 1943. bio je violinist na Radio - Zagrebu, a 1948. postao asistent režije u Dramskom studiju HNK, bio je asistentom Dr Branka Gavelle u režiji Dubrovačke trilogije,Iva Vonovića,1950.na sceni zagrebačkog HNK

Prve samostalne režije ostvario je početkom 1950-ih u zagrebačkom HNK-u F. García Lorca: "Dom Bernarde Albe, ",1951., G. Verdi: "Traviata",1952.s tri sopranistice, izmjenično u ulozi Violette - Nada Tončić,Bianka Dežman,Janja Hanžek,uz debut tenora Noni Žuneca kao Alfreda i s Vladimirom Ruždjekom kao ocem Germontom

God. 1954. prešao je u Dramsko kazalište (danas "Gavella") i ondje se istaknuo nizom inovativnih režija, napose u suvremenom repertoaru - J. Kaštelan: "Pijesak i pjena";- kreacija Vesna Starčević(osvrt Prof.dr.sc.Ive Hergešića), E. Ionesco: "Stolice"; Nela Eržišnik, Pero Kvrgić, J. Anouilh: "Antigona"; F. García Lorca: "Krvava svadba" i "Ljubav don Perlimplina"; J. Giraudoux: "Apolon iz Bellaca", Ibzen,”Neprijatelj naroda”,kreacija Tonka Lonze..Oeden von Horvath,”Priče iz bečke šume”,nezaboravan Fahro Konjhodžić

U  zagrebačkom HNK je režirao i neke od svojih antologijskih dramskih i opernih predstava -  N. A. Rimski-Korsakov, “Sadko”; Josip Gostič, Badema Sokolović, G. Verdi, “Falstaff”; Tomislav Neralić, Ivan Francl,,,

S. S. Prokofjev, “Vjenčanje u samostanu”, “Rat i mir”,1961.debut tada 19.godišnje Ruže Pospiš, Mirka Klarić, Franjo Paulik, Badema Sokolović….. “Zaljubljen u tri naranče”;maestralan Gregor Radev, W. Shakespeare, “Mjera za mjeru”; 23. travnja 1964, uz 400.obljetnicu Shakespeareova rodjenja, kreacija Ivke Dabetić, Ivana Kadića, Relje Bašića..  D. D. Šostakovič,”Katarina Izmailova”; antologijska Mirka Klarić, Piero Filippi, Tomislav Neralić, u nazočnosti autora Dmitrija Šostakovića i pod ravnanjem Mo Milana Horvata, 7.siječnja,1964.HNK

I. Malec, Victor Hugo – “Jedan protiv svih”; R. Marinković, “Kiklop”;Rade Šerbedžija, Zvonimir Zoričić, Jovan Ličina, velika minijatura u izvedbi Elize Gerner, pa Koraljka Hrs, Saša Violić, Jurica Dijaković, Kruno Valentić, Etta Bortolazzi….

G.Bizet,”Carmen”,1973.s Ružom Pospiš Baldani,Stojanom Stojanovom…HNK, I. Zajc, “Nikola Šubić Zrinjski”,s Lovrom Matačićem kao ravnateljem glazbene dimenzije toga projekta na sceni HNK, G.Verdi, “Don Carlos”, 1976. pod ravnanjem Mo Mire Belamarića… Stojan Stojanov, Ivanka Boljkovac, debitira u svibnju 1980. kao Elizabeta, Majda Radić Dešpalj kao Eboli……M.Krleža, “Vučjak”, debut Dragana  Despota kao Horvata,…..Ivo Brešan, “Potopljena zvona” - posljednja režija, kreacija Božidara Bobana,……premijera tri dana prije Spaićeve  smrti, 23. travnja, 1994.. ...

Surađivao je i s drugim hrvatskim kazalištima, Satiričko kazalište Kerempuh, Teatar &TD, Histrioni, HNK Split, HNK Osijek, HNK Rijeka, Kazalište Marin Držić, Dubrovnik, te s kazalištima u inozemstvu - Velika Britanija, Finska, SAD, Njemačka, Švicarska, Italija, Austrija, a neke od najuspješnijih predstava režirao je u sklopu Dubrovačkih ljetnih igara, W. Shakespeare: "Oluja";  M. Držić: "Skup", Park Muzičke škole,  "Dundo Maroje"; Gundulićeva poljana, I. Vojnović: "Dubrovačka trilogija" izvodjena na tri lokacije, Knežev dvor, Atrij palače Sponza, Sorkočevićev Ljetnikovac, Gruž

Za njegov redateljski opus karakteristično je oslanjanje na dramsku riječ, istraživanje suodnosa predloška i različitih scenskih prostora, te njegovanje scenskoga govora.

Bio je nekoliko sezona direktor Drame Dubrovačkih ljetnih igara, intendant zagrebačkoga HNK,  umjetnički voditelj Dramskoga kazališta "Gavella", a istaknuo se i pedagoškim radom na Akademiji dramske umjetnosti, na kojoj je bio najprije asistent, te profesor, a nakon smrti Dr Branka Gavelle, 8.travnja 1962, Kosta Spaić postaje rektorom Akademije, 1962. - 1970., a 1966. Akademiju odvodi i na gostovanje u SAD.

Preveo je niz dramskih tekstova i opernih libreta s francuskog, engleskog i talijanskog  jezika - J. Anouilh, “Colombe”, - režija Bojana Stupice, premijera, 5. travnja, 1956. Mira  Stupica, Bela Krleža, Mila Dimitrjević, Adem Čejvan, Jurica Dijaković, Milan Orlović, Ljudevit Galic, Zvonko Strmac…;  “Pokus ili kažnjena ljubav”; A. Miller, “Vještice iz Salema”, “Sjećanje na dva ponedjeljka”, “Pogled s mosta”; H. Ibsen, “Neprijatelj naroda”; G. Verdi,” Traviata”, uz svoju prvu opernu režiju,1952.

Dobitnik je mnogih nagrada i priznanja,Nagrada grada Zagreba,1964. Godine 2004. tiskana je monografija: Kosta Spaić - život i djelo.

Umro je u Zagrebu, 23. travnja, 1994. u Intenzivnoj koronarsnoj jedinici Odjela za kardiologiju Interne klinike KBC Sestre milosrdnice..

100 godina školstva u dramskoj umjetnosti (od 1896. do 1996. i malo dalje)Akademija dramske umjetnosti

http://snimanje.adu.hr/stivo/tekst04-2.html

Kosta Spaić i dramski program DLJI

http://www.adu.unizg.hr/index.php?option=com_content&view=article&id=956:kosta-spai-i-dramski-program-dlji&catid=70:clanci&Itemid=100

Sjećanje na redatelja, pedagoga, prevoditelja, ravnatelja...

 

Gospodja Ivka Dabetić,

prvakinja Drame HNK, 50.obljetnica „Mjere za mjeru“ na sceni HNK

 

-U antologijskoj izvedbi Shakespeareove „Mjere za mjeru“,  kojom je u režiji Prof.Koste Spaića zagrebačko Hrvatsko narodno kazalište, 23. travnja, 1964. obilježavalo 400.obljetnicu Shakespeareova rodjenja, tumačila je glavnu junakinju Izabelu, s Angelom u izvedbi Vanje Dracha, i s umjetnicima tada nosivim snagama Drame HNK,Vincentio Ivo Kadić, Relja Bašić Pompej, Kruno Valentić Pjena, u komičnim scenama, gospodja Božena Kraljeva kao Gospa Ispucana, ......a Ivka Dabetić se sjeća  jednog osobito vrijednoga iskustva. Tumačeći glavni ženski lik bila je, kao mlada  glumica, gotovo preplašena ishodom  jedne ključne scene u kojoj je morala uspješno izmoliti brata da oslobodi Angela.. ...i tijekom rada, na probama, je tražila načine da uspješno izvede taj važan prizor, a činilo se da je svakim pokušajem, nekako, dalje od cilja. U jednom momentu je pitala Prof. Spaića  za savjet i on joj je odmah rekao:“ Znaš što mala, pusti tu scenu i – idemo dalje“.... začudjeno je pogledala redatelja, a on je hipom dodao – „ta scena će doći na pravi način i u pravom izrazu, kada ti stigne ona „sveta vatra.“

 

Ta Spaićeva rečenica,taj savjet je smirio mladu umjetnicu i radeći, istražujući savjesno na probama, stigli su do premijere na kojoj je uspjeh ansambla i Ivke Dabetić, bio posebno zapažen i istican u mnogo kasnijih navrata, za života te velike predstave na zagrebačkoj sceni. Bio je to najbolji Shakespeare na zagrebačkoj sceni HNK do danas, a nastupili su i Ljudevit Galic,Amand Alliger,Pavle Bogdanović,Saša Dabetić, Melanija Dugandžić, Iva Marjanović, Dragan Milivojević, Jurica Dijaković, Franjo Fruk, Petar Dobrić, Špiro Guberina,.....u divnoj inscenaciji Zvonka Agbabe koji je binu oblikovao cijelom dužinom i dubinom,  s kostimima koje je nadahnuto kreirala Inga Kostinčer.

Ta „sveta vatra“ je, uvijek, od tada, očekivana i s poletom dočkana, u mnogim drugim ulogama kojih je u bogatoj karijeri Ivke Dabetić bilo mnogo, a „svetom vatrom“ su nastajale kreacije velike umjetnice obasjavši joj široke stvaralačke staze na velikom polju dramsko-umjetničkoga života. 

 

 

Gospopdin Relja Bašić,

kazališni, filmski, televizijski umjetnik,

„Prvi sam rodjeni Zagrebčanin koji se uspio upisati u Gavellinu Akademiju, u 4. generaciji polaznika, a Gavelli je bilo stalo da dokaže da urbano - zagrebački loš štokavski govor, kojim sam ja tada govorio, dotjera do jezičnog čistunstva. S Gavellom su i Bratoljub Klaić, Ranko Marinković radili i htjeli su dokazati da  je moguće rodjenog Zagrebčanina, jezično i govorno uspješno razviti

Mislim da je trud Gavelle, Klaića,Spaića, a kasnije i

Gerića, Radojevića, Violića, Škiljana, Para, postizao očekivane rezultate.

Oni su uspjeli brisati granicu izmedju kazališne i filmsko-televizijske glume i govora, što je njihov veliki doprinos razvitku umjetnosti.

 

Kosta je bio nekoliko godina i ravnatelj Dramskoga programa Dubrovačkih ljetnih igara,a ja sam nastupio prvi put u Fotezovoj režiji Shakespeareova „Hamleta“.

Bio me je svakoga ljeta, u nizu sezona, uzeo u program Festivala i to mi je bila osobita prigoda raditi s velikim umjetnicima, i redateljima i kolegama glumcima.

Bio sam i u Gavellinoj „Hekubi“, u Krležinu „Areteju“, u Dubrovniku...

 

Rad s Kostom bio je veliki uspjeh u godini 400.obljetnice Shakespeareova rodjenja kada su sva kazališta bila uvrstila po jedno djelo iz  piščeva opusa, 1964.,a zagrebački HNK je,u režiji Koste Spaića,izvedo „Mjeru za mjeru“, kao veliku predstavu s tada najvećim dramskim umjetnicima HNK.

Te jubilarne godine sam bio proglašen jednim od dvoje najboljih interpreta u Shakespeareovu djelu, svojom ulogom Pompeja u „Mjeri za mjeru“.    

 

Kosta je bio najinformiraniji u području francuskoga kazališta i dobro je poznavao francuske Institucije kulture, pa smo i u tom području imali vrijedne razgovore i spoznaje.

Bio je nositeljem triju Nagrada grada Zagreba, Nagrade Vladimir Nazor, za životno djelo, Nagrade Dubravko Dujšin, Nagrade Sterijino pozorje, za životno djelo..“

 

 

Gospodja Marija Kohn,

dramska,filmska,televizijska umjetnica

„Počet ću skoro „od Adama i Eve“......

Mi smo, moja klasa, bili 3. generacija koja je ušla u Akademiju.Bili smo došli iz mnogih krajeva zemlje, gotovo zbrda zdola,većina iz gradova manjih od Zagreba, drugačijih navika, govora, većinom u dijalektu,

Većina je prvi put napustila roditeljski dom i u Zagrebu smo se teško snalazili i navikavali na posve nove uvjete.Sve nam je bilo teško,složeno..

Ja sam bila upisala prirodoslovno-matematički studij na Fakultetu, jer je moj Nono koji je u dubrovačkoj gimnaziji bio profesor matematike, želio da i ja krenem tim smjerom.

U životu je uvijek tako, - kao da nas vodi neka ruka, koju isprva i ne osjećamo niti je uvažavamo, jer mislimo da mi, u mladosti odredjuejmo svoj put i smjernice, ali nas ipak ta ruka odvede kuda smijera.

Tada sam bila u vezi s Izetom koji se je pripremao za prijemni na Akademiji i ja sam sjedila uz njega i slušala, ja nisam ni pomišljala na Akademiju, a i profesori su bili tada skloniji nekoj vrsti improvizacije, bez čvrsto osmišljenih programa i kriterija za pristup Akademiji.

Profesor Gavella, Kosta Spaić, Mihovil Kombol, su bili u komisiji, i Izet je odmah prošao,a ja, sa strane, sjedila i pratila sve.

Kraj mene je tada prošao gospodin Sven Lasta koji je zastao i pitao me: „A ti mala?“,  na što sam mu rekla da ja nisam za upis..

Sven je tada otišao do stola, do Komisije i nešto govorio, - shvatila sam da je riječ o meni, pa se nakon toga vratio k meni i pitao me znam li ja neku pjesmu.?

A ja,  tada s 42,5 kg i pletenicama skoro do koljena, s glasom kolorature, kao Toti Dal Monte, govorila sam piskutavo, kao ptica iz gnijezda...

 

Bila sam rano ostala bez roditelja i odgajale su me dvije None, Nona mala u Dubrovniku i Novna velika na Lopudu.

Nona mala je bila brižna i posve me ovijala, na Stradunu me je držala čvrsto za ruku, a samo četiri prolaznika uz nas, a kada smo stigli do tramwaya na Pilama, bila je u panici kako ću ući ......

 

Izet je rekao da sam nastupala u školi na priredbama, a jednom sam bila uskočila u izvedbu „Kralja Betajnove“, u ulogu Ninočke, umjesto jedne Ruskinje koja je s grupom Rusa morala ići, tada, za Rusiju, pa je izostala s predstave. Iz kazališta su pitali u gimnaziji profesora hrvatskoga Jovanovića ima li neku učenicu koja bi mogla spasiti izvedbu. On je preporučio mene, a prethodno s mukom uvjerio i moga Nona da to dopusti i ja sam dobila tekst, brzo ga naučila i uspješno nastupila. Svi su bili oduševljeni tim mojim iznenandnim debijem, a Nono je ustrajao da upišem matematički studij...

 

Sven je prišao i pitao koju pjesmu znam i ja sam izgovorila „Grob u žitu“, svojim koloraturnim sopranom,  s 42,5 kg težine.

Profesor Kombol me je bio pitao odakle sam, a ja sam mu odmah odgovorila – iz Lopuda, spontano s podrobnijim objašnjenjem o Lopudu ..

Potom je Sven opet otišao Komisiji i dogovorio da on sa mnom malo poradi na tom tekstu i da ih pozove opet za stanovito vrijeme. To se i zbilo i,  obrela sam se na Akademiji.

Tako smo ušli na Akademiju i susreli profesore – gospodu, koji su vrlo pažljivo postupali sa svakim od nas i skrbili o svima u klasi.

Ja sam tada dolazila,pomalo mistično, s velikim koferom,  u koji sam, od portira na kraju dana dobivala nekoliko cjepanica drva za vatru kod kuće.

Posebno uzbudjenje je bilo očekivanje paketa od kuće. Ja sam od svoje None velike, dobivala suhe smokve i rogače, pa trešnje i sve to dijelila s kolegama, a Slavonci su te plodove juga voljeli i razmjenjivali smo s plodovima Slavonije, i tako je nastajala „prehrambena ravnoteža“.

Sjećam se da sam sve kolege bila pozvala na kompot od trešanja i kada su trešnje uzavrile isplivalo je nešto bijelo na prvršinu –bili su to voćni crvići iz trešanja....a ja sam im rekla, da ih prihvatimo umjesto mesa kojega nije bilo u menzi, pa eto delicije.

Profesor Gavella je diskretno donosio svakoga tjedna količinu kruha kojom nas je očinski častio.

Svi ti naši profeori su nas poučavali životu, ponašanju, stvarali su u nama mjerila vrijednosti, smatrali su nas svojom djecom...

Kosta je govorio nekoliko svjetskih jezika, Kombol kao jezični čistunac, Gavella kao „kupola“nad svima nama, u ime osjećaja sigurnosti i slobodnog širenja snaga za kasnije potrebe profesije u umjetnosti.“

 

 

 

Nacionalna prvakinja, Ruža Pospiš Baldani,

operna primadona,

 

 - Kosta Spaić Vas je kao djevojku, 19 godišnju studenticu, želio u podjeli svoje režije opere“Rat i mir“ Sergeja Prokofjeva, krajem 1961.

Čuvši Vaš glas, u rasponu vokalno-umjetničkih vrijednosti ostalih solista Opere HNK Zagreb, Profesor Spaić je, impresioniran bojom i volumenom tona, spontano bio rekao:

“Ova ćedjevojka jednom biti najbolji svjetski Orfej u Gluckovu djelu“.

Kasnije ste s Kostom Spaićem radili i Bizetovu“Carmen“u Zagrebu, 1973.

Kakvo Vam je to iskustvo bilo?

 - Kao Carmen sam u Zagrebu debitirala na Božić,1965.Bila je to režija Vlade Habuneka i inscenacija Boška Rašice. S Kostom sam radila opet Cramen i u novoj koncepciji, koja je tada bila pretečom današnjih tzv.modernih pristupa opernoj režiji i scenskoj ekspresiji,proširila svoju temeljnicu za odnos prema tom liku.Kasnije, kada sam s nizom redatelja po svijetu, nekoliko puta na različite načine pristupala liku Carmen bila sam dovoljno gipka i prijemčiva za mnoge nove istraživačke oblike,ideje i ostvarivanja toga slavnog opernog lika, s kojim sam često bila, u nizu sezona, na svjetskim scenama, od Meta, Scale, Teatra Colon, Madrida, Seville, Boljšoj teatra, Opere u Ankari......riječju - diljem svijeta...

 

 

 

Gospodja

Mirka Klarić,operna primadona

„Zamolili ste me da  ispričam sjećanja na Kostu Spaića.

Ozirom na dulji razmak vremena,sjećanja pomalo blijede,ali kada su ona vezana za jednog od naših ponajboljih režisera ona nikako ne mogu biti zaboravljena..

Spomenuli ste „Karatinu Izmailovu“- To je zaista bila jedna o njegovih  značajnih režija koja je obilovala bogatsvom ideja.Kosta je bio muzičar,i zato nije čudno da je imao senzibilitet za režiju jedne tako velike opere,kao što je Izmailova.Njegova režija nicala je iz muzike,tekst je bio podredjen faktor u našem individualnom izrazu.Moram priznati da je imao dobro izabrane protagoniste.U programu za ulogu Katarine ja nisam bila u prvom planu nego tek treća u alternaciji i neznam tko me je stavio u prvi plan. Možda dirigent Horvat?

I tako je krenula njegova sjajna režija i opera u Europu.

Kosta je davao telegrafske upute (poput velikog dirigenta Matačića),sjedio je u parketu, pušio i dobacivao upute,psovao,prepuštao soliste vlastitoj intuaiciji,znalački pokretao zbor,logično postavljao dijaloge.Ništa nije bilo prepušteno praznom hodu,ništa suvišno.

Na generalnoj probi,došao je k meni u garderobu listao klavierauszug i govorio:“tu si dužna“,..... „tu si dužna.“....i izašao.

Ta njegova intervencija bila je za mene veoma ozbiljna,mislila sam o tom „dugu“,opomena je bila za mene korisna,bila sam poslušna učenica i prihvatila njegov stil režije.

Naučio me je kako da šapućem ljubavniku Sergeju,a da se čuje do zadnje galerije.

Na gostovanju Opere u Napulju desio se incident kad je na generalnu probu  došao neki katolički svećenik visokog ranga i stavio cenzuru na scenu gdje smo Sergej i ja bili  na širokom krevetu i pjevali ljubavni duet.Korektnost scene nije bila nimalo upitna,pa ipak zasmetala je svećeniku.Prijetila je zabrana cijeloj operi.Spaić se je spakovao i otputovao kući i izjavio da neće ništa mijenjati

Piero Filippi i ja preselili smo se iz kreveta na jedan stolac i izjavljvali ljubav jednako uspješno kao na krevetu. i predstava je prošla na obostrano zadovoljstvo.Koliko je Spaić bio i veliki čovjek i umjetnik,dokazao se je čestitkom našoj snalažljivosti.

Opera „Rat i mir“,je takodjer jedna od njegovih blistavih režija.,ali bih na prvo mjesto stavila „Zaljubljen u tri naranče“,djelom u kojem je on raskošno razbacao svoju maštu,inteligenciju i mislim da je užiavo u tom remek djelu kompozicije u kojoj je i on dao ogroman zamah i obol.

Još jedan spomen na dragog Kostu: pjevala sam Carmen i kako mi taj lik do danas ostaje zagonetan,tražila sam njegov savjet.Odgovor je bio:“zafrkavaj se“

 

Gospodja

Biserka Cvejić,operna primadona

„Kosta Spaić me je angažirao u Operu zagrebačkog HNK, od 1975. do 1979.

Na oproštajnoj predstavi u HNK,Profesor Spaić me je osobno pozdravio pred punim auditorijem i nazvao me „prima donna assoluta“ u nazočnosti članova Odbora za proslavu, medju kojima su bili Prof. dr. sc. Ivo Hergešić, Profesor Mladen Raukar, Zvonko Strmac....

Na toj izvedbi Verdijeve“Aide“,bio je i gospodin akademik Vladimir Ibler sa suprugom, a nakon izvedbe smo se svi našli na prigodnom domjenku.

Od te večeri,Profesora Iblera nisam bila vidjela do nedavno kada smo zajedno sudjelovali u emesiji HRT Godišnjica mature, s fra Bonaventurom Dudom,28.ožujka,2014.

S mojih današnjih devedeset godina i Iblerovih punih sto, hipom sam se usudila osjetiti teenagericom.....ha,ha,ha....!“

 

 

Gospodin

Stojan Stojanov,

prvak Opere HNK Zagreb

„U svojoj  dugoj karijeri punoj protagonističkih uloga u djelima najvećih opernih skladatelja ,talijanskog,francuskog,slavenskog ishodišta,dvojica najboljih redatelja su bili  Dragan Karžijev,koji je bio asistentom slavnoga Maxa Reinhardta, kod kojega sam, kada se vratio u Sofiju, na studiju u Akademiji učio pjevanje i glumu,s naglaskom na psihologiju vokalne fraze, a slijedeći je bio Profesor Kosta Spaić.

Spaić je dolazio pred ansambl s posve razradjenom predstavom, svakim detaljem i svakim likom, osobito protagonističkim, i bilo je zadovoljstvo raditi s takvim znalcem i metodičarem.

Kosta je imao maketu scene kod kuće i likove kojima je na radnom stolu svoje sobe režirao sve,od scene do scene,od prizora do prizora, minuciozno stvarajući mizancenu, pa je takvom velikom preciznošću svakoga sudionika predstave lako i uspješno uvodio u opseg njegove zadaće tvoreći sjajan mozaik u ime nastajuće cjeline djela u režiji koja je bila osobita kreacija.

Sjećam se njegove Carmen, s Ružom Pospiš Baldani i Vladom Ruždjakom, s režijom kojom je, primjerice, na scenu stavio fotos Franca, a zbor odjenuo u vojne odore, s tada naglašenom ulogom Irme Malenčić i Adele Čater kao nadzornice radnica u Tvornici duhana..Kosta me je često i pitao za mišljenje o nekim detaljima s namjerom da ih zajednički izbrusimo do optimuma.

Bilo je zadovoljstvo suradjivati s takvim intelektualcem

Radili smo i Nikolu Šubića Zrinskog, s Mo Matačićem, a ta je predstava trebala, svim svojim značajkama,režijom,inscenacijom,kostimima i osobito efektnim finalom, ostat desetljećima na sceni kao svojevrstan Hommage i Zajcu i epohi.

Kosta je uvijek bio pažljiv i obziran sugovornik i suradnik, bio je profesionalan u najboljem poimanju te vrijednosti.“

 

 

Gospodin Dragan Despot,

nacionalni prvak,dramski,filmski i televizijski umjetnik

„Srebrni Jaguar parkiran na Kazališnom trgu 1977. Mi studenti prve godine glume s ogromnim poštovanjem okupljeni oko njega, fascinirani izgledom tada rijetke pojave na zagrebačkim ulicama. Čekamo njegova vlasnika. A u zgradi HNK igra Marinkovićev „Kiklop“. Kakva predstava! Kakva adaptacija veličanstvenog romana! A mi uz automobil, uporno čekamo vlasnika. Čekamo redatelja "Kiklopa" maštajući o radu s njime. S profesorom Kostom Spaićem.

Svi smo bili svjesni veličine i značaja njegovog briljantnog kazališnog opusa. Kada smo se oslobodili srama i privikli na monumentalnost Hrvatskoga narodnog kazališta, svi mi studenti redovito smo gledali "Kiklopa". Svaku izvedbu. Svaki put kad bi igrala. Danas sam svjestan da je gledanje tih 50-60 predstava bilo više od škole. Sjedili bismo uz uski most koji je spajao pozornicu s gledalištem, da intenzivnije osjetimo Arhimedov zakon o strahu.

Mnogo godina kasnije, kada me je profesor pozvao da uskočim u ulogu Melkiora, nije mi bila potrebna nijedna proba. Ulogu sam znao napamet. Nisam se više zaustavljao kraj Jaguara, nego sam bez daha slušao čovjeka velike vizije. Slijedio sam čovjeka koji me je volio i prihvatio kao svoje dijete. Vjerovao mi je više nego ja sam sebi, a to toliko potrebno samopouzdanje koje mi je na svakoj probi ulijevao i hrabrio me, do kraja je oslobodilo moj duh u kazališnom izričaju.

On je čovjek koji mi je omogućio prvi pravi susret s Krležom u "Vučjaku", s piscem koji je produžio moj san o glumi. Ulogom Horvata, moja glumačka sudbina se na najsretniji način vezala za jednog od najvećih redatelja s kojima sam radio. Poslije svake probe slijedila je kava na koju me pozivao u "Kazališnu kavanu". Kakva privilegija i sreća za mene!

Prof. Kosta Spaić me uvjerio da glumac kao što sam ja uvijek igra samoga sebe. To si uvijek ti - govorio bi mi. Ne postoji tvoj Horvat nego postojiš ti koji preko Krležinog Horvata i njegovog misaonog procesa nastojiš isprovocirati svoja stanja i emocije.

Naučio me je razlikovati privatno od prirodnog, pristojnost od estetike ("to što te publika čuje i razumije nije stvar estetike nego pristojnosti"), ulaziti i izlaziti sa scene kao lice autorove mašte, davati se i uživati u svakoj sekundi svog postojanja na sceni. Bio je i brižno zainteresiran i za moja životna pitanja, pa se tako sjećam njegove sreće i njegovog blagoslava kada sam ulazio u brak s Anjom Šovagović.

Pamtim ga kao umjetnika čije bi predstave i danas, u okruženju novog i suvremenog, bile moderne i aktualne. Čak, štoviše, siguran sam da bi bile kvalitetnije od onoga što se danas smatra kazališnim vrhuncima. Ponosno ga spominjem i svojim studentima na koje želim prenijeti dio onoga što sam naučio od Prof. Koste  Spaića. Otišao je prerano i praznina u hrvatskom glumištu, nepodnošljivo se osjeća i dan danas.

Dragi  profesore, nosit ću Vas u srcu do kraja svog glumačkog puta.

 

 





Gospodja

Zdenka Heršak,

dramska,filmska,televizijska umjetnica

„Moj velik prijatelj, umjetnik,Gavellin nasljednik,režiser,često se je služio jedom rečenicom.

Pourquoi Viteže?, u prijevodu supstrata bi značilo - tražite smisao života, ako ga nećete naći u životu, izgubit će Vam se pravi smisao umjetnosti.

 

Ta ga je misao često nosila, on ju je pogodio i slijedio, on je spoznao svoju svrhu, sve mu je bilo na izboru i znao se poslužiti onime što mu se nudilo.

 

Ovome dodajem: - Svaka ga osoba pronalazi u sebi mogućoj domeni i s njim provodi dane života, ako je duboko ucijepljena u tkivo umjetnika, onda se ona prepoznaje u životu i tako preobražava umjetnost.

Kosta je bio pun znanja i imao dječju zanesenost,... pun suptilije

Kao stanoviti vrhunac – u druženju s Kostom Spićem, nosim doživljaj koji me svakim sjećanjem iznova zanosi. Bilo je to u doba kada je bio intendantom HNK, pozvao me na večeru u Restoran Ronalda Lopartnya, rezervirao je stol koji nas je čekao i kada smo ušli u salu, gosti su ustali,muzika je prestala svirati i prolomio se aplauz koji je trajao dok mi nismo sjeli za svoj stol......Meni nezaboravno, uzbudljivo,divno.

To je tek sličica iz albuma našega desetljetnog prijateljevanja.“

 

 

Gospodja

Vesna Starčević-Smiljanić,

dramska umjetnica,profesorica scenskoga govora na ADU

Zamoljena sam da nešto napišem o mom profesoru Kosti Spaiću.

Danas ,23.travnja je godišnjica njegove smrti... Sjećam se toga dana...

Umro si naglo, nismo Ti mogli ni zahvaliti za sve ono što si nam davne pedesete govorio. ... predavao i pokušao uljepšati naše strahove, treme i nadahnuti nam ljepotu profesije za koju smo se pripremali. Onda je smrt bila tako daleko, jer svi smo bili mladi i željni znanja koje si nam Ti nesebično nudio.

Sjećam se nekih improvizacija... učenja disanja, smjeha, akcenata, svladavanja heksametra i čistoće jezika. Sve si to preuzimao na sebe da bi nama bilo lakše, jer se tebe nismo bojali... trema se gubila, a rezultati su se osjećali...

Radovao si se kada smo iz klase u klasu postajali sve bolji i završavali godinu kao odlikaši... a tako i nakon četiri godine... diplomirali glumu i to skoro svi s odlikom.

Neki od nas su dobili i angažman i to u teataru koji je osnovao naš veliki Gavella i uz Tvoju pomoć postao avangarda u Zagrebu.

Radili smo dan i noć, iz predstave u predstavu, dobivali sve više i više priznanja i pohvala, a Ti si bio jedan od glavnih režisera, istraživao vrijednosti tekstova, stvarao nove mogućnosti, oživljavao tekstove i kršio pravila ustaljene scene.

Obrazovaniji više od svih nas,za ono vrijeme imao si mogućnosti od nas tražiti i nemoguće... što si i tražio... izvršavali smo koliko smo mogli, a predstave su bivale sve uspješnije i Ti si se vinuo u zvijezde, a mi smo te pratili.

Kako je Gavella u svojoj idealnoj zamisli stvarao ansambl – predstave, teatar je po tome postao neobičan, poznat i najbolji...

Proputovali smo skoro cijelu Europu, Rusiju, Ameriku i cijelu bivšu državu... a ti si, Kosta, bio najhrabriji, kako si hrabro po Zagrebu vozio Jaguara tako si hrabro stvarao i predstave kojima su se divili tadašnji i budući intelektualci, radnici i omladina.

A biti član Gavelle bila je čast ! „

 

 

 

 

Gospodin

Pero Kvrgić,

dramski,filmski i televizijski umjetnik

„Za petnaest godina  igrao sam Pometa u Držićevu“Dundu Maroju“,najprije u Škiljanovoj režiji i dramatizaciji Mihovila Kombola,a zatim u Fotezovoj dramatizaciji i u režiji Koste Spaića na Gundulićevoj poljani,u programu Dubrovačkih ljetnih igara...,  sjećam se Pometa u Dubrovniku,kada se  pojavio  avion „nad predstavom“, s bukom motora, i slegao sam ramenima i rukom mu „dao znak“ da ode prema Ćilipima,  dao mu znak i dobio sam aplauz.... razdraganog gledališta.

Ionescove“Stolice“su bile tada avangardni teatar i mi smo, radeći tu predstavu,istraživali,eksperimentirali u nalaženju gotovo mikronskih elemenata za efekte ugodjaja koji je djelo sugerirao u izvedbi samo troje glumaca,a zapravo dvoje stalno na sceni. 

 

„Ljubav četvorice pukovnika“jedna od prvih predstava od osnutka kazališta Gavella, moja prva glavna uloga na toj sceni,u ulozi jednoga od pukovnika,uz Zvonimira Rogoza,Duku Tadića......bila je to parodija na to vrijeme,na tadašnju podjelu svijeta,na poslijeratno doba u medjunarodnim prilikama....

Kosta Spaić je bio i sam glumac,igrao je u Družini mladih, u Scapinovim spletkama,osjećao je čari glume,volio je glumce i s radošću radio s njima svaku svoju predstavu.

Dopuštao je glumcima da istražuju uvjete u kojima će se najbolje izraziti i time podržavao zajedničku radost igranja i stvaralačku znatiželju.“

 

Režije Koste Spaića u D.K.Gavella

 

Ljubav četvorice pukovnika

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/ljubav_cetvorice_pukovnika

Krvava svadba

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/krvava_svadba

Don Juan

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/don_juan

Sedam godina vjernosti

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/sedam_godina_vjernosti

Sicilski limuni

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/sicilski_limuni

Apolon iz Bellaca

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/apolon_iz_bellaca

Ljubav Don Perlimplina

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/ljubav_don_perlimplina

Za Lukreciju

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/za_lukreciju

Antigona

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/antigona

SVJETIONIK

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/svjetionik

Ljuljačka u tužnoj vrbi

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/ljuljacka_u_tuznoj_vrbi

Stolice

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/stolice

Pijesak i pjena

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/pijesak_i_pjena

Skup

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/skup2

Mizantrop

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/mizantrop

Dona Rosita ili govor cvijeća

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/dona_rosita_ili_govor_cvijeca

Pasteli na sivom

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/pasteli_na_sivom

I ledar dođe

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/i_ledar_dode

Neprijatelj naroda

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/neprijatelj_naroda

Höderlin

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/hoederlin

Skup

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/skup

Priče iz Bečke šume

Ödön von Horvath

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/price_iz_becke_sume

Kralj Lear

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/kralj_lear

Maske na paragrafima

http://www.gavella.hr/predstave/arhiva_predstava/maske_na_paragrafima

 


Režija Koste Spaića, dirigent je Mo Lovro Matačić,

Ruža Pospiš Baldani(Carmen) je tada u svojoj 33.godini,Stojan Stojanov(Don Jose) u 45.godini,Branka Beretovac(Michaela), Vladimir Ruždjak(Escamillo),  Mirjana Bohanec,Gordana Marić –Šir, Zvonimir Prelčec i Franjo Paulik, Miljenko Grozdanić, Boris Vajda, divan  Zbor,Irma Malenčić,Anči Erdelac,Adela Čater,  Miljeno Vikić u solo-plesu kod Lillas Pastille,u II.činu…. sjajan  Balet..

Carmen - Bizet - Zagreb 1975

http://www.youtube.com/watch?v=1dfnOc9bXjA    

Carmen Bizet - Zagreb 1975

Ruža Pospiš Baldani, Stojan Stojanov, Vladimir Ruždjak,Miljenko Grozdanić,Boris Vajda, Branka Beretovac,

Dirigent: Lovro Matačić 

 

 

 

 

1533
Kategorije: Kazalište
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.